|
Inlägg #41: Postat: 2007-01-21 20:39:00
|
|
Mats TCM |
38 Sant för en gång skull! Den svenska sjukvården lär ha världens största diskrepans mellan den somatiska o psykosomatiska vården. Jag har många internationella kontakter. I Berlin så garanteras alla psyksjuka bostad. Bland annat därför ser man mycket få hemlösa i Berlin. Samma sak råder i Paris. Men inte i Stockholm. Varför?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-01-21 20:39:00
|
|
Mats TCM |
40 Jaså, är det en nyhet att många människor som hamnar på gatan är missbrukare?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-01-21 20:41:00
|
|
Franklin |
Svar 8/ Tack Gunnar!
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-01-21 20:41:00
|
|
Sunny |
36 Vad vet du om detta som inte var född då? Vi var mängder av oönskade barn som sändes runt på barnhem o fosterhem hela uppväxten o verkligen inte kom ut till någon egen bostad.
Å andra sidan hade de som kom ifrån bra hem inte heller egna bostäder. Man bodde inackorderad i många långa år: det var en självklarhet. Många fick sin första egna lägnehet när de gifte sig.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-01-21 20:43:00
|
|
yron |
Du kanske närmar dig pudelns kärna. 80/20 syndromet.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-01-21 20:45:00
|
|
CMO |
11/ Gunnar, Jag tvivlar inte på att du och Franklin har ungefär samma politiska åsikter. Det är bara synd att ni inte litar så pass mycket på era ideer att ni inte kan framföra dem utan att komma med löjliga överdrifter, skrika om rövhål hit och dit och be folk hålla käften när de tycker annorlunda. Det känns överflödigt att gå i seriöst svaromål då. Bättre att låta er framstå i all er retoriska glans.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-01-21 20:49:00
|
|
Mats TCM |
44 Hur vet du att Stalin var en diktator när du inte bodde i Sovjetunionen? Hemlöshet har väl alltid tyvärr funnits precis som arbetslöhet och prostitution och annat elände men ALL forskning pekar i en riktning: Hemlöshet är vanligare idag och den stora tillväxten på senare år är bland kvinnor och yngre män. Jag tror du är alldeles för mycket färgad av egna upplevelser och har lite svårt att se problematiken ur ett större perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-01-21 20:49:00
|
|
GunnarL |
46/ Tack CMO!
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-01-21 20:53:00
|
|
CMO |
48/ Det är jag som ska tacka!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-01-21 20:56:00
|
|
Sunny |
44Knappast: Jag är som du vet med bland de hemlösas förening i dag oxå. Har aldrig sett eller hört talas om dig där?
Hemlösheten har ändrat karaktär. När jag var ung gick man ut i arbetslivet vid 14 o många unga var beroende av möblerade rum i åratal. Mot 30 års åldern hade de flesta fått ett boende. I dag är man barn väldigt länge. Historiskt sett är detta unikt att vuxna människor är barn uppåt 30 årsåldern!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-01-21 20:57:00
|
|
Franklin |
När forskare studerat hur grupper fungerar har man kommit fram till att de grupper som har en stor dos altruism alltid är de som klarar sig bäst - utan jämförelse. I samhällen där medborgarna värnar om varandra och är beredda att offra vissa personliga fördelar för att andra ska få det bättre är alltså de som har störst framgång på alla plan. Detta är ett välkänt och många gånger bevisat faktum utom hos blådårarna.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-01-21 20:57:00
|
|
Franklin |
Med största sannolikhet är det därför vi i norden har världens högsta välfärd. Vi har, fram till nu vill säga, varit beredda att dela på ansvaret genom en stor offentlig sektor och höga skatter. Men nu har det alltså blivit i ropet att förespråka det individuella ansvaret.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-01-21 20:58:00
|
|
Franklin |
Du som person ska själv vara ytterst ansvarig för allt som händer dig, även om det inte är ditt eget fel. Samhället ska bara i nödfall, och så lite som möjligt, vara dig behjälpligt. Istället ska du lita på dina vänner och släktingar, även om du inte har några eller om de riskerar att dras med i fallet när de tvingas hjälpa dig.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-01-21 20:58:00
|
|
Franklin |
Idén om att vi är starka tillsammans och att alla tjänar på ett samhälle där även de svaga har det förhållandevis bra har dödats. Personligen kan jag inte komma på ett vidrigare och omänskligare samhälle än det som just nu förespråkas på bred front. Efter att den förenade blåögdheten vann valet har väldigt många kryp krälat fram ur sina hålor med sina stinkande värderingar. Människor som inte längre vill vara med och dela på ansvaret. Egoister.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-01-21 21:00:00
|
|
Sunny |
Men toleransen för udda o avvikande har minskat rejält liksom bostäderna minskar hela tiden i de större städerna så i dag är det en mycket äldre grupp som är hemlösa än på 50-70 talet. Ofta har de halkat ur systemet för att de är missbrukare eller psykiskt sjuka o de får således inte hyra de möblerade rum som finns i dag där de flesta söjker "Pendlare" för at slippa släppa in någon i familjen.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-01-21 21:01:00
|
|
yron |
Angående sambandet missbruk och hemlöshet. Vad är hönan och vad är ägget? Om ingen skulle förlora jobb, ersättning och lägenhet pga tillfälliga livskriser skulle vi då ha färre gravt missbrukande hemlösa? Hade vi regler som vi flesta tar för givet finns i en av världens ledande trygghetsstater, hade vi då färre hemlösa? Och vems är i så fall ansvaret?
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-01-21 21:03:00
|
|
Franklin |
CMO: Det är roligt att läsa ditt inlägg till Gunnar. Du som ständigt gödslar med dina personangrepp och patetiska raseriutfall mot allt som är "kommunistiskt" och vänster. Oavsett om så är fallet eller inte. Man kan knappast påstå att du kommer med några retoriska guldkorn. Det brukar mest vara dynga ärligt talat.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-01-21 21:03:00
|
|
Sunny |
O där vi unga hemlösa så småningom blev äldre o fick arbete o bostad så verkar det vara kört för de som hamnar utanför i dag.
Delvis för att de är i en ålder /status då de knappast kan hoppas på arbete inom en snar framtid.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-01-21 21:04:00
|
|
Sunny |
Franklin: du har rätt i att det sociala skyddsnätet monteras ner i rasande fart!
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-01-21 21:08:00
|
|
Franklin |
CMO: För övrigt borde du kanske begrunda varför Gunnar och jag reagerar som vi gör. Möjligen är det så att vi har sett och ser en sida av verkligheten som du uppenbarligen har missat. En brutal och orättvis sida som slår ut människor och som skapar smärta och sorg. Det du kallar överdrifter är den bistra realiteten för personer jag känner. Men det bevisar bara hur lite du vet.
|
| |