|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-09 18:02:00
|
|
Uno Hansson |
Jag är 74 år och förstår inte vad yngre och pryda gammelfrökenmän är rädda för. Om du och rektorn råkar tända iallafal så är det väl hans och ditt problem och inte tjejernas. Vad skulle flickorna ha att skämmas för om någon illvillig jubelidiot skulle lagt ut det på Internet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-09 18:04:00
|
|
CimEfraimsson |
Det var fjantigt att säga att jag bildar hela min verklighetsuppfattning på vad det står i Aftonbladet. Det är ju naturligtvis inte sant. Den här nyheten, till skillnad från många andra, kan man dock betrakta som sann och riktig och därför skriver jag om den. Men du är ju helt ute och cyklar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-09 18:05:00
|
|
CimEfraimsson |
Att bilden skulle spridas över internet tror jag inte alls tjejerna skulle haft nåt emot, det är ett nyktert val dom gör och dom VILL skapa en debatt. Det är jag helt säker på. Tjejerna var inte nakna någonstans, och du har tydligen missat hela min poäng.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-09 18:05:00
|
|
CimEfraimsson |
Anledningen till att män tänder på bilder av tjejer, oavsett hur fan dom är utformade är inte bara för att kvinnor är vackra - Det har att göra med uppfostringen och det inpräntade tankesättet att kvinnans kropp enbart är till för att exploateras. Det här är ju exakt vad det handlar om - Vi måste skapa ett nytt sätt att se på kvinnokroppen från allra första början, då får vi bort den råa sexualiseringen som ofta inte ens har med saken att göra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-09 18:23:00
|
|
peter_ |
4. Helt, fullkomligt fel. Det har med hormoner att göra.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-09 18:33:00
|
|
Uno Hansson |
svar5/ Trams! Jag råkade drabbas av social fobi när jag var ung. Psykiatrimaffian tolkade det först som obotlig szisofreni som var genetiskt betingat. Senare i livet när jag medvetet försökte bemästra fobin och kanske gick lite för långt ibland, så var jag manisk/depressiv som skulle "förpuppas" med litium för att inte störa omgivningen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-09 18:38:00
|
|
Uno Hansson |
Numera så mår jag alldeles förträffligt, även om jag då och då tycker att det är kul att sätta lite fart på dököttet, när omgivningen helt faller i alltför djup slentrianmässig lunk.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-09 18:45:00
|
|
CimEfraimsson |
FEL Peter, det har inte alls bara med hormoner att göra. Det har att göra med ett tankesätt ni tidigare generationer skapat och som vi nu tvingas leva i och blir nekade att förändra. Förjävligt är vad det är.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-09 18:51:00
|
|
Inger-Sofia |
fniss...Bra UNO..Vi behövs sättas fart på...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-09 19:01:00
|
|
peter_ |
8. Du har fel. "Män" blir inte mer upphetsade av flickor som skyler brösten än vad "kvinnor" skulle bli av ett gäng pojkar som hjälpligt skyler snopparna med händerna. Det beror på våra biologiska funktioner, inte alls på några kvinnorförnedrande attityder. Hur ska du uppfostra världens män att inte se kvinnor som sexiga när de uppträder avklätt? Varför ska du ändra på det? Ska du även uppfostra kvinnor att inte uppfatta lättklädda killar som sexiga?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-09 19:13:00
|
|
peter_ |
6. Ursäkta men jag förstår ingenting av vad du menar? Är det en kommentar till min 5:a? Isåfall, hjälp mig att förstå vad du menade.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-09 20:26:00
|
|
Uno Hansson |
11/ det är väl hur enkelt som helst. Du är inte alls helt styrd av dina hormoner, om du inte så gärna så, vill ha något att skylla på. Är den som begår våldtäkt helt styrd av sina hormoner, eller hur menar du. Det var inte alls särskilt svårt att bada på samma badstrand som nudister, inte ens när jag var ung och kåt. På samma sätt hade min fobi inget alls något att göra med gener och obotlig schizofreni. Det var rena tramset. Fobi är "lätt" att bota bara man vet hur.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-09 20:46:00
|
|
Biff |
Cim. Ditt resonemang är för teoretiskt. Det spelar ingen som helst roll om anledningen till att män tänder på visualitet mer än vad kvinnor gör är kulturell eller biologisk. Huvudsaken är att män, som verkligheten ser ut i dag, tänder i hög grad på bilder på nakna kvinnor och kvinnor som tar på sina bröst. Den verkligheten förändras inte bara för att ett gäng gymnasietjejer tar ett klassfoto. Bilderna skulle nog bara hamna bland hårdporrbilder med Jenna Jameson.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-09 20:58:00
|
|
Biff |
Cim. Men om du nu så gärna vill förändra mäns sexualitet så är det väl bara att ta egna nakenbilder och lägga ut. Eller visst ja, feminister kräver ju bara att andra ska göra saker. Åt dina åsikter om mäns sexualitet kan man bara le. Mäns sexualitet är inte likadan som kvinnors, vilket är en jobbig upptäckt för många unga tjejer. I besvikelsen intalar man sig därför att mäns sexualitet skulle kunna gå att förändra. Ett slags psykologisk försvarsmekanism mer än faktisk förändringsvilja.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-09 21:02:00
|
|
Biff |
Uno svar 1. I teorin har du fullkomligt rätt, tjejerna behöver inte skämmas. Men praktik och teori skiljer sig ibland.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-09 21:06:00
|
|
Leif-Arne |
14 Jag är helt överens med dig B. Som far till en dotter i Cs ålder har jag haft mina duster med dotters naivitet. De vet inte hur världen är,bara hur de vill att den skall vara. Nog borde nakenhet vara naturligt, desvärre är det fortfarande så att de som exponeras avklädda stigmatiseras.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-09 22:35:00
|
|
Joakim Steneberg |
För en gångs skull delar vi erfarenheter, och insikter.
Det går som tjej i den ålderna att vara hur upprörd som helst över könsrollsamhällets orättvisor för i världen. Och idag som vi sett.
Att unga män dog som flugor under vissa perioder med krig osv, är inte alls intressant. Eller att unga killar OCKSÅ har det jobbigt idag.
Men mediabilden förför, båda könen.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-09 22:39:00
|
|
CimEfraimsson |
Men varför är det så svårt att få er att förstå vad jag menar, uttrycker jag mig så dåligt? Jag talar inte om bilder som är till för att tända killar, som exempelvis Jenna Jamesons förmodligen är. Det här är ett problem som grundar sig i att kvinnor för det första knappt får tillåtelse att göra sin röst hörd och herregud VERKLIGEN inte i samband med sin kropp. Det är ett problem att kvinnans kropp är så sexualiserad att den inte ens får visas skyld och när poängen är det absolut motsatta.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-09 22:40:00
|
|
CimEfraimsson |
Genom detta spär vi på det faktum att kvinnan ska skyla sig och i förlängning vara tyst och sitta stilla medans ni killar får upptäcka er kropp och framställa den på exakt samma sätt - Fast då är det ett busigt påhitt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-09 22:40:00
|
|
CimEfraimsson |
Sen vill jag tillägga att jag inte kallar mig själv feminist, det är det du som gör, utifrån dina egna fördomar. Personligen gillar jag varken ordet eller den förstörda ursprungliga innebörden som manshatarna tryckt in i er killars hjärnor. Jävligt fjantigt att säga att jag ska ta nakenbilder och lägga ut -Försök komma ihåg att det här inte handlar om sex, det handlar om dubbelmoral och det svenska synsättet på kvinnokroppen.
|
| |