Det var ju bara en gammal katta

Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2007-02-14 19:41:00
Mats TCM
Biologer skall det stå. Zoologen Sverre Sjölander är djupt kritiskt till den här trenden med ödlor och ormar reptiler över lag. Han menar som professor att dessa djur aldrig blir lyckliga. T.ex kan aldrig en orm uppvuxen i Afrika som lever i ett pyttelitet terrarium i en trång 1:a i Norsborg må bra. Kontrasten mellan uppväxtmiljön Afrika till det "nya" livet Norsborg är en chockartat upplevelse. Detta kan zoologer mäta genom nivåer av stresshormon osv. Även hos reptiler alltså.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-14 19:43:00
Mats TCM
Vad vill jag säga med detta? Jo, att dessa ägare är stora egoister som använder reptilerna som kuttersmycke. Dessa reptiler dör ofta i förtid och lär enligt zoologer må väldigt illa. Många blir också missköta. En skallerorm i Arizona som tas från den miljön och sätts i ett kyligt Norrland är på gränsen till djurplågeri menar en del forskare.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-14 21:00:00
Sunny
Ja ormar är inga lämpliga husdjur! Inte apor heller o framför allt inte alla dessa fåglar i bur! Man kan dock äga djur samtidigt som man bekämpar missbruket av dem!
Men för en liten allergisk flicka som min sondotter skull en liten ödla vara rena paradiset!
Inlägg #4: Postat: 2007-02-14 21:01:00
Sunny
Men inga djurvänner jag känner utmärker sig som egoister: tvärt om. Bryr man sig om människor bryr man sig oftast om djur oxå.
Det går liksom hand i hand.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-14 21:07:00
Mats TCM
4 Inte nödvändigtvis! Känner du någon som lider av diabetes? Tja, det gör vi väl alla. Insulin hade inte varit möjlgit att framställa utan djurförsök. Helt omöjligt. Mycket medicinsk forskning utgår från djurförsök. Paradoxalt nog så nyttjar "djurvännerna" lika mycket mediciner som alla andra. Kontentan blir att ens egna hälsa går före djurens. Alltså saknas konsekvens. Man måste vara stringent här. Alltså gör även dessa valet att människan är mer värda en djur.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-14 21:15:00
Mats TCM
Naturligtvis så är det ju så att alla samhällen genom vår historia alltid har satt människan över djuren vilket ligger i linje i det jag tycker. Undantag finns. Nazityskland t.ex. Hitler sa ju att judar är "mindre värda en byracker". Nazisterna föredrog ju att göra experiment på människor T4 programmet just för att skona djuren från lidande! Ett samhälle där människor och djur får samma värde blir ett farligt samhälle!
Inlägg #7: Postat: 2007-02-14 21:16:00
Sunny
Jag har varit mänsklig "försökskanin" för just insulin! Det var inte behagligt precis men jag hoppas det var bra.
Mitt ex 2 har lätt diabetes o det har min lilla syster oxå.
Men att de testar smink o annan skit på djur o människor vill jag stoppa.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-14 21:17:00
Sunny
O ja. Det finns massor av människor jag absolut inte skulle försöka rädda ur ett brinnande hus. Min biologiska mamma är en av dem!
Inlägg #9: Postat: 2007-02-14 21:17:00
Sunny
Vissa människor är i mina ögon väldigt lite värda!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-14 21:19:00
Mats TCM
Jag noterar också att kvinnor oftare tycker att människa och djur är lika mycket värda. Då kan märkliga situationer uppstå. Jag har själv hjälpt en kvinna i Stockholm UT UR prostitution. Hon fick i princip ingen hjälp från samhället. Men herrelösa hundar kan få hur mycket hjälp som helst i form av kvinnliga faddrar osv. Alltså tycker jag som kille att en ensam fattig kvinna är mer värd en en hundvalp.
Inlägg #11: Postat: 2007-02-14 21:19:00
Sunny
Men när mina barn ska testa nya vänner så är de obs på hur de hanterar djur o småbarn!
O gamla. Det har de lärt av mig o de tycker att det är en ganska bra testmetod!
