|
Inlägg #21: Postat: 2007-02-23 09:22:00
|
|
Maria Whinter |
Joakim, jag är insatt i det jag säger annars skulle jag inte, men detta tar sin väg långt tillbaka och sedan har uttolkningen ändrats; som alltid. Jag släpper nu det ämnet eftersom teorier alltid biter varandra och leder ingenstans. Genusköp på väg! ;- Ska enbart skrapa ihop lite tid!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-02-23 09:24:00
|
|
Maria Whinter |
Janne B. Jag håller med dig i det stora hela, ang fundamentalister etc. Samtidigt är det ju så att människor försöker slå sig fri från förtryck, det har man nog rätt till, samtidigt som vi kan se att det inte går så bra - men vad vi ser är en reaktion på något som inte är bra och som man sätter sig emot.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-02-23 09:27:00
|
|
Maria Whinter |
Vidare till Janne B. Man visste vem Jesus var eftersom han kom från en mäktig familj. Allt annat är efterkonstruerat, lika konstruerat som texterna som fyller bibeln - de reaktionära texterna plockade man bort och har valt ut dem som verkar lämpliga att slå folk i huvudet med! Jesus var ingen stackars fattig pojke. Lika lite som att Maria blivit befruktad av en ängel - snygg bortförklaring på otrohet! :-
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-02-23 09:34:00
|
|
Maria Whinter |
Joakim. "Genusköp..." Vad heter artikeln? Hittar den inte...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-02-23 09:57:00
|
|
Janne B |
23 Maria W/ Tills vidare litar jag mer på Bibel år 2000 utgiven av en statlig bibelkommission än jag tror på dig. Till Bibeln hör en 800 sidig uppslagsbok skriven av ett stort antal olika sorters författare.Både troende och inte troende.De är ombedda att skriva vetenskapligt och har gjort det. Så där finns mycket kritiskt analyserande. Men påhitt av din typ finns inte där. Men tanken är fri.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-02-23 10:58:00
|
|
Maria Whinter |
Javisst Janne, är tanken fri, för det mesta, och du ska naturligtvis tro på vad du vill. Det jag nämner om detta är inte mina påhitt utan finns genom en forskning. Forskningen arbetar ofta parallellt med många tankar på en gång. Den versionen du nämner är nog den bästa fram till nu, men även den manipulerad och styrd - tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-02-23 17:55:00
|
|
Mats TCM |
19 De där resonemangen är alltid så intressanta! Hur många kristna i världen finns det egentligen? Vet någon? Och hur många av dessa är fundamentalister i ordets rätta bemärkelse? Tja, max ½, kanske 1, vad vet jag. Tänk vad man fokuserat på knäppgökar som den där token i Knutby. Den vanlige kristne i Sverige är en rätt tafflig figur egentligen. Din granne, stålverksarbetaren, undersköterskan, lärarrinnan, busschauffören, ingenjören. Kort och gott vem som helst. Hårt arbetande och reko folk.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-02-23 22:11:00
|
|
Justin Case |
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-02-26 18:25:00
|
|
Joakim Steneberg |
Svar 24 Maria W, om du är i närheten. Håller på med logistik flyttning Om genusköp har jag själv skaldat här: Länk: sourze.se
|
| |