Stalins roll i historien större än man tror

Den här tråden diskuterar artikeln Stalins roll i historien större än man tror.
Inlägg #1: Postat: 2007-02-21 14:27:00
Janne B
Detta är givetvis en ytterst ambitiös artikel. Men för mig blir det liksom för mycket. Det är svårt att gå in och kommentera så väldigt mycket text om så många skeenden. Eller har jag börjat bli för gammal
Inlägg #2: Postat: 2007-02-22 09:14:00
Joakim Steneberg
Alltså, jag har läst dina artiklar med största intresse. Men här saknas helt struktur, gick det för snabbt att sätta samman alla fakta med dina egna tankar? På grund av en överdriven vurm för Stalin?
Jag som kritiserar bl.a. feminism, inser ändå varför en sådan dök upp. Bland annat på grund av den lilla klicken män, som tillåtits fördärva mssornas liv! Med hjälp av medlöpare, i all sorts politik.
Jag protesterar!
Inlägg #3: Postat: 2007-02-23 07:33:00
peter_
Stalins analys verkar träffa rätt och ingen tvekan om att de Sovjetiska ledarnas taktik att mata på med nya soldater i högsta möjliga tempo, där soldaten hade att välja mellan att storma mot tyskarna eller skjutas av sina egna, malde ned nazi-Tysklands armé. De Sovjetiska folken offrade mest för att stoppa Hitler. Dock är jag inte alls övertygad om att Stalins eftermäle bör omprövas. Jo, kanske lite. I samband med en mer nyanserad bild av kommunism och det kommunistiska Sovjet.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-23 21:38:00
Lars Nilsson
Märkligt att så många fortfarande anser det fanns något gott, innerst inne alltså, i kommunistiska massmördarregimer. Apropå Stalin, läs Montefiores bok, "Stalin, den röde tzaren och han hov", och om den stämning som rådde i Kreml under denne hedersman tid. Fördjupad kunskap om kommunismen finns att läsa i "Kommunismens svarta bok", utgiven av franska kulturdepartementet.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-25 09:30:00
Inger-Sofia
God morgon Yngve...trevligt att återkomma och läsa ditt digra arbete...håller på att läsa M.Cornforth.Marxismens filosofi del 2..det finns många intressanta tankar....det är från början en/vår historia behöver berättas,för att vi skall förstå helheten och oss själva i ett större samanhang..när jag jobbade som får och getfarmare,fick jag insikter om hur mina förfäder hade det,det gav mig en djupare förståelse,insikt,som jag oxså kunde förmedla till mina barn.k.m.v
Inlägg #6: Postat: 2007-07-17 15:06:00
Yngve K
Läs gärna artikeln Finland och Stalin på min blogg yngvekarlsson.blogspot.com/
Laddar...