Inlägg #12: Postat: 2007-02-14 21:23:00
Mats TCM
Men det tyckte tydligen inte dessa kvinnliga faddrar som prioriterar en liten hundvalp framför ett KVINNLIGT människoliv. Håhåjaja, folk gör märkliga prioriteringar! Att män tar många kvinnoliv vet vi alla, men män räddar nog desto fler.
Inlägg #13: Postat: 2007-02-14 22:07:00
Mats TCM
Margaretha Winberg s sa när hon var jordbruksminister för några år sedan att hon inte tyckte det går att jämföra slakt av djur med aborter ty aborter är värre menade hon. Och då måste man ändå beakta att M.W liksom jag är helt klart för aborter. Men det ligger ändå någonting otäckt i att sätta små foster på samma nivå som griskultingar. Väldigt otäckt. Kanske ger det associationer till fascism. En devalvering av mänskligt liv.
Inlägg #14: Postat: 2007-02-15 00:37:00
Sunny
Av ditt resonemnag att dömma så prioriterar du det mänskliga livet väldigt högt?
Så engagerat att det inte finns plats för några husdjur? Då kan jag bara lyckönska din pappa för naturligtvis skötte du själv om under hans sista svåra tid? Eller din mamma som bör vara närmast till att behöva ditt engagemang: sjuk som hon är?
I mitt fall räcker jag till i kärlek både till tvåbenta o fyrbenta.
Inlägg #15: Postat: 2007-02-15 10:18:00
Janne B
11 Bästa Sunny/ När jag var socialarbetare och gjorde hembesök så gjorde jag en grej som inte stod i någon bok. Jag kollade hur folk behandlade djur och hur de talade om djur. Speciellt när vi utredde tänkbara fosterhem, adoptivhem var det värdefullt att notera deras inställning till djur.
Inlägg #16: Postat: 2007-02-15 10:22:00
Janne B
Detta kunde ju inte ensamt fälla ett utslaga lämplig/olämplig. Men vuxna som är irriterade på sina husdjur har nog inte mycket tålamod för barn heller. De som inte far med sjuka djur till veterinären ska nog inte ha barn osv. Hundar och katter påkallar ofta uppmärksamhet med små medel, liksom barn gör. Linkar en katt på golvet högsta varning.
Inlägg #17: Postat: 2007-02-15 10:24:00
Leif-Arne
15 En annan aspekt med djur är att där finns människor som genom att arbeta med djur kan uppleva en slags själslig läkande kraft. Exempel på detta är bl.a. hur öppenpsykvården driver hunddagis, eller gamla "busar" som genom arbete med hästuppfödning börjar visa nya mjukare sidor.
Inlägg #18: Postat: 2007-02-15 13:27:00
Mats TCM
14 Jag upprepar: Det finns ingen, absolut ingen framgångsrik och vettig civilisation i historien som inte gjort en viss åtskillnad mellan djur och människor! Jag upprepar: Man kan inte sätta en griskulting på samma nivå som ett foster. Även om en liten griskulting är söt. Filosofen fascisten Peter Singer menar ju t.o.m att ett djur har ett högre värde en en förståndshandikappad och kan därigenom tänka sig att "eliminera" ett sådant människoliv redan i fosterstadiet. Hur fan kan man tycka det?
Inlägg #19: Postat: 2007-02-15 13:27:00
Mats TCM
14 Nej, jag kan inte ens ta hand om mig själv på ett adekvat sätt. Alltså kan jag definitivt inte ta hand om någon annan heller!
Inlägg #20: Postat: 2007-02-15 15:26:00
Sunny
16 o 17
Ja pojkar: så är det. Hade någon sett min fostermamma sparka i väg grannens katt kunde jag besparats mycket elände.
När J en fosterson vi hade skulle avgiftas från heroinet var han mycket sjuk: han var även fysiskt slut. Vår Gamle Barry satte sig brevid sängen o tog ett stadigt tag i hans täcke. Där stannade han sedan i 2 månader när han inte gick ut eller åt.
När J så småningom kunde sitta i vardagsrummet invirad i täcket satt B där o höll ett fast grepp om täcket!
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...