Europas själ - ett eko från antiken

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-02-22 20:16:00
Joakim Steneberg
Däremot, du skriver att Bibeln säger "du skall", Koranen "du bör". Nu har jag läst även religionshistoria, om Islam ovanför domkyrkotrapppen i Uppsala. 1 termin, som vanligt. Och faktum är att jag häromdagen läste, i DN tror jag, att det är precis tvärtom mot vad du säger! Islam och Koranen är rättesnöret som du måste följa, i alla livets skeden. Den är direkt författad av Allah!
Bilbeln är skriven av människor, och ger uttrymme för att välja sin väg själv. Enligt denna artikel.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-22 20:24:00
Janne B
svar 1 Joakim/ ja så har jag också alltid uppfattat saken.Inom judendomen har alltid pågått högljudda diskussioner om hur texterna ska tolkas. Vid 12 års ålder blev Jesus indragen i en sådan strid i Templet. De skriftlärde häpnade över tonåringen.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-22 20:29:00
Janne B
Vid några tillfällen då Jesus predikade så sa han "Har ni inte läst profeterna". Han förutsatte att åhörarna var väl insatta i de gamla texterna etc. // Kristendomen har ju genom hela sin tillvaro varit en diskussionsklubb om vad som är rätt skrift och tolkning.Massor av samfund och sekter har uppstått, de har hävdat sin rätt till sin tolkning.Tyvärr vet vi också att det varit olika grader av inkvisition mot dessa.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-22 20:32:00
Janne B
Jag har aldrig hört att det finns muslimskolor etc där eleverna kan fritt diskutera hur de vill tolka Koranen. Man lär sig Koranen långa stycken utantill. Den är oföränderlig/ Jag har nog sett Bibeln i 30 versioner på 50 år. Ingen uttolkare har blivit upphängd eller stenad.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-22 20:52:00
Maria Whinter
Uttolkarna säger att koranen är direkt författad av Allah. Detta måste man slå ner i jorden! Och ja, det är ett rättesnöre men enbart ett sådant som är vägledande för folket; dvs. du "bör". Att den här skribenten kommit så långt med sina tankar - att bibeln är skriven av människor - kan vi nog tacka Dan Brown för; att människor vaknar till liv. Dock ska vi hålla i minnet att Jesus gick upp för berget och hämtade de tio budorden av gud som han sedan ristade in i sten. ;- Det blev ett ”skall”.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-22 20:56:00
Maria Whinter
Länk: insikt.tk
Den här sidan kan vara bra att ta del av för att förstå islam - en human lära i sig, märkligt uttolkad för sig.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-22 20:59:00
Maria Whinter
Janne B skriver: "Vid 12 års ålder blev Jesus indragen i en sådan strid i Templet. De skriftlärde häpnade över tonåringen." Här är ett sådant exempel som just visar på forskningens tillfälliga sanningar. Nu är man inne på att man helt enkelt kallade in Jesus och valde ut honom som frontfigur - genom omröstning på ett möte helt enkelt. ;-
Inlägg #8: Postat: 2007-02-22 21:04:00
Maria Whinter
Oavsett hur många versioner där finns har många fått gå döden till mötes just med bibeln som ursäkt; kvinnor och män har bränts på bål, självaste Jesus spikades upp på kors osv. Kanske låter inte ledarna inom islam människorna vara fria, men Koranen gör!
Inlägg #9: Postat: 2007-02-22 21:55:00
Joakim Steneberg
Om vi nu håller oss till saken, och inte blandar in alla brott i religionens namn. Jag tror inte att någon muslim ställer upp på din tolkning. Det finns sharialagar osv, direkt från Koranen. "Allt är skrivet där" osv.
Det är nog snarare Koranen som säger "du skall". Fråga någon insatt.
