|
Inlägg #21: Postat: 2007-02-13 19:14:00
|
|
Janne B |
Med borgare avsågs person som bodde i en stad, som hade vunnit burskap i staden. Han fick skydd av bormmästaren mot skatt. / I dag borde borgare betyda alla som äger egendom fast som lös. Motsatsen är då det helt egendomslösa proletariatet.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-02-13 21:51:00
|
|
Jan E |
Janne, bra att du kan förhålla dig så cool!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-02-13 22:43:00
|
|
Jan E |
Såg just generalpampen Wanja L-W hos Adaktusson pratandes om både granskningsavgiften och salladsbaren. Det var riktigt skrämmande att höra hur hon uppträdde som överförmyndare för alla landets löntagare, inkl dem som inte är fackligt anslutna, t ex jag själv. Jag blir rosenrasande av att höra kärringen uttala sig utifrån denna självpåtagna roll! En motkraft för att minska fackets makt är absolut nödvändig. Den verkar som tur är vara på gång.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-02-13 23:27:00
|
|
Nähädu |
Sedär...då fick Solen in en liten brasklapp om judar i ännu en tråd. Vad gäller byggnads så är detta utslag början på ett imperiums fall. Vänta till de börjar granska och på allvar ifrågasätta mätningsavgifterna. Där har vi de riktigt stora kulorna. Detta blir ett intressant år.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-02-14 09:11:00
|
|
Janne B |
Arbetet med Mätningsavgifterna borde ju grundligt redovisas hem till byggnadsarbetaren. Facket borde redovisa tidsåtgång för detta arbete samt till vilket resultat de kommit. Sker detta alls, Jag snokar om detta utan att få svar.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-02-14 11:33:00
|
|
Nähädu |
Facket tar ut en "mätningsavgift" som är på nån procent av bruttolönen. Problemet är att bara ett fåtal jobb mätas. Ofta så gör byggarbetarna upp ackordet med arbetsledningen utan att mäta på det sätt facket tänkt sig.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-02-14 12:10:00
|
|
Janne B |
26 / Så har jag uppfattat saken också. Två parter har gjort upp om hur en sak ska fungera men så sker inte, men avgiften tas ut ändå. Vad kallas sådant?/ Jag skulle verkligen vilja bläddra i det fåtal pärmar som visades upp i SVT. / Nu sägs också att denna granskning drivs som en slags affärsrörelse vid sidan om fackets vanliga jobb. Vad menas?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-02-14 12:44:00
|
|
Unto S |
Det finns oerhört okunnigt folk har på Sourze, de babblar om saker de inte har en blekaste aning om. Mätningarna är viktiga. När jag jobbade som ritare/konstruktör på Kockums anlitade vi Byggfacket för mätningarna. Jag presenterade företaget. Trots att jag själv hade ritat ritningarna så lyckades jag aldrig pricka rätt genom att mäta efter ritningarna. Man var helt enkelt tvungen att mäta på plats när arbetet var färdigt.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-02-14 12:45:00
|
|
Unto S |
Allt det där snacket som högern håller på med är ingenting annat än våld mot arbetare som byggde Sverige. Att inte Salladsbarhögern skäms. Får högern fortsätta kan det blir oroligt på arbetsmarknaden. Och jag är den första att stå på barrikaderna när strejkvågen sätter in.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-02-14 15:03:00
|
|
Nähädu |
Okunnigt var ordet, Unto. Jag och Janne B menar ackordsmätningarna som facken tar betalt av sina medlemmar för att utföra, inte mätningar på en riktning. Facken tar alltså betalt, bra betalt, för en tjänst som de sedan inte utför. Inom elektrikerskrået så är mätningsavgiften ett par procent av lönen om jag inte minns fel. 93-94 av alla eljobb som görs mäts inte. Ändå ska pengen in. Det är så barockt att jag saknar ord.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-02-14 15:04:00
|
|
Nähädu |
Jag skrev riktning, menade förstås ritning. Mea culpa.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-02-14 17:32:00
|
|
Jan E |
29/ Vi är kritiska till fackets oproportionerliga stridsåtgärder och till fackets pengastöld av oorganiserad arbetskraft och Unto får det till ”våld mot arbetare som byggde Sverige” och han därför ”är den förste att stå på barrikaderna när strejkvågen sätter in”. Det är patetik på högsta nivå! Och faktiskt riktigt underhållande ;-
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-02-14 18:42:00
|
|
GunnarL |
32/ Jan E är däremot inte underhållande - han demonstrerar i stället en monumental okunnighet om svensk arbetsmarknad och kollektivavtalens betydelse! Dessutom stoltserar han med att han inte är med i facket. Kan man trots detta förmoda att han utnyttjar alla de förmåner som facket förhandlat fram åt honom? Sådant kallar jag att man är en osolidarisk snyltare!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-02-14 18:46:00
|
|
GunnarL |
28/ Unto, Du har helt rätt! Här finns okunnigt folk som "babblar om saker som de inte har en aning om"! Bättre kan det inte sägas.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-02-14 18:56:00
|
|
GunnarL |
Däremot kan jag gärna ge arbetsmarkn.ministern Littorin mitt erkännande trots att han är moderat. Jag hörde en diskussion mellan honom och journalisten Per T Olsson. Littorin förstod värdet av en fungerande arbetsmarknad - Olsson förstod ingenting! För övrigt lite typiskt för journalistkåren som sällan orkar fördjupa sig i något ämne.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-02-14 22:55:00
|
|
Jan E |
Gunnar, eftersom du inte vet så mkt om mig så kanske du ska uttrycka dig lite försiktigare. Som jag redan skrivit förut så har jag inget principiellt emot facket. Och nån snyltare är jag definitivt inte. Jag var medlem i ett förbund till för 7-8 år sedan och till dess betalat in massor av pengar, men gick ur när jag upptäckte att mina lokala fackliga företrädare var lata och oengagerade. Och varför ska man betala när facket fungerar som en mjölkkossa?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-02-14 22:56:00
|
|
Jan E |
f/ Jag hade gärna fortsatt att betala en del till mitt centrala förbund, men det gick inte. Sedan dess har jag företrätt mig själv och det har faktiskt gått bättre.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-02-14 22:56:00
|
|
Jan E |
f/ Att säga att Per T inte förstår är rent ut sagt korkat. Han förstår nog betydligt bättre än Littorin i denna fråga. Bl a förstår han att den svenska modellen börjar bli alltmer obsolet. Och det är ju inte så konstigt; den emanerar ju från en tid då arbetsmarknaden såg helt annorlunda ut. Och modellen har ju inte förändrats i takt med att arbetsmarknaden förändrats.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-02-14 22:56:00
|
|
Jan E |
f/ Det är därför som vi nu kan se exempel på fackligt övervåld mot småföretagare. Läs Per Ts utmärkta sammanfattning av läget: Länk: sydsvenskan.se
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2007-02-15 18:48:00
|
|
GunnarL |
36-39/ Jan E, jag läste Per T:s artikel och blev definitivt inte imponerad - mer känslor än förnuft!
Så att påstå att han inte förstår problematiken var inte alls korkat! Felet är att både Du och han ser på förhållandet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren som ett möte mellan två jämbördiga parter.
|
| |