Inlägg #61: Postat: 2007-02-15 20:19:00
|
Sunny |
25 Förutom det jag lärt mig teoretiskt har jag i många år levt bland missbrukare så jag vet att just heroin ger de allra värsta abstinenser o det största psykiska beroendet .Rökheroin ärhär lika farligt som den "vanliga."
|
|
Inlägg #62: Postat: 2007-02-15 20:24:00
|
Sunny |
Nicki: Ja både mina biologiska föräldrar går i så fall bort eftersom pappa var pedofil.
Jag älskar mina hundar högre.
De räddar jag före. Men i min egen familj kan jag inte känna så: de är alla mina kära även om jag kan bli arg på någon av dem i bland.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2007-02-15 20:27:00
|
Sunny |
Janne: I teorin har alla lika värde men absolut inte i praktiken! Ingenstans o ingen gång under vår nedteckande hisoria har människan varit jämlik.
Läser just nu om Den utmätta tiden av Peter Noll o inser ännu klarare än tidigare hur mycket han har att berätta utöver sitt eget döende.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2007-02-15 20:30:00
|
Sunny |
55 Uppskattade russetågen då jag bodde i N. Minns ännu en bil med texten: Det er to ting som luktar räkor.Det ene er räkor..
Har åkt med båten Peter W några gånger : finns den kvar?
|
|
Inlägg #65: Postat: 2007-02-15 20:32:00
|
Janne B |
Sunny/ Anser du att det är viktigt att samhället har höga ideal i denna fråga. Eller är det meningslös eftersom vi ändå inte kan uppfylla dem? Jag har nog alltid vacklat i denna fråga...
|
|
Inlägg #66: Postat: 2007-02-15 20:35:00
|
Sunny |
Janne: Vi ska ha ideal att försöka leva upp till men vi måste vara både realistiska o pragmatiska i det verkliga livet eftersom verkligheten skiter i våra ideal!
Att ha en egen norm för just mig är nödvändigt. Man måste veta hur långt man är villig att kompromissa bort sina ideal o för vad i så fall?
|
|
Inlägg #67: Postat: 2007-02-15 20:42:00
|
Janne B |
Glasklart, inga invändningar. / Jag tror att det bra med ideal i ett samhälle, ideal som lyfter folks själar etc. Men ideal kan ju övergå i moralism och då blir de börda föör folk i stället. Några av Jesu fajter med fariseerna handlade nog om detta...
|
|
Inlägg #68: Postat: 2007-02-15 20:45:00
|
Mats TCM |
66 På individplanet kan man givetvis prioritera efter behag. Vad man upplevt och hur man kan relatera till andra människor. Men jag pratar om mänskligheten över lag och då förändras situationen en smula. Jag tänker på vad Oppenheimer sa efter att han tillverkat atombomben: Vad har jag gjort? Min uppfinning kan släcka allt människorliv på en nanosekund. Observera att han sa människoliv! Oppenheimer var troende jude för övrigt.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2007-02-15 20:49:00
|
Janne B |
66 Sa han verkligen nanosekund?
|
|
Inlägg #70: Postat: 2007-02-15 20:49:00
|
Mats TCM |
Hur är det med män som slår andra män då? Skulle du rädda dem? En misshandlad pojke är väl lika mycket värd som en misshandlad tjej? Varför bara säga hustrumisshandlare, varför inte utvidga det och säga ALLA misshandlare! MVH Mats TCM
|
|
Inlägg #71: Postat: 2007-02-15 20:53:00
|
Mats TCM |
70 Min frågeställning riktas till 59! 69 Det var fritt översatt. Bättre kanske att säga bråkdelen av en sekund. Poängen är väl lite grann att när forskare tillverkar något "kontroversiellt" som t.ex atombomben så tänker dem alltid vilka konsekvenser det kan få för människan. Djuren kommer som nummer 2. Oppenheimer och hans grabbar var ju bara grabbar på Los Alamos tänkte på sina barnbarn men inte på några jäkla råttor.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2007-02-15 20:57:00
|
Mats TCM |
61 Den uppfattningen delar jag inte! Alkohol är farligt, väldigt farligt! Dessutom äckligt!
|
|
Inlägg #73: Postat: 2007-02-15 21:00:00
|
Janne B |
Grabbarna var enligt mitt minne i 30-40 årsåldern. De var alltså mogna män. Men enligt idrottsspråk och Mona Sahlin så var de kanske grabbar.
|
|
Inlägg #74: Postat: 2007-02-15 21:02:00
|
Mats TCM |
Jag menar att vi måste ta tag i det här våldet mot män också. Det är ju helt sanslöst. Gäng som attackerar ensamma pojkar på väg hem från skolan. Vad säger mammorna härinne om detta? Vi måste lyfta fram alla ensamma, tysta pojkar i debatten också. Ingen för deras talan. Många pojkar mår riktigt, riktigt dåligt idag!
|
|
Inlägg #75: Postat: 2007-02-15 21:07:00
|
Mats TCM |
74 Jag menar dock inte att detta skulle vara en feministisk konstruktion att de ensamma, tysta pojkarna får stå tillbaks idag. Sådant här går i vågor. En form av våld som det aldrig talas om är våld mot äldre. Det klart äldre är ju tacksamma offer så att säga. De rör sig långsamt, hör och ser sämre. Har sämre perceptionsförmåga. Läste i Metro att pensionärer inte ens vågar gå i Stockholms parker längre. På dagtid!
|
|
Inlägg #76: Postat: 2007-02-15 21:16:00
|
Mats TCM |
Om vi då fördjupar diskussionen och talar om "lidandets hierarki". Vad händer då? En gång slog jag ihjäl en huggorm med en spade därför att den utgjorde ett hot. Den dog! Var det fel? Om däremot en människa blir hotfull så skall det mycket mer till för att döda vederbörande. Ett skott i benet räcker för att skada. Men ormen skulle bara dö. Lidandets hierarki som sagt.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2007-02-15 21:19:00
|
Mats TCM |
Man har gjort storskaliga psykologiska experiment i USA bland folk av olika "härkomst", vita, svarta, asiater, religiösa och ateister. Man har utsatt dem för situationer där antingen människor eller djur har varit hotet. Den hotade har då alltid haft högre tolerans med vad han/hon orkar utstå om det kommer från en människa än från ett djur.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2007-02-15 21:22:00
|
Mats TCM |
Summa summarum: Det skulle mer till för att offret skulle skjuta den hotfulla och aggressiva människan till döds än en rasande agressiv hund. Notabelt är att kvinnor uppvisade samma "killerinstinct" som män framför allt när kvinnan var havande eller hade ett barn i famnen. Hunden sköts i huvudet med dödande skott eller med en salva skott medans människan fick ett skott i benet.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2007-02-15 23:04:00
|
Sunny |
76 Var det i Sverige? I så fall handlade du inte bara moraliskt fel utan även olagligt då vår inhemska huggorm är fridlyst! Vi har inga ormar här i landet som innebär något hot.
Det farligaste djuret för människan I Sverige är en fästing för den kan ge farliga sjukdommar.
Vill man inte ha ormen på tomten kan man helt lagligt lägga den i ett kärl o släppa ut den på lagom avstånd.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2007-02-15 23:15:00
|
Mats TCM |
79 Trams, varenda människa ute vid sommarstugan på sommaren har väl slagit ihjäl en huggorm. Jag var en liten pojke då så det må väl vara förlåtet. Eller hur?
|
|