Inlägg #1: Postat: 2007-02-11 00:53:00
|
Daniel Wijk |
"Deformationen får däremot inte gå över gränsen till kulturvandalism som helt sonika påstår att allt det där är bara "myter"." Okay, men är det helt okay att påstå att allt är sant? I ett demokratiskt samhälle som införlivar religionsfrihet måste man tolerera att andra tycker att ens tro är felaktig. Man får även acceptera att folk tycker att religiösa historier är myter och legender.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-11 09:28:00
|
Inger-Sofia |
Tagit del av dina ord,välformulerade,insatta, in "berättarkonst",fångade mitt intresse,är inne på en ny omgång bibelläsing,nu utifrån symbolspråkets "synvinkel",vilken inställning vi än har,så är bibeln en facinerande/lärorik bok,med många bottnar,som inte behöver penetreras- analyseras sönder.utan varje människas förhållande till den är en personlig upplevelse,som inte bör kränkas,ifrågasättas av någon annan , ingen sitter inne, med den absoluta sanningen ,för den känner ingen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-11 10:11:00
|
Roger Lindström |
Oavsett vad man väljer att tro på är jag av den bestämda uppfattningen att världen skulle bli en mycket bättre plats att leva på om alla försökte bli lite mer Jesus-lika. Att använda religiösa skrifter som murbräcka tror jag inte är rätt väg att gå. Det leder snarare till sekterisering och utanförskap för de som inte har "rätt" tro. Vi behöver sekulariserade samhällen det är bevisat sedan länge att det är den enda väg att gå för hållbar utveckling för framtiden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-11 12:54:00
|
Solen |
Jag har läst på lite om judendom och kristendom.Så det är ett intressant änme.
Kristendomen är väl sprungen ur judendomen.Å kristendomen verkar vara en förvanskad version av den rätta dvs judendomen.Så jag skulle gärna bolla lite frågor till dej.
Eftersom jag känner mej som kristen.Jag drar upp en hel del damm och rök om borgare ,och att världen verkar domineras av judiska borgare.Men jag lovar jag är ingen antisemit :
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-13 14:21:00
|
myrboa |
peter/ Har inte glömt att jag lovade återkomma.Har adopterat ett gäng hemlösa..en del illa behandlade...hundar.Det tar sin tid...vissa dagar mer tid än andra.Men det är ett mycket kärt "göra" Känner att jag inte vill "slarva iväg" ett så stort och viktigt ämne som vetenskap och religiositet. *Den kosmiska religiositetenfri från dogmer,fruktan.*Sanningen måste vara viktigare att finna än fasthållande av vetenskapliga metoder Kosmiska hälsningar A-L
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-13 14:47:00
|
Elina |
Ditt - Bibelns - sista stycke har överlevt i 2000 år. En tankeställare?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-13 15:53:00
|
myrboa |
Ber er som känner för skogen..särskilt Gamskogen att STÖDJA UPPROPET:SKYDDA SVERIGES GAMSKOG. Genom att gå in på: Länk: skyddaskogen.se
Tack! Anna-lena
|
|