Låg utbildning högt kolesterol

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-03-08 10:20:00
peter_
Det är utan tvekan en fördom och felaktigt. Det verkar vara ett sätt att känna sig bättre än andra. Dessutom är det otroligt korkat. Man får förmoda att skribenten har en "hög" utbildning. Det visar att man inte kan sätta likhetstecken mellan hög utbildning å ena sidan och intelligens, kunskap och omdöme å andra sidan.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-08 10:28:00
Leif-Arne
1 Men Peter, där finns ett samband mellan uppmätt IQ och skostorlek. Kanske så att en del tänker med stortån.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-08 10:54:00
peter_
2. Ja, det verkar så. Jag har varit sjuk i förkylning i förra veckan och magsjuk den här veckan. Jag har inte kunnat dricka kaffe på flera dagar, så jag har ont i huvudet. Jag är definitivt på ett retligt humör. Det färgar nog mina formuleringar.;
Inlägg #4: Postat: 2007-03-08 10:55:00
peter_
Jag skulle vilja tillägga att jag tror att en av de viktigaste och mest förvirrade missuppfattningarna i dagens värld är föreställningen om vårt medvetande och vår uppfattning om att vi gör medvetna val. Jag läste för länge sedan en bok som hette "Märk världen". Länk: adlibris.se
Inlägg #5: Postat: 2007-03-08 10:56:00
peter_
Där försökte författaren beskriva en syn på bland annat medvetandet, baserat på moderna psykologi och informationsteori mm. Framställningen var väl inte glasklar, men ändå tror jag att han försökte fånga något som är sant och fundamentalt för oss. En annan syn på medvetandet. Det finns experiment som tyder på att medvetandet är en efterhandskonstruktion.
Inlägg #6: Postat: 2007-03-08 10:56:00
peter_
Det betyder inte att vi inte ska hållas ansvariga för våra val. Konsekvenserna påverkar våra val även om vi inte är medvetna om hur vi väljer. Vi kan lära känna oss själva och undertrycka impulser, men knappast direkt framkalla impulser som motiverar oss till ett visst handlande.
Inlägg #7: Postat: 2007-03-08 10:56:00
peter_
Överviktiga personer får kämpa oerhört hårt med att undertrycka impulser att äta. De lever nog ofta med att använda en stor del av sin energi till att försöka undertrycka dessa impulser. Dessa impulser kan mycket väl vara betingade av hormonella, kemiska balanser i kroppen och dessa har vi ingen direkt kontroll över.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-08 11:04:00
Leif-Arne
3 Utan kaffe flera dagar, jag lider med dig. Innan jag fått morgonens första kopp går hunden långa omvägar runt mig.
Inlägg #9: Postat: 2007-03-08 15:20:00
Janne B
Peter/ Problemet är ju att hela samhället väl bygger på tron på individens rationella förnuft.Får bara individen rätt info i rätt sammanhang, så fattar han bara kloka beslut. Detta är samhällstron....som är alldeles på tok vad gäller andra. Men stämmer helt på mig. Det har Ni väl märkt?
Inlägg #10: Postat: 2007-03-08 15:31:00
Leif-Arne
Problemet är att där finns en hoper förment klyftiga människor som beskriven omvärlden genom sina modeller. Nationalekonomer har sin "ekonomic man" som alltid fattar det ekonomiskt mest fördelaktiga beslutet i alla situationer. Beteendevetare har sin "emotional man" som alltid fattar det beslut som i varje situation der maximal behovstillfredställelse. Och aj vad det bär fel.
Inlägg #11: Postat: 2007-03-08 16:11:00
peter_
Impulser är utan tvekan en viktig faktor. Om vi hela tiden fick impulser som knuffade oss i samma riktning som vi i vår etiska teori om världen och vårt liv funnit vara den riktning vi borde ta så skulle vi alla vara fria från bekymmer och vi skulle vara våra egna livs Mozart. Nåde den som får fel impulser. Denne är dömd till att träna sig i yttersta självdisciplin vilket sannolikt leder till emotionell ökenvandring eller grymhet eller kanske bli en utstött.
Inlägg #12: Postat: 2007-03-08 16:11:00
peter_
Tänk om det exvis är så att en del pojkar och flickor pga av sin unika arvsmassa genererar hormoner som gör det svårt för dem att sittat still och intressera sig för vad fröken har att säga, kanske de hela tiden får impulser till fysisk aktivitet. De har då att välja på att koncentrera sig på att undertrycka sina impulser vilket tar energin och inte gynnar inlärning eller att trotsa frökens krav.
Inlägg #13: Postat: 2007-03-08 16:12:00
peter_
Åtminstone jag finner det troligt att många "bråkstakar" under min tidiga skolgång inte passade in i den rådande skolmiljön just då. Det var inget fel på dem, de motsvarade bara inte mallen. De var dömda till ständiga misslyckanden och fick lära sig att de var mindre begåvade än de andra barnen. Det finns mycket i vårt samhälle som bygger på en felaktig uppfattning om vad som styr oss.
Inlägg #14: Postat: 2007-03-08 16:12:00
peter_
Nu har vi dessutom en statsreligion feminismen som utgår från att vårt beteende och identitet är en social konstruktion. Jag ser många oskyldiga som kommer att få lida av att inte passa in i mallen, dömda till att kämpa en ojämn kamp för att anpassa sig till vad som anses vara korrekt.
Inlägg #15: Postat: 2007-03-08 17:52:00
Janne B
Peter/ Då jag ser tillbaka på livet förstår jag att många Bråkstakar helt enkelt hörde dåligt och hade läs o skrivsvårigheter. Då ingen "förstod" dem revolterade de på olika vis. "Grynet" som var fängelsedirektör för 10 år sedan sa att de flesta av hennes killar inte kunde hitta i telefonkatalogen och inte fylla i en blankett./ Vad gör en 23 åring då???
Inlägg #16: Postat: 2007-03-08 17:52:00
peter_
4. Det skulle vara "förvirrande missuppfattningarna", inte "förvirrade missuppfattningarna".
Inlägg #17: Postat: 2007-03-08 18:32:00
Leif-Arne
14 Nu är väl begreppet "feminism" i praktiken obrukbart eftersom det likt en möba kan tolkas nästan hur som helst. De flesta kvinnor som kallar sig feminister har jag inga problem med. Att det finns några rabiata spelar ingen roll eftersom de är perifera.
Inlägg #18: Postat: 2007-03-08 18:35:00
Leif-Arne
Sedan håller jag med om att de finns de av vårt kön som blivit helt offside eftersom de smöat in på en mansrll som tiden sprungit ifrån. Då avser jag de "gammpojkar" som blivit kvar, ensamma därför att tiden då det räckte med att kunna bygga sitt eget hus, jaga sin egen älg samt laga sin bil intre räcker längre.
Inlägg #19: Postat: 2007-03-08 18:39:00
Leif-Arne
Att ensidigt fokusera på teoretiska ämnen i gymnasieskolan var/ är en katastrof för många. Där behövs sannt och visst yrkesskolor.Samtidigt behövs mer kompletterande teori än tidigare, te.x en bilek är ju "lost" om han inte klara alla manualer som är på engelska.
Inlägg #20: Postat: 2007-03-08 19:00:00
peter_
17. När det gäller identitetsdrag som klassas som könsrelaterade så har förra regeringen klart tagit ställning för teorin som betraktar dessa som socialt inlärda, stick i stäv mot vetenskapen. De har sjösatt pedagogiska program som utgår från denna ståndpunkt och ska tillämpas redan från dagis.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...