|
Inlägg #41: Postat: 2007-02-15 18:50:00
|
|
GunnarL |
f/ Vad tror Du att den 23-åriga arbetslösa tjejen i desperat behov av ett jobb har att sätta emot i en diskussion om arbetsvillkoren? Om arbetsgivaren säger att "Det blir en hel del övertid men vi betalar inget extra för det." Tror Du då att tjejen protesterar?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-02-15 18:53:00
|
|
GunnarL |
f/ Den modell som ni naiva liberaler presenterar ger arbetsgivaren obegränsade möjligheter att utnyttja sina anställda! Och den enda som ställt upp som garant för att detta inte får ske är faktiskt det föraktade och avskydda facket! Massmedias makt är stor och kan man dra en snyfthistoria så går de flesta på det.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-02-15 18:54:00
|
|
GunnarL |
f/ För övrigt får jag väl gratulera till att Dina personliga löneförhandlingar går bra! Men ha klart för Dig att de basala villkoren i Din anställning kommer ur kollektivavtalen.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-02-15 19:18:00
|
|
Unto S |
Jag blandar mig in här … Jag hade några gånger kontakt med Per T Ohlsson i början på 90-talet. Vi pratade om taxiavreglering. Han tyckte det var bra. Jag kontrade och sa att det har inneburit slagsmål bland taxiförarna. På Sturups flygplats blev det t.o.m. blodigt. Per T svarare, för mig spelar det ingen roll, huvudsaken att jag får en taxi när jag behöver. Per T är nyliberal men inte rasist.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-02-15 19:20:00
|
|
Unto S |
Per T har gjort mig ”odödlig” när han skrev i en jubileums-Sydsvenskan om tidningens vd att han hade gått en kurs i untologi, vars säte var tidigare i Östberlin och efter murens fall flyttades till Nordkorea. Jag var ordförande för grafikerna på den tiden och var inte så snäll mot företagsledningen. Det finns många sätt att antyda att jag skulle vara kommunist – inte minst här på Sourze. Men Unto-logi var kul.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-02-15 19:54:00
|
|
GunnarL |
44-45/ Aj fan Unto, har Du gett namn åt en hel vetenskap? Untologi - vad betyder det? För övrigt kan man konstatera att Per T uppträdde som en typisk nyliberal. Bara jag får mitt så är jag nöjd och bryr mig inte om konsekvenserna för andra!
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-02-15 20:25:00
|
|
Unto S |
>46 GunnarL. Untologi? Som ordförande gav jag ut en intern blad ”Senaste Nytt”. Där skrev jag vad som hände på Sydsvenskan men också gav jag ”kängor” mellan raderna i samma stil som här på Sourze. En gång försökte företagsledningen få mig fast enligt Tryckfrihetslagen men det blev intet, deras advokater hittade inget åtalbart. Brukligt var att företagsledningen gick hem ca 13.00 på fredagarna men sedan jag blev ordförande och gav ut ”Senaste Nytt” stannade ledningen kvar. – forts
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-02-15 20:26:00
|
|
Unto S |
Jag gav ut ”Senaste Nytt” varje fredag ca 14-15. Sedan fick jag höra att ledningen var kvar tills de hade läst min ”Senaste Nytt”. Det är väl det som Per T menar med untologi som vd:n var tvungen att genomlida på fredagarna. Jag misstänker att Sourzeredaktionen har satt mig i blockad igen – jag har 5 st inslag som väntar på publicering – det är över två veckor sedan jag skickade in dom – undrar bara vad jag har gjort?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-02-15 20:38:00
|
|
Janne B |
Du har säkert som vanligt skrivit intressanta saker Unto men misslyckats med det artiga tilltalet. Om du vill vinna folk för dina ideer så tilltala dem som de bästa vänner. Först vinner man folks hjärtan sedan deras huvuden.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-02-15 20:48:00
|
|
Unto S |
Janne B. Jag är inte ute efter att folk skall ta efter ”mina idéer”, alla ska ha rätt att tänka själv. Jag vill bara ”provocera” andra att själva ta reda på om jag har rätt eller fel. När jag citerar, som i fallet Churchill, utelämnar jag källan för att få folk ska bli aktiva. Jag själv vet att jag inte ljuger!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-02-15 20:54:00
|
|
Janne B |
Unto /Nu förtstår jag dig inte alls. Skriver du här år efter år utan minsta tanke på att du påverkar folk åt det ena eller andra hållet. // Jag har träffat folk som kommit fram till mig och sagt att det jag privat sade dem för 30 år sedan ändrade deras liv.Mycket av det jag skrivit under årens lopp ligget ute på nätet och läses av folk. Jag har kanske inte omvänt någon men påverkat tusentals....
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-02-15 20:55:00
|
|
Janne B |
Unto / Du utelämnar källan för att folk ska bli aktiva. Detta tyder ju på en mycket hög uppskattning av dina läsare....jag får fundera vidare.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-02-15 20:58:00
|
|
Elina |
Unto. Nu tycker jag att du sätter på "Synkkien laulujen maa" och kopplar av en stund.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-02-15 21:06:00
|
|
Unto S |
Elina det var bra tips. Jag satte på en vinylplatta med Arja Saijonmaa där hon sjunger ”Punakaartin marssi” ja ”Punavangin valssi”. Skivan är från 1969.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-02-15 21:22:00
|
|
Janne B |
"DE dystra sångernas land". Nej Finland är gladare än så.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-02-15 21:26:00
|
|
Elina |
54/Saijonmaa? Som tyckte att hon inte behövde betala skatt eftersom hon gjort så ovärderliga tjänster åt Sverige och fuskskrev sig - vart det nu var? Aj!
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-02-15 21:27:00
|
|
Janne B |
Stå upp och sjung med mig: ”Röda gardets marsch” I barack och koja fattigdomens boja kvävde mångens längtan efter rättvisans land. ...// Jag var i Finland 1963 och träffade gamla sjuka handikappade Rödgardister. Som kunde sjunga taktfast...
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-02-15 21:27:00
|
|
Elina |
55/Det låter i alla fall på nätet så lagom dystert, eller kanske lite melankoliskt finskt.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-02-15 21:33:00
|
|
Unto S |
>56 Elina. Så du menar att Arja Saijonmaa fuskar precis som du. Du är inte med i facket och betalar inte medlemsavgift men njuter av frukterna som facket har förhandlat fram.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-02-15 21:37:00
|
|
Janne B |
Unto/ Var rädd om dina vänner!
|
| |