Bättre handla lite och ofta än storhandla

Den här tråden diskuterar artikeln Bättre handla lite och ofta än storhandla.
Inlägg #1: Postat: 2007-01-17 11:06:00
Leif-Arne
Mycket bra inlägg Janne. Jag brukar få bassning av min bättre hälft för att jag bara småhandlar, ofta på väg hem från jobbet. Tillämpad "Just in time" på hemafronten så att säga. Hustrun tror mer på att lägga upp lager värdiga en 6 månaders avspärrning.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-17 14:35:00
Mysan
ja det är så mycket pekpinnar id et här landet.Varför är man altlid sugen på det onyttiga? Varför är det alltid godast? visst skulel jag också vilja äta varje dag som Anna i du är vad du äter men då vill jag ha en kock som lagar allt till mig.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-17 14:50:00
steno
Ett kallt hjärta är vad som behövs, vare sig man handlar stort eller smått.Det krävs manuell betjäning om man ska få 200 gr köttfärs som är fullt tillräckligt för två. Förpackningar är på 400-500 gr. Lagar man inte och fryser det som överstiger portionen går det också åt mer. När jag var nyexad och fattig gjorde jag storköp och frös in hundratals portioner av olika rätter, det blev mycket billigt men tråkigt och ensidigt mot slutet eftersom man sparade de minst populära rätterna till sist
Inlägg #4: Postat: 2007-01-17 15:56:00
Karin Holmberg
Hur länge klarar ni er, på den maten ni har hemma, i frys och skåp?
Jag gissar att de flesta skulle klara sig i flera veckor i genomsnitt.
Jag fick frågeställningen i höstas.
Det ledde till att jag testade.
Jisses vad mycket mat man egentligen har instoppat!
Jag kunde leva riktigt billigt i flera månader. Bara köpa lite kompletterande frukt och grönsaker.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-17 16:48:00
Sunny
Janne om du visste vad lättad jag blev av denna nyhet! Innan Den Käres stroke var vi ju bilburna o jag har alltid trott att man ska storhandla 2 ggr/månaden för att hålla nere kostnaderna. Alltid köpt stora förpackningar etc.Nu måste jag handla lite åt gången i närbutikerna o sända ut ungarna efter större saker o har haft ett dåligt samvete för detta. Ska omdelebart skippa samvetet i denna fråga!!
Matrester blir det aldrig i ett hushåll med jättehundar i maten!
Inlägg #6: Postat: 2007-01-17 21:04:00
Elvy
Det vore önskvärt om SVT, som en motvikt till programmen du är vad du äter i tv3, där mycket mat både kastas och leks med, startade en serie matlagningsprogram. Förhoppningsvist med vår folkkära Lill-Babs som programledare, jag vet att hon gillar att laga mat och jag har hört henne säga, jag tycker att det kastas för mycket mat.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-18 00:59:00
StaffanH
Jag hör till dem som handlar ofta och lite, men ibland nappar jag förstås på extrapriser och köper storförpackning av exv köttfärs, grytbitar eller vad det nu kan vara. Sedan ställer jag mig bakom spisen och lagar till en gryta och fryser in i portionsförpackningar. Köttfärsen delar jag oftast upp i bitar lagom för en innan jag fryser in den. Då kan jag tillaga den på det vis jag vill när det blir så dags.
Laddar...