|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-18 19:15:00
|
|
Billy Butt |
Nej Stålis du är inte Michael Collins. Du är en sur gammal gubbe som saknar humor och som trivs med att vara negativ hela tiden!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-18 19:23:00
|
|
Billy Butt |
Stålis jag har ett gott råd till dig... om du nu blir trött på mina artiklar LÄS INTE DEM.... Ingen tvingar dig, men vet du vad... det skulle du aldrig kunna hålla. Du är så förbannad nyfiken på mina artiklar att du kastar dig över dem så fort de publiceras - och du har alltid en avsikt att hitta någonting att gnälla på. Du beter dig på ett fullkomligt patetiskt sätt. Egtentligen borde jag ge f-n i att svara dig, men jag vill visa en öppenhet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-18 19:24:00
|
|
Billy Butt |
Till er andra: Visst ska det bli intressant att se vad Stålis svara nu -det blir nog ytterligare gnäll spikeri kan jag tänka mig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-18 19:57:00
|
|
Joakim Steneberg |
Svar 2 Ho, ho, "öppenhet", du är naturligtvis själv likadan, och vill gnälla tillbaka! Det är vad jag menar i en annan tråd: "Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?" Vi vill småbråka, Homo sapiens är sån. jag med.
Det behöver inte vara så allvarligt, om man håller gränserna vilka alla här inte klarar av alltid!
Gnäll från mig!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-18 20:00:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ursäkta om jag la näsan i blöt! Jag är rätt ny här, och känner antagligen inte gränserna själv, och käner inte till folks gamla "äktenskapliga" groll heller. Men kul är det, ibland!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-18 20:40:00
|
|
Unto S |
>5 Joakim S. Vi som har varit länge här på Sourze känner varandra och varandras åsikter ganska så väl. Lite skvaller innan TV-programmet El Nino börjar om ”stålis” äktenskapsförhållanden, han är antifeminist för han har svårt att acceptera att hans fru tjänar tre gånger så mycket som väktaren ”stålis”. Det har han själv berättat här på Sourze, alltså att hans fru tjänar mycket mer än han själv.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-18 22:10:00
|
|
Janne B |
6 /Jag såg 90 av El Nino. En betydligt mer global sak än jag vetat. Du lade väl märke till att de talade om staden UR etc. som ju nämns i Bibeln. "Abraham utvandrade från Ur " Bibeln är ingen sagobok men inte heller en korrekt historiebok eller geografibok. Men ofta förvånansvärt pålitlig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-18 22:48:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ho ho igen! Långt innan jag tjänade 3 ggr så mycket som min fru, så var jag emot feminismen.Man kan ju f.ö. undra hur vissa hänger med i vad som händer utanför, ens nu med visst facit på hand! Du som är så entusiastisk kan nog ha glädje av den här artikeln: Det skall visst bli kanonkäk av oss alla med XY!
Länk: etc.se
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-18 22:49:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ho ho igen! Långt innan jag tjänade 3 ggr så mycket som min fru, så var jag emot feminismen.Man kan ju f.ö. undra hur vissa hänger med i vad som händer utanför, ens nu med visst facit på hand!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-18 22:50:00
|
|
Joakim Steneberg |
Du som är så entusiastisk kan nog ha glädje av den här artikeln: Det skall visst bli kanonkäk av oss alla med XY-kromosomer!
Länk: etc.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-18 22:53:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ibland föstår jag mig inte på tekniken heller här på Sourze. rutan med text dök upp igen, så jag trodde texten var för lång, delade upp och tryckte in igen! Nåväl,
El Nino Janne, var Australien med?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-18 22:59:00
|
|
Janne B |
Janne är vaken/ Ja man la världsperspektiv på el Nino Jesusbarnet! Nu hände ngt med tekniken. Visst tog man upp sex års torka i Australien. Men framförallt att varmare vatten utanför Perus kust innebär kaller vatten utanför Afrika och i Indonesien/Indien.Det är som om havsbotten tippa fram och åter o skvalpa runt vattnet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-18 23:01:00
|
|
Janne B |
Så är det ju inte, men dessa enorma vattenförändringar vart 5-7 år är rätt oförklarliga. Har bevisligen utrotat kulturer på olika håll.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-18 23:02:00
|
|
Janne B |
Nu ska pojken sova...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-19 10:08:00
|
|
Unto S |
>7 Janne B. OK då Janne! Jag uppfattar Bibeln som en ”skönlitterär” bok. Och som du vet är en skönlitterär bok alltid en fiktion i mer eller mindre grad fiktion inbillning, påhitt, konstruktion, fantasi, dikt, fabel så även Bibeln. Men oftast är de fiktiva händelserna placerade i verkliga platser. Det finns många tusenåriga böcker som berättar om verkliga platser, inte bara Bibeln.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-19 10:29:00
|
|
Unto S |
En sak till Janne B. Det gäller vår gemensamma vän Anna Veeder, som har skrivit så bra och sakliga artiklar från dagens Israel. Jag tror inte att hon kommer att skriva några artiklar på ett bra tag, och orsaken, hon har svårt för Lindor och andra liknande ämnen som dominerar Sourze just nu. Men jag hoppas hon ändrar sig.
Vill man träffa henne så finns hon på www.al-hamatzav.org
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-19 11:29:00
|
|
Janne B |
Bästa Unto/ Jag påverkades starkt i min ungdom av en bok som hette "Men Bibeln hade rätt" utgiven av en man som kanske hette Keller. Fram tills dess hade jag nog sett Bibeln som bara religiöst litterär. Men Keller påvisade att t.ex. de kunganamn som nämns i GT ju senare bekräftats av senare forskare. Helt utraderade städer har återfunnits. Utdöda folkslag i GT har återfunnit i gulnade dokument.Konstiga seder och bruk har visat sig vara riktiga.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-19 11:32:00
|
|
Janne B |
Israelerna har ju lagt ner väldiga summor på att gräva fram sin historia, de vill visa sin rätt till landet. Därför ska man se lite kritiskt på deras resultat. Men mycket av vad de funnit lär ändå vara häpnadsväckande.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-19 11:36:00
|
|
Janne B |
Tvåflodslandet på andra sidan öknen nämns ofta i GT. Kallas Babel, Babylon, Ur etc. Länderna söder om Egyften är kända. "Sagan om drottningen av Saba" ter sig allt mer sannolik. Sedan man upptäckt uråldra kungariken i Jemen och Etiopien. NU har jag bara nämn de 3-4000 år gamla berättelserna i Gamla Testamentet. / Pauli missionsreser i Apostlagärningarna går att använda som vägkarta än i dag.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-19 11:39:00
|
|
Janne B |
Vad jag försöker säga är att Bibeln inte är någon lärobok i något vetenskapligt ämne för begrepp som vetenskap förekom knappast för skrivarna. Men Bibeln är påfallande överraskande ofta nära den verklighet vi känner. Oavsett om åsnor kan tala eller inte.
|
| |