|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-16 07:58:00
|
|
stålis |
Vi har en motsvarighet till Committee här på Sourze. Janne B är medlem i den. Jan E också plus en rad andra prominenta sourzare.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-16 08:01:00
|
|
stålis |
De kommer att kritisera mig för denna fråga: hur kan det komma sig att din pojkvän och hans familj som bott här sen 1986 har en fastighet i Teheran? Var de inte flyktingar?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-16 08:01:00
|
|
stålis |
O.s.a. Fast det får man förstås inte.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-16 09:21:00
|
|
Janne B |
Jag har aldrig hört talas om att flyktingar i god ordning säljer sina hyddor eller fina hus innan de flyr i väg. Skulle inte förvåna mig om samtliga mina bosniska grannar här är ägare eller delägare i fastigheter "där hemma". Nu är en del av dem svenska medborgare. Vissa vågar åka dit och titta , andra inte. Några som blivit svenska medborgare har faktiskt återflyttat. Såå olika kan det vara.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-16 09:39:00
|
|
Janne B |
Stålis. Minns du de hemska norrmännen, några hundratusen, som kom hit 1940. Dom sålde inte sina hus innan de stack.Därför kunde de återvända hem 1945. Det finns hundratals balter i Sverige som efter 50 år sökt återvinna äganderätten i sin hembygd. Ofta bara en husgrund. Märkliga människor eller hur? Har du träffat någon Norrbottning som är ekonomisk flykting i Sydsverige? Har han sålt av rubbet?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-16 17:54:00
|
|
stålis |
Vad är det med dig? Varför skall du alltid hålla på så här med krystade jämförelser så fort "flyktingar" kommer på tapeten? Är Norge en diktatur? Var Norge en diktatur efter kriget? Dina jämförelser är barocka.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-16 17:56:00
|
|
Janne B |
Jag gör så gott jag kan....
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-16 18:35:00
|
|
GunnarL |
6/ Jag tycker att Janne B:s argument är helt bärande. De norrmän som flydde hit var politiska flyktingar - inte ekonomiska. Det fanns liksom ingen anledning att sälja allt man ägde och hade, eftersom man hade förhoppningen om att kunna återvända. Samma sak gäller för den iranska familjen i artikeln! De flydde förmodligen p.g.a. olidliga politiska förhållanden! Så varför skulle de sälja sin fasta egendom? De kanske hoppas på att kunna återvända.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-16 18:41:00
|
|
Janne B |
Min erfarenhet är att flyktingar som har ett visst hopp om att kunna återvända mår mkt bättre än de som lever utan detta hopp. Få av dem älskar Sverige mer än "den rot varvid deras bo är fästat" där hemma./Runeberg?/ De balter som snabbt gav upp hoppet försökta ta sig till USA. De som väntade på Undret stannade kvar i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-16 18:41:00
|
|
CMO |
Stålis poäng är kanske att de är lite underligt att de som får det förmodas flydde från mullornas diktatur i Iran återvänder dit på semester och t o m bygger nya villor där. Det kan nog finnas naturliga förklaringar, så svar från Emma vore intressant.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-16 18:44:00
|
|
Janne B |
Jag hade en kamrat Ilmar på folkhögskolan som hade ett svårt lettiskt efternamn namn, som han försvenskade för att hjälpa mig och andra. han återtog sitt svåra namn på 1990-talet. Detta säger något om våra flyktingar! Slitet med identiteten...Vem är jag om jag inte har ett hemland...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-16 18:46:00
|
|
Janne B |
10 CMO / Svaret kan nog stavas H O P P.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-16 18:52:00
|
|
CMO |
12/Sverige har väl inte beviljat asyl för alla iranier som inte "trivs" i mullornas samhälle och som kan återvända hur som helst? Jag förutsätter att flyktingar hotas av politisk förföljelse eller drakoniska straff pga vapenvägran, homosexualitet och dyl.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-16 19:05:00
|
|
Janne B |
12 CMO Sannerligen inte. Vi har återsänt många iranier som uppgett sig förföljda, ja även sjuka osv. Detta har gett oss EU-kritik har jag sett.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-16 19:06:00
|
|
GunnarL |
Instämmer med CMO. Emma får gärna fylla på med lite fler upplysningar. Annars sysslar vi allihop enbart med spekulationer.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-17 00:18:00
|
|
StaffanH |
Svar 2: Även om jag förstår att Stålis inte frågar i syfte att vara nyfiken och kartlägga familjens privatekonomiska ställning, utan för att han vill veta och lära på ett intellektuellt plan, så är det inte en fråga man bör ställa om man ska vara artig enligt svensk sed. Inget hindrar att frågan besvaras men förblir den obesvarad är det helt i sin ordning.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-17 00:31:00
|
|
StaffanH |
Jag var visserligen inte nämnd som medlem i the Committee, men har på känn att jag ibland anses platsa där varför jag tog mig friheten...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-17 13:43:00
|
|
stålis |
Nej, jag tänkte inte på Staffan H för att han skriver så lite jämfört med Janne B. Men det här är seriösa saker. Dvs. vårt
kapsejade asylsystem som man inte får kritisera för att tillåta för stor invandring per år. Vad gör det åsiktspolisen på Sourze? Jo ,
verklighetsfrånvänd.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-17 13:44:00
|
|
stålis |
Man tror inte det är sant hur invandringsentusiasterna på Sourze kan hålla på och fjanta sig som om det var - för att parafrasera Prince -
1999. Reflekterar de inte när de ser sig omkring och tar del av olika sidor av samhällsrapporteringen? Är det en religiös dogm att alltid ha samma åsikt om asylinvandringen, dvs. vi kan aldrig få nog av den?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-17 13:44:00
|
|
stålis |
Tack och lov verkar människor som inte skriver här i allt högre grad reagera med förskräckelse över det politiska etablissemangets politik. Ett socialdemokratiskt kommunalråd i Södertälje berättar att till och med assyrier och irakier hör av sig och ber politikerna göra något.
|
| |