Är global solidaritet en utopi?

Den här tråden diskuterar artikeln Är global solidaritet en utopi?.
Inlägg #1: Postat: 2007-02-27 15:56:00
myrboa
Här i vår by har vi försökt förmå " penninga-maktens-män" att inte kalhugga i vår skog.Sex kvm.är vad det handlar om, vad vi bett ska skonas.I natt körde de in "tanksen" i vår skog!!Mitt i allt detta kommer ett gäng fältbilologer som erbjudit sitt stöd.En kille åkte tåg hela natten för att ta sig hit.Rörd känner jag mig inför deras glöd,deras engagemang,deras vilja att GÖRA något för våra skogar som skövlas i "parti och minut" De flesta inser nog inte vidden av vad som pågår runt oss. a-l
Inlägg #2: Postat: 2007-02-27 16:04:00
Leif-Arne
Jag blir nästan nostalgisk, deltog själv i en aktion för Kirjesålandet. Vi for runt och inventerade insektsbeståndet, speciellt skulle vi leta efter "Phyto kolvensis" n?, en skalbagge som bara påträffats 4 ggr tidigare.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-27 16:06:00
myrboa
1/ Fältbiologerna är beredda att sova ute så länge som krävs.I dessa pratets tidevarv blir då jag oerhört GLAD och RÖRD över att möta personer som vill och gör något i handling, för något de tycker är livs-viktigt.Detta är en mycket fin och solidarisk handling,för skogen,för oss här byn och för livet.TACK ALLA FÄLTBIOLOGER!!!Och tack för din tänkvärda artikel.Ska läsa den igen .Handling är vad som krävs på många områden för LIVETS RÄTT TILL SIG SJÄLV. A-l
Inlägg #4: Postat: 2007-02-27 16:23:00
Inger-Sofia
HÄRLIGT du *talar*,Med viljan,glöden som bränsle,flammar dina ord.kram
Inlägg #5: Postat: 2007-02-28 11:21:00
Uno Hansson
Men varför fungerar då världen så dåligt som den gör? Orsaken är att vårt ekonomiska system är räntebaserat! En räntebaserad ekonomi kräver en ständig penningtillväxt genom ständigt nya lån. Detta medför då oundvikligen en accelererande skövling av naturen, om inte arbetslösheten bara skall öka mer och mer. Politikerna kan inte göra något, så länge som de inte vill ändra det ekonomiska systemet. Alla människor bör lära sig mera om hur det nuvarande penningsystemet fungerar.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-28 13:22:00
myrboa
Än en gång tycks makten ha segrat.De har kört in med sina "tanks" in i vår bys hjärta, SKOGEN! Och skoningslöst huggit ner vartenda träd på det 6 kvm lilla skogsområde vi kämpat för. Gråter idag över människohjärtan som hårdnat i jakten på ökade vinster. Gråter över träden som inte längre finns .Gråter över insikten att det alldeles för ofta är hårdnande människohjärtan, som tillåts styra över våra liv, över vår Moder jord. Livet är inte till salu.
Laddar...