Margot Wallström nästa s-ledare - vänta och se!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-01-19 11:56:00
Janne B
Jag borde väll skriva en väl genomtänkt artikel på temat "Men Bibeln hade rätt - för det mesta". Men räöcker min ork./ tack Unto o hälsningen från Anna V.
Inlägg #22: Postat: 2007-01-22 08:45:00
peter_
För min del anser jag att bibeln och koranen och alla andra heliga skrifter som verklighetsbeskrivning är att jämställa med "Iliaden" och "Odyseen".
Inlägg #23: Postat: 2007-01-22 11:53:00
Janne B
Beskriver "Iliaden" och "Odyseen".
verkliga historiska händelser som gått att belägga på annat sätt. Jag har läst mkt men känner mig dålig på just detta.Stämmer kunganamn, årtal,geografi som går att bekräfta på vanligt vetenskapligt sätt?
Inlägg #24: Postat: 2007-01-22 12:17:00
Janne B
Hämtat på nätet...."
diktverk som traditionellt tillskrivs Homeros, en jonisk diktare. Huruvida Homeros har existerat och var upphovsman till båda dessa verk är mycket omdiskuterat, men det är troligt att dessa verk härstammar från en lång tradition av muntlig poesi. Iliaden och Odysséen dateras traditionellt till 700-talet f.Kr., men anses av vissa forskare vara senare". Slut citat. Belägringen av Troja är säkert historiskt belagd. Men är resten poesi?
Inlägg #25: Postat: 2007-01-22 12:52:00
peter_
Ähum, jag tycker att de olika religionernas heliga skrifter, som historiska dokument, har ungefär samma värde som "Iliaden" och "Odyséen". Religionerna är kulturhistoriskt intressanta. Däremot är flera av de sk "religiösa" frågorna relevanta och aktuella. Jag hoppas att den moderna människan kan ta ställning i dessa frågor på ett modernt vetenskapligt sätt, med öppenhet för andra förklaringar och medvetenhet om vad en viss tro baserar sig på.
Inlägg #26: Postat: 2007-01-22 13:42:00
Janne B
Modernt vetenskapligt arbete klring det som skildras i Bibeln har pågått i århundranden. Man kan inte forska kring frågan om Gud finns etc! Men nästan allt annat kan utredas genom arkeologi,språkvetenskap,historisk forskning osv. Genom att studera andra gamla kulturer etc så har många konstigheter i Bibeln klarnat. Det är denna multiforskning som finns i min stora uppslagsbok, som ett komplement till den statligt utgivna Bibel 2000.
Inlägg #27: Postat: 2007-01-22 13:58:00
peter_
Åjo, nog kan man undersöka detta. Om någon säger att Gud finns, Gud är allsmäktig och att Gud är god, så kan man efter några observationer komma fram till att allt detta kan inte vara sant på en och samma gång. Då kommer förstås en sk ad-hoc hypotes att Guds vägar är outgrundliga osv. Efter att ha jämfört diverse påståenden om Gud och Guds egenskaper så är det ganska enkelt, tycker jag, att anta att Gud inte finns.
Inlägg #28: Postat: 2007-01-22 13:58:00
peter_
Jag tycker att hela konceptet är typiskt för förvetenskapliga tänkesätt. Det finns ett flertal världsreligioner och samtliga har väl ungefär samma trovärdighet. Bara en kan vara sann. I det läget kan man då övergå till mer poetiska tolkningar.
Inlägg #29: Postat: 2007-01-22 13:58:00
peter_
Någonstans skulle väl var och en så småningom fastna för en enklare förklaring, som exvis att världsreligionerna är baserade på förvetenskapliga tankar och föreställningar och mer har ett idéhistoriskt och kulturhistoriskt värde. Flera sk religiösa frågor om världsalltet och universums skapelse mm är ju dock höljda i dunkel, mystiska och spännande.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...