|
Inlägg #21: Postat: 2007-01-21 19:52:00
|
|
Mats TCM |
I Italien finns det inga äldreboenden. Varför, därför att man förlitar sig på att anhöriga skall ta hand om en på gamla dar. Men om man inte har några anhöriga då? Eller om de anhöriga inte vill ta hand om sina gamla föräldrar. Nej, vi måste ha en stor offentlig sektor. Den offentliga sektorn ger personlig frihet då man kan ta hand om gamla anhöriga om man vill det är faktiskt inte förbjudet i Sverige men oxå överlämpa dem till staten.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-01-21 19:57:00
|
|
Sunny |
18 yron Ja så fort kan det gå!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-01-21 19:58:00
|
|
yron |
Faran med ett system som säger sig fixa allt och sedan är uppbyggt på olika enheter med egen budget är ju en Svarte Petter situation där de svagaste alltid råkar mest illa ut. En 80/20 situation där de flesta har det bra och resten försöker man trixa bort i systemet, dvs s-politik.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-01-21 20:00:00
|
|
GunnarL |
17-19/ Uppenbarligen tycker Du att det är upp till privatpersoner att lösa de här problemen genom välgörenhet, medan jag tycker att det skall vara ett ansvar som hela samhället tar på sig. Stor skillnad således! Att hänvisa till anhörigas ansvar håller inte alls, eftersom det finns människor som över huvud taget inte har några anhöriga.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-01-21 20:01:00
|
|
yron |
Jag beskriver bara dagen sk välfärd.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-01-21 20:03:00
|
|
GunnarL |
f/ Har Du samma uppfattning om det exempelvis gäller brandskydd - skall var och en försöka hålla sig med egen brandspruta? Eller försvaret - skall vi alla utrusta oss med varsin älgstudsare i fall av ofred? Skall vi ha några gemensamma åtaganden eller skall individen stå så fullständigt i centrum att vi överger allt som vi en gång kallade solidaritet?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-01-21 20:04:00
|
|
Sunny |
19 Det handlar inte bara om snällhet o kärlek utan även om ekonomi.Min Käre har behövrt någon på heltid här hemma nu i snart 5 år.Han har nu 6.200 /mån i pension.Hade jag varit frisk hade jag arbetat o då hade det inte gått. Nu är jag lyckligtvis sjukpensionär så det passar bra.Vi hade fått pusslar ihop det men med större besvär.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-01-21 20:06:00
|
|
Sunny |
26 självklart Gunnar ska vi ha ete brandskydd
Ingen som bor här får sängröka. Vi har brandvarnare o ja:e n liten brandspruta.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-01-21 20:08:00
|
|
Mats TCM |
23 Jag tänker inte försvara S för jag tillhör V! Precis som GunnarL påpekar så finns det många som inte har anhöriga och sedan finns det de som har anhöriga och som INTE vill vara mamma åt sin egen mamma. Och jag tycker ingen skall behöva vara mamma åt sin egen mamma. Jag vet till och med mammor som inte vill att sina döttrar skall ta hand om dem utan att det är en kommunal angelägenhet. Solidaritet går genom skattetrycket!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-01-21 20:08:00
|
|
yron |
Det jag menar är att det är mycket värre att säga att det här ordnar vi, sätt dig lugnt och vänta, och sedan inte ordna det man lovat. Än att säga tyvärr du får ordna det på annat sätt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-01-21 20:08:00
|
|
Sunny |
O Gunnar: de anhöriga som finns behöver back upp för orka.O någon blir ju alltid sist kvar även bland dem som har anhöriga.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-01-21 20:13:00
|
|
Mats TCM |
Det personliga ansvaret har vi väl alltid haft i Sverige? Jag har aldrig hört någon säga att "det här ordnar vi". Du tycks tro att Arbetsförmedlingen, Socialkontor osv är beställningsinrättningar som inte ställer några som helst krav. Låt mig då informera dig om att kraven på oss medborgare har aldrig varit så höga som de är nu! Det är ju just för att kraven är så orimligt HÖGA som många människor slås ut!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-01-21 20:17:00
|
|
yron |
24, 26 Jag måste förklara som en kratta. Jag försöker igen. Säger staten vi fixar detta, var inte oroliga, så är inte det inte själva utfästelsen som är trygghetssystemet utan att det genomförs. Om man utlovar något man inte genomför så är det sämst. Det bästa är att göra det man lovar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-01-21 20:22:00
|
|
Sunny |
11 Gunnar: Nytt?????????
Jag o mina syskon var hemlösa redan på 50 o 60 talet o jag bodde bland annat på frälsningsarmens härbärge för hemlösa i Oslo. Jag hyrade pigkammare oxå:man fick bo bakom köket om man var gratis hembiträde på kvällar o heleger när jobbet var över!Eller bli barnpiga o sova med barnen! Nytt är inte problemet.Fråga alla de gamla barnhemsungarna.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-01-21 20:22:00
|
|
Mats TCM |
Men det där är ju en truism, självklart påstående. Det klart att en utfästelse är lika lite värd som en isglass på Antarktis eller som en päls i Sahara om inget levereras. Låt mig göra dig uppmärksam på att det inte är Sovjetunionen vi lever i, där staten garanterade alla jobb & bostad. Jag känner socialsekreterare och arbetsförmedlare som är gamla i gården och de säger att man aldrig sagt "vi fixar detta".
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-01-21 20:25:00
|
|
Mats TCM |
34 Du har helt enkelt fel där! Naturligtvis fanns en och annan hemlös även förr, men hemlöshet som ett samhällsproblem existerade inte förr, lika lite som att arbetslöshet utgjorde ett samhällsproblem förr. Förr var hemlöshet & arbetslöshet "bara" ett individproblem idag är det både ett individ och ett samhällsproblem. Idag är det dubbelbottnat.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-01-21 20:31:00
|
|
yron |
Känner du att du är garanterad hjälp om du bryter benet? Ja självklart, ingen har lovat men, ändå självklart. Vad händer om du råkar i en djup depression och utan nära anhöriga inte tar dig ur sängen? Vaknar man upp utan jobb, annan ersättning och lägenhet är det inte bara att säga. Vänta lite här, vi har faktiskt ett välfärdssystem i det här landet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-01-21 20:37:00
|
|
Sunny |
Yron: psykvården är ett skämt o det vet du säkert?Där får man klara sig den som kan!
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-01-21 20:37:00
|
|
Mats TCM |
37 Du blandar äpplen & päron. Att "laga" ett ben går på nolltid att fixa jobb, bostad och få en gravt missbrukande person tillbaks till livet är bra mycket svårare. det kräver också motivation från vederbörande. Vissa saknar tyvärr motivation och då kan det bli svårt även om vi har en stark stat.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2007-01-21 20:38:00
|
|
yron |
Hur kom gravt missbrukande in i bilden?
|
| |