Skoluniformer kan eliminera mobbingen

Den här tråden diskuterar artikeln Skoluniformer kan eliminera mobbingen.
Inlägg #1: Postat: 2007-02-14 11:47:00
Leif-Arne
Du har en poäng här BB, jag tror att skoluniform skulle minska pressen på en del barn. Att man har likadana kläder gör att man ser personligheten på ett mer genuint sätt, eftersom där inte finns yttre attribut som leder till generaliseringar.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-14 12:56:00
Per W
Bra, Billy. jag har bott i Nya Zeeland i tre år och där funkade det utmärkt.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-14 18:27:00
Elvy
En delvis bra artikel, med en mycket passande liknelse. Det är lika korkat som om en djungelnisse skulle gå barfota i en ormfylld skog och förvänta sig att inte bli ormbiten.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-14 18:45:00
Bong
Lite relaterat till detta är vad en vän till mig som har jobbat som lärare sa. Han menade att om lärarna hade kostym och slips på sig på arbetet så skulle det bidra till att öka respekten för lärarna bland eleverna.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-15 00:26:00
StaffanH
Under min tid i Dublin hörde jag bara kollegorna knorra lite över utgiften när barnen skulle ha sina skoluniformer. Annars var det ingen som sade något negativt om den och barnen såg inte precis ut att ha något emot att bära den. Skoluniform har sina fördelar, det är helt klart.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-15 08:01:00
Michael Lundahl
Korkad artikel Billy. Vi snackar inte om någon djungel där det finns djur som bits. Människor är just *människor* med hjärna kapacitet att minnas vad som är acceptabelt och vad som inte är det. Man kan utkräva *ansvar* av en männsika... det kan man inte av en orm. man kan inte säga åt en orm "Skada inte andra"... det kan man åt människor och man kan förvänta sig att de skall lyda den uppmaningen.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-15 09:16:00
Joakim Steneberg
"När jag var ung....". På 50-60-talet, när jag gick ett antal år i 5-6 olika skolor. Och under hela den tiden hörde jag aldrig någon kallas för "hora" eller liknande. Ingen verklig mobbing, inget klotter. däremot blev även då en del lärare lite taskigt behandlade.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-16 17:36:00
Janne B
Den svenska skolan befinner sig på ett allt mer lutande plan. Säger Radio P1 just nu.Elever bränner ner skolor och misshandlar varandra o personal. Ingen vågar ingripa mot någon. Detta uttalat av en person som rest runt i hundratals svenska skolor kl 17.30.
Inlägg #9: Postat: 2007-02-19 20:20:00
AlfVerner
Du har helt rätt Billy Butt, liksom den här stackars rektorn som helt oförskyllt hängs ut av genusidioterna som förvränger hans uttalande.
Inlägg #10: Postat: 2007-02-20 07:29:00
AlfVerner
Mobbing är helt normalt i meningen "positionera sig" genom att göra sig stor på någon annans bekostnad. Den mesta mobbingen i samhället kallas inte ens för mobbing och egentligen borde ordet mobbing ersättas med ordet positionering. "Har man gjort sig förtjänt av sin position av egen kraft eller på någon annans bekostnad?"
Inlägg #11: Postat: 2007-04-10 09:24:00
robbe74
Helt rätt igen Billy. jag blir bara så less på alla som kraxar om att alla ska få klä sig som dom vill. Se på vad det leder till istället. ja det är fel att sexmobbas tyvärr är utvecklingen så. Utvecklingen kan du inte hejda bara följa med och göra det bästa av det!
Laddar...