Du var väl filosof? Hur gick det med genusköpet föresten? Annars en utmärkt artikel!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-22 21:57:00
Janne B
Herrarna i templet skulle ha kallat in en gosse från Genesaret ¨hur skulle det ha gått till. Slog de i mantalslängden? Betydligt troligare att Jesus själv var intresserad av att käfta med de skriftlärde.När familjen ändå var i stan.
Inlägg #11: Postat: 2007-02-22 22:01:00
Janne B
5 Jesus har nog aldrig gått upp för något berg o ristat i sten? // I de frikyrkokretsar jag levt hela livet har vi alltid vetat att Bibeln är författad av minst 50 rätt olika författare, vars personlighet lyser igenom.
Inlägg #12: Postat: 2007-02-22 22:06:00
Janne B
Islam var kanske en gång en human lära men de första århundrandena med Islam var mest krigiska erövringar. I dag är ju Islam i hög grad politiserad med nästan inga gränser alls mot kultur och stat. Som Sverige på 1600 talet. / En helt annan sak är att alla muslimer jag träffat genom åren är ytterst fredliga och toleranta människor.
Inlägg #13: Postat: 2007-02-22 22:08:00
Janne B
Islam och kristendomen är inte varandras fiender under normala omständigheter. Det är när extremister och fundamentalister tar över tolkning och verklighhet som det mesta går åt h-e.
Inlägg #14: Postat: 2007-02-22 22:52:00
simsam
intressant, välskriven, jag gav dig 5 stjärnor, för det.
Gillar din still och profil.
Tack att du finns här och vågar stå för vem du är.
Man känner glädje.
Inlägg #15: Postat: 2007-02-22 22:56:00
simsam
ps
Man slipper läsa bara trams om analsex och att alla män är talibaner.
Det finns mer än så i livet.
Inlägg #16: Postat: 2007-02-23 01:03:00
Justin Case
Jesus var i mina ögon en riktigt cool rebel, lite som Che Geuvara mfl. De förväntade sig en konung, en superstar. Kristendomen har jag personligen inte mycket till övers för, ej heller Islam. Men som i så många andra fall så måste alla samhällsomstörtande individer offras av pöbeln, fast i Jesus fall blev det möjligt att mediahypa tack vare hans eminenta gener. Även Sokrates fick falla offer när trångsyntheten målade in argumenten i ett hörn där de inte kunde hållas innanför de gängse ramarna.
Inlägg #17: Postat: 2007-02-23 03:43:00
CMO
Che Guevara var en brutal sadistisk massmördare, intellektuellt och politisk var han en nolla. Så långt från en "cool rebell" man kan komma ungefär.
Inlägg #18: Postat: 2007-02-23 09:10:00
Maria Whinter
Che ett argentinskt ord som betyder ungefär ”hörru du”... Som artikeln säger bör man känna sin historia för att ens kunna förstå. Che kom från medelklass och som utbildad läkare behövde han inte ta den här striden. När han besökte indianerna och såg hur dem hade det och insåg att människorna lever under förtryck blev han tvungen att göra ngt åt detta. Han ville ge folket frihet - sedan kan man säga vad man vill om revolutioner... Men diktaturer måste slås ner!
Inlägg #19: Postat: 2007-02-23 09:14:00
Maria Whinter
Justin säger: "Kristendomen har jag personligen inte mycket till övers för, ej heller Islam." Detta skriver jag också under på. Det är direkt obehagligt när böcker kan leda till doktriner, förtryck och krig! Vidare förtryck kan vi se inte långt i från oss: ryska jounalisten Anna Politkovskaja! Halleluja! Och låt henne vila i frid! ;-
Inlägg #20: Postat: 2007-02-23 09:18:00
Maria Whinter
Tack simsam för dina ord! Det är vårt ansvar att stå upp för dem vi är, att stå för det vi tycker och att vara sanna - oavsett priset! Inga förtryck är tillåtna - vare sig andras eller det egna! Detta gäller även på det sexuella planet - allt är rätt så länge det känns rätt. Dessa artiklar du nämner är i sak ett förtryck - inifrån och utåt!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...