Halland hotas av utrotning

Den här tråden diskuterar artikeln Halland hotas av utrotning.
Inlägg #1: Postat: 2007-01-12 06:08:00
Per W
Varför ska landskapet Halland nödvändigtvis vara ett eget län?
Inlägg #2: Postat: 2007-01-12 09:34:00
Janne B
Känner Uno igen detta med folkskolans geografi etc.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-12 10:21:00
steno
Jag fick ganska klart för mig Sveriges geografi, näringsgeografin i folkhögskolan lärde mig vad vi levde av och bilåkandet om vägnätet. Men jag undrar om barnen lär sig geografi idag. Jag får så konstiga frågor, folk åker fel och vet inte var de är osv
Inlägg #4: Postat: 2007-01-12 10:50:00
Joakim Steneberg
Och Selmas Nils Holgersson då? Som bygger på alla landskapen, som finns med i boken! Denna blir ju nu helt obegriplig! Den får väl förkortas ner i pocketformat, och förklaras genom en lågprisflygresa på ett par timmar?
Inlägg #5: Postat: 2007-01-12 13:37:00
Lars Nilsson
Tjaa, men det är inte alltid lätt med beteckningar. Vem vet på rak arm fuska inte vilka landskap och ev län som ingår i resp Götaland och Svealand? Begreppen hörs dagligen i väderleksrapporten och alla vet ungefär, men få de exakta gränserna. Norrland är lite enklare men inte kanske inte?
Inlägg #6: Postat: 2007-01-12 15:35:00
Thomas L. Aabo
När jag var barn i Långaryd, Hyltebruks kommun, var vi mycket emot att bli en del av Halland.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-12 15:58:00
Unto S
När jag gick i skolan fick jag ett stort A i geografi eftersom jag kunde alla världens länder och deras huvudstäder och flaggor. Men på den tiden var länderna inte så många eftersom så många nuvarande länder var kolonier och det fanns inte så många människor heller. På den tiden skulle mänskligheten passera 3 miljardstrecket. I dag finns det uppåt 200 länder och människosläktet passerar 7 miljarder.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-13 19:16:00
Sunny
Det var mindre att hålla reda på i skolan när jag var barn.Vi läste stort sett bara svensk geografi!
Men i dag finns andra hjälpmedel.
Internet är ständigt uppdaterad o kan plocka fram nya gränser o sånt!
Inlägg #9: Postat: 2007-01-14 07:51:00
Inger-Sofia
En minnesresa, i mitt inre,väckte du mig till,kände dofterna av alla kartor,minns lektionerna.minns oxså och ser hur mycket som förändrats,när jag reser i verklighetens landskap,skogen som sparades,för natur,barnen och framtiden ,var kalhuggen för kortsiktigt tänkande, på pengar,många skogar är borta,alla platser jag bott ,gått,fiskat,lekt,ser inte ut som förr..ändå är ju jag ung än : och så mycke som redan förändrats,mycke. inte till det bättre. En bra artikel...kram
Laddar...