|
Inlägg #1: Postat: 2001-09-05 17:15:00
|
|
Jakob Jonsson |
Oj, jag som trodde att jag var den enda Tracksnörden... Jag minns än i dag den legendariska listan från december 1984 då två nykomlingar gick direkt in på första och andra plats. Så här såg toppskicket ut:
1. Band Aid
2. Wham
3. Nik Kershaw
4. Indochine
5. Alphaville
Längre ner hittade man hjältar som Tears for Fears, Thompson Twins, Ultravox och Depeche - på samma lista, samma vecka! Synthpopen nådde nog sin absoluta höjdpunkt den hösten!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-09-05 17:50:00
|
|
Elie |
Åh, ja, 80-talsmusiken var riktig höjdarmusik. Synd att du bytte smak.. *skratt* Läste minsann hela din artikel, jättekul trots att jag nog inte räknas till tracksnördarnas skara. Nog lyssnade jag, men inte var jag ngn kalenderbitare. Bandaren gick dock varm, förstås. :
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-09-05 23:24:00
|
|
Linda J Nilsson |
Roger, du måste vara en helt underbar människa! Nu är jag visserligen några år äldre än du, men jag var också en trogen Kaj Kindvall-lärjunge när jag var liten, fast då var det Poporama som gällde. Jag var kanske inte riktigt lika fanatisk som du, men jag har fortfarande kvar högar av sönderspelade Poporamakassetter i en låda hemma hos mina föräldrar. Poporama var verkligen VIKTIGT.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-09-06 08:46:00
|
|
Robert |
Om du hade berättat om din Tracks-hangup för mönstringspsykologen hade du säkerligen fått frisedel. :-
Själv följde jag programmet ganska noggrant 84-86.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-09-07 01:51:00
|
|
Håkan |
Upptäckte punk/indie runt 1980 och lyckades komma ur Kaj Kindvall/list-träsket. Vad är det med 13-åriga killar. Hade en pärm med kompletta Englandslistor från 1979. Bandat från Radio Luxemburg på mellanvåg. Slängdes tyvärr i något förvirrat inslag av pojkrumsförnekelse ca 10 år senare. Vet inte vad som är mest tragiskt? Listona eller att jag slängde dem.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-09-13 18:01:00
|
|
Robert K Huselius |
När jag var liten brukade jag då och då bokföra Tracks eller Svensktoppen, och skrev för det mesta ner resultatet i melodifestivalen i en snygg tabell. Jag brukade även spela in egna topplistor genom att skriva ner de få låtar jag hade på små lappar och dra lott, och sedan spela in listan på primitivast möjliga sätt två bandspelare mittemot varandra. Nu för tiden för jag in alla mina skivor, och alla dess låtar, i en SQL-databas via ett webinterface med en kraftfull sökfunktion. :-
|
| |