Inlägg #61: Postat: 2007-03-22 07:23:00
|
grim |
Tycker själv att det är ett slående citat. Från en tyrann till en annan. Väst skulle ha försökt att befria de införlivade/ockuperade staterna i sovjet och jagat in ryssen i sitt eget land. Inget land har rätt att annektera ett annat vare sig det heter Israel, USA eller Ryssland.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2007-03-22 17:49:00
|
Hugo O |
59/ Efter att borgerligheten hade försatt världen i en fruktansvärd situation 1921 genom att släppa fram kommunisterna till makten i Ryssland, menar du? Nazismen var visserligen mera öppet ondskefull än "kommunismen" i Sovjet, men i praktiken ledde ideologierna till ungefär lika mycket tortyr, mord och fasor.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2007-03-22 17:50:00
|
Yngve K |
Länderna i Östeuropa har inte så stor anledning att beklaga sig. Jämför med staterna i Latinamerika t. ex. Argentina där 30 000 personer mördades eller Chile. I Östeuropa har man ett bra skolväsen och genom att man hade fria aborter är det ingen överbefolkning inte ens i det katolska Polen.Inga slumområden som i storstäderna i Latinamerika.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2007-03-22 17:51:00
|
Hugo O |
Det är tveksamt om Hitler hade kommit till makten i Tyskland om han inte kunnat skrämma tyskarna med bolshevikspöket.
|
|
Inlägg #65: Postat: 2007-03-22 17:56:00
|
Hugo O |
Sen var både den kommunistiska regimen i Sovjet och den nazistiska i Tyskland en konsekvens av första världskriget, där västvärlden bröt samman fullkomligt. Första världskriget var en katastrof på alla plan, moraliskt, mänskligt, ekonomiskt, politiskt, osv. Inte så konstigt om folk såg sig om efter andra samhällssystem efter det.
|
|
Inlägg #66: Postat: 2007-03-22 18:05:00
|
Hugo O |
63/ Östtyskarna hade, och har all anledning att beklaga sig jämfört med västtyskarna. Att det går illa för diktaturer både i östeuropa och latinamerika är inget argument för att den ena sorten är bättre än den andra.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2007-03-22 20:27:00
|
GunnarL |
63/ Yngve, Som jag skrivit förut tycker jag att Dina artiklar är intressanta och lärorika - Du fångar upp skeenden som inte är så väl kända. Men ibland tycker jag nog att Du är något cynisk!
|
|
Inlägg #68: Postat: 2007-03-22 20:29:00
|
GunnarL |
f/ Du skriver: "Med tanke på vad som hände 1941 var kollektiviseringen 1929 riktig även om bönder dödades och svalt ihjäl. Genom kollektiviseringen kunde bönder snabbt bli stålverksarbetare...osv". Jag tvivlar på att de bönder som dödades och svalt ihjäl tyckte att det var den optimala lösningen! För att inte tala om deras anhöriga. Hustru utan man, barn utan pappa, familj utan familjeförsörjare.........
|
|
Inlägg #69: Postat: 2007-03-22 20:31:00
|
GunnarL |
f/ Du skriver: "Länderna i Östeuropa har inte så stor anledning att beklaga sig...osv". Varför jämför Du med länder i Latinamerika? Varför inte med Västeuropa som har samma kulturella och historiska bakgrund?
|
|
Inlägg #70: Postat: 2007-03-22 20:34:00
|
GunnarL |
f/ Jag reste genom forna Östtyskland 1992, dvs. tre år efter murens fall. Det var en bedrövlig upplevelse! Totalt förfall - vägar med halvmeterdjupa gropar t.o.m. på den s.k. Autobahn - östra ringen runt Berlin. Smutsbruna hus med flagnande revertering..........Ingen fin upplevelse!
|
|
Inlägg #71: Postat: 2007-03-22 20:35:00
|
GunnarL |
f/ Nej, historiskt intressanta är Dina artiklar, men att försöka höja Stalin och den misslyckade Sovjetkommunismen till skyarna - nej det är helt fel!
|
|
Inlägg #72: Postat: 2007-03-22 22:49:00
|
Sunny |
70 Jag har nog passerat Berlinering över 20 gånger sedan 90 talet o det ser betydligt bättre ut än det gör längre bort Rumänien,Albanien etc
Men det är hopplöst att komma igenom denna ring!Vi kom alltid vilse o cirklade o cirklade o höll på att få sammanbrott.Hur tidigt vi än åkte av motorvägen så nog slutade vi i denna ringdans i alla fall!
Jag säger bara: tågluff!Direkt in i stans hjärta!
|
|
Inlägg #73: Postat: 2007-03-22 22:52:00
|
Sunny |
O du skulle bilat i Sovjet på tidigt 80 tal! Vägarna var ungefär som de i södra Marocco men där kan man åtminstone hyra kameler att fortsätta resan på!
|
|
Inlägg #74: Postat: 2007-03-23 19:06:00
|
Yngve K |
Det var nationalismen som ställde till med så mycket elände under 1900-talet.Det uppammade nationalhatet var anledningen till att man krigade i mer än fyra år under första världskriget.Kommunismen, nazismen och fascismen uppkom alla ur kaoset efter kriget.Kombinationen nationalim och rasism var en frukansvärd kraft som bara kommunismen kunde besegra.Frankrike besegrades på sex veckor och där fanns många som ville samarbeta med nazisterna
|
|