|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-14 20:54:00
|
|
Sunny |
Intressant det du tar upp!
Efter en barndom o ungdom med all världens synd på mina axlar är jag äntligen vuxen o fri.
Jag har gjord "Gardenpartys" tema till mitt:Du kan aldig göra alla nöjda: du måste göra dig själv nöjd!
Det är oss själva vi måste stå ut med resten av våra liv!Därför måste vi leva det vi tycker är ett bra liv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-14 22:20:00
|
|
Unto S |
Jag har vuxit upp i en familj där religionen var på undantag, i kyrkan gick vi aldrig. Alkohol fanns inte, inte ens vid festerna. Jag har aldrig fått stryk och jag har aldrig slagit någon. En stränghet fanns i viss mån som i tonåren kändes lite jobbig ibland. Som liten trodde jag att alla familjer var likadana. Skämmas behövde jag inte, inte ens när betygsnivån sjönk i tonåren.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-14 23:05:00
|
|
StaffanH |
Hmmm, det verkar som om pendeln från den ena ytterligheten till den andra. Just nu tycks "strunta i allt, bara jag har det bra" vara mottot för dagen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-15 10:34:00
|
|
myrboa |
Förr styrdes vi i mycket av "tio Guds budord".Av "överheten" Gjorde vi barn något förbjudet sa den vuxne som såg oss ifrån.Det var klart och tydligt detta vad man fick och inte fick göra..det var den "kollektiva uppfostrans tid" Nu börjar vi lämna "flockstyret" och mer övergå till det individuella tänket.Vilket tar sin tid, detta att lära "individansvar" Idag om man säger ifrån när man ser tex att ett barn göra något "dumt" är risken stor att man åker på en propp.A-L
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-15 14:26:00
|
|
Inger-Sofia |
Måste läsa lite mer noga,för jag vill inte "skämmas" för att jag skriver något för skrivandets skull.jag behöver smälta texten en stund till...hörs
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-17 22:37:00
|
|
Stig |
Att skämmas kollektivt är naturligtvis inget att sträva mot. Det luktar kamratfostran där en en hel klass får straff för att en enda gjort något straffbart. Nej - skämmas kan man ju göra om man själv gjort nått illa och endast om i så fall någon annan skadats.
|
| |