Spexkort - en jämställdhetsfråga

Showing page 5 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #81: Postat: 2007-01-10 12:41:00
CimEfraimsson
67 / Ja. Håller med. Och som sagt, jag är inte feminist. Det är väldigt lätt att säga att någonting är sexististiskt uttryckt, men ibland kan man ju försöka se djupare. Jag försöker inte att nedvärdera ett helt kön, det är det jag tycker rektorn gör.
Inlägg #82: Postat: 2007-01-10 12:42:00
CimEfraimsson
Jag säger att från början så tror inte jag att killar och tjejer är olika, jag tror inte att Mars är inpräntat i den enas DNA-mönster och Venus i den andra. Från födseln that is. Det här handlar om hela den svenska kulturen när det gäller barnuppfostring och ett tyvärr vida utspritt tankesätt att killar är på ett sätt och tjejer på ett annat.
Inlägg #83: Postat: 2007-01-10 12:42:00
CimEfraimsson
Det är synd, och det skapar klyftor mellan könen. Du kan ju omöjligt börja försöka förklara när killen är 15 och sprutar hormoner ur öronen, då han säkert tycker att kvinnokroppen är ett sexuellt fenomen och ser tusen olikheter mellan sig själv och Ida i klassen. Man måste börja tidigt. Håller ingen av er feministhatare med om det?
Inlägg #84: Postat: 2007-01-10 13:37:00
peter_
82. Individer är olika, men pojkar och flickor har även vissa biologiska olikheter som grupper betraktat. Det är en av anledningarna till att likformighetssträvandena, under namn av jämställdhet, är fel. Det är fel mot individerna. Det är även fel att utgå från att alla skillnader mellan pojkars och flickors intressen är skapade av miljön. Staten och feministiska aktivister vill lägga sig i alldeles för mycket av hur individer vill leva sina liv, ensamma eller tillsammans med någon annan.
Inlägg #85: Postat: 2007-01-10 13:37:00
peter_
Det finns ingen som är motståndare till jämställdhet. Däremot är iallafall jag motståndare till de sexistiska likformighetssträvandena.
Inlägg #86: Postat: 2007-01-10 14:45:00
Leif-Arne
82 Visst finns det förutom rent fysiskt vissa genetiska predisositioner. Det är beteenden, som varit framgångsrika för oss som art som till någon del finns nedärvda. Där finns socialpsykologisk forskning som med hygglig sannolikhet visar att så är fallet. Däremot så tror jag att vi ändå endast till mindre del styrs av "reptihjärnan", detta då vi har vår unika förmåga att tänka i orsakverkansamband.
Inlägg #87: Postat: 2007-01-10 14:48:00
Leif-Arne
Exempelvis så har vi i allmänhet god impulskontroll även om vi blir tvärarga och instinkten bjuder aggressiv handling. En unik detalj vad gäller människors sexualitet är att den inte uteslutande är riktad mot reproduktion, skälet därtill är att ett människobarn behöver extremt lång tid av omvårdnad och, tidigare åtminstonde, i hög grad faderns medverkan. Sexualiteten fungerar då som ett slags kitt som hjälper till att hålla ihop paret.
Inlägg #88: Postat: 2007-01-10 18:04:00
peter_
En grotesk tendens hos våra feminister är att uppfatta männiksors värderingar som något ytligt, manipulerbart och prgrammerbart "von oben". De ska hålla sina ideologiska inskolningsidéer långt från våra daghem.
Inlägg #89: Postat: 2007-01-10 18:04:00
peter_
Våra barn ska mötas med respekt för deras särart och ett nyfiket, uppmuntrande och respektfullt intresse för hur de upplever världen och vad de känner och tänker. Ingen ideologiskt totalitär person ska föreskriva för dem vad de får känna, tänka och tycka. Det är oerhört viktigt att respektera barn och deras integritet redan i förskolan. Håll er borta med er feminism!
Inlägg #90: Postat: 2007-01-10 19:52:00
Biff
Cim 82. Du får väl tro det om du vill. Själv tror jag att män och kvinnor är ganska lika, förutom när det gäller sexualitet. Män tänder på kvinnor och kvinnor tänder på män. Det är en stor skillnad. Av en snabb iaktagelse av verkligheten ser man tydligt att män och kvinnor letar efter olika egenskaper i varandra. Att detta skulle bero på enbart kultur är osannolikt, när vi som sagt redan från början tänder på olika kön. Om man inte har den extremistiska åsikten att heterosexualitet är kulturellt.
Inlägg #91: Postat: 2007-01-10 20:42:00
Reflections
Jag har egentligen ingenting att klaga på angående denna text, jag håller fullständigt med om det mesta. Men Cim bör lära sig skilja på "dem" och "de".
Inlägg #92: Postat: 2007-01-10 21:49:00
peter_
"Även kulturvarelser förblir naturvarelser" :
Länk: axess.se
Inlägg #93: Postat: 2007-01-10 22:19:00
Sunny
25 Peter: de flesta män på 60 tänker tyvär så mer eller mindre. Tro en som tagit tusentals telefonbokningar på sexklubbar!
Men det var då: förändringen är på väg! Uno: tack o lov finns det flera som du i din genaration!
Inlägg #94: Postat: 2007-01-10 22:25:00
Sunny
O Cim.Jag tänker på några rader ur en gammal 60 talslåt som på svenska blir ungefär så här: /Jag har lärt mig läxan bra/du kan inte göra alla nöjda/ men du måste göra dig själv nöjd!/Tror den heter gardenparty men mins bara de här orden som jag gjorde till mina.
Inlägg #95: Postat: 2007-01-10 22:30:00
Janne B
Sunny/ Underbara nätter hade jag med efterhand fem kvinnor efter min skilsmässa.Men jag var så deprimerad i flera år så inte var jag i form för varierad sex. Men vi lyssnade på klassisk musik, läste dikter, berättade om böcker vi läst osv. Ibland somna vi av, för att vakna igen och så vidare. Visst visade vi varandra fysisk ömhet men prestationslöst. Underbara nätter...jo vi har ibland kontakt.
Inlägg #96: Postat: 2007-01-10 22:35:00
Leif-Arne
94 Ricky Nelson "Garden party"
Inlägg #97: Postat: 2007-01-11 03:29:00
CimEfraimsson
89 / Ett barn i dagisålder måste styras, annars kan det gå helt åt helvete. Det är jättefint att prata om integritet redan från spädbarnsålder, men sanningen är den att en hård hand alltid är bättre än en lös. Undantaget som bekräftar regeln är väl din dotter, Sunny. Och det tål att tilläggas att man mkt väl kan bevara ett barns integritet och egna tänkande samtidigt som man interagerar hon/han med barn av det andra könet.
Inlägg #98: Postat: 2007-01-11 03:29:00
CimEfraimsson
Och åter igen, Peter, vet inte om du hakat upp dig, vet inte heller om du riktar dig till mig personligen - Men jag är som sagt inte feminist.
Inlägg #99: Postat: 2007-01-11 03:33:00
CimEfraimsson
82 / Finns det någon biologisk olikhet mellan killar och tjejer som gör att rektorns agerande är rätt och riktigt?
Inlägg #100: Postat: 2007-01-11 06:54:00
Inger-Sofia
Cim,jag måste då få säga,att du hanterat debatten kring din artikel,på ett mycket hedervärt sätt.med klarspråk utan krussiduller,med respekt för medkommentatörerna åsikter. bitit i ,när du hört att dom inte förstått vad du menat. läst nu på morgonen..haft problem med datorn....kram
Showing page 5 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...