Inlägg #1: Postat: 2007-02-22 10:13:00
|
Leif-Arne |
Nu verkar uppdelningen i "bildade" rika, "obildade"fattiga lite överspelad idag. Jag har svårt se att livskvaliteten för en lysmask eller rörpulare är lägre än för en bibliotikarie eller socialsekrekterare.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-22 11:05:00
|
Janne B |
Lite mer belagda fakta och kloka reflektioner förväntar jag mig nog av en artikel. Vad skulle Alliansen och dess väljare vinna på en sämre skola? Det är just på skolområdet som det rådde störst missnöje med förra regeringen. Nu måste den nya få lite tid att visa vad den vill och kan! Den förra fick 12 år på sig!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-22 11:44:00
|
Ramona Fransson |
Tänk om alla fick lika kort, eller lång tid på sig att skaffa sig ett körkort! Alla barn är olika med olika begåvningar. VI kan inte ha en skola där alla ska läsa eller göra samma saker. Bättre plocka ur de bästa och de mindre bra innan de tappar intresset. En skola lär för livet, inte för stunden. Vänstern är det partiet med de flummigaste ideérna när det gäller skolan. Ungefär som om: Det du inte kan idag behöver du inte i morgon heller!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-22 14:41:00
|
Lars Nilsson |
Typiskt svenskt media- och journalistvänsterprat. Förklara varför alla partier i exvis Finland tycker det är bra att eleverna får betyg under hela sin skolgång? Från årskurs tre i lågstadiet gäller vitsord i form av siffror, före det ges skriftliga bedömningar. Ända fram till gymnasiet utfärdas betyg i flit, ordning och uppmärksamhet. Elevens allmänna beteende värderas och sänkta betyg på uppförandekolumnerna är rejäla larmsignaler till föräldrarna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-22 15:14:00
|
Unto S |
Det är många sanningar i din utmärkta artikel. ”Alliansen vill inte ha självständiga, tänkande, reflekterande elever som reagerar mot samhället.” Nej de vill ha människor som i Orwells 1984. ”Att vänstern i Sverige kommer att gå framåt igen om några år.” Och bli starkare än på 70-talet. ”Överklassen går i teoretiska program” och sniffar kokain från guldrör med ädelstenar som i Øregård Gymnasium i Danmark. – forts
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-22 18:22:00
|
Eleni Schmidt |
För det första: Sverige lägger i europeisk jämförelse mycket resurser på skolan, men har ändå dåligt resultat. För det andra, tror du verkligen att flumskolan gynnar invandrare och arbetarklass kids? knappast, ju slöare skola, desto jobbigare om man kommer från studieovan miljö. För det tredje, om du tror att alla människor är precis lika med samma förutsättningar förutsätter jag att du vill förbjuda elit idrottskolor? Gud förbjude att t ex fotbollsbegåvningar skulle sättas i fotbollsgymnasier!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-22 20:46:00
|
Stig |
Den förnyelse som behövs i dagens skola är en återgång till yrkes och lärlingsutbildning som krävs för nya yrkesgrupper i dag. Satsningen ska göra likvärdig med de teoretiska utbildningarna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-22 23:46:00
|
Viveca |
Varje människa är unik och skolans syn på hur just den unika personen ska utvecklas till sitt eget bästa möjliga, med bra självförtroende och självkänsla är är förlegat.Barn och gamla är så genomskinliga i dag och det verkar som att många lärare inte har tid och förmåga till inlevelse och ser behoven.Det är så konstigt att man inte kan få utvecklas tidigare för det man har talang för.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-23 19:49:00
|
Franklin |
Detta ämne är delikat och en otroligt svår balans. Samtidigt som duktiga, kunniga och drivna elever ska få chansen att utvecklas i sin egen takt får inte de mindreb egåvade eleverna glömmas bort.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-26 12:01:00
|
Marcus |
I dag är ju skolan en katastrof, så ingen kan väl lyckas göra den sämre i alla fall. Jag menar vad jag säger. Skolan på många ställen är en ren och skär katastrof!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-26 12:54:00
|
Nick |
Det finns plats för alla i samhället. Hög utbildning bättrar på förutsättningar till ekonomisk framgång men garanterar inget. Skola med krav får alla att prestetera efter varsin förmåga.
|
|