|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-08 21:22:00
|
|
Lars Nilsson |
Sedan kan man naturligtvis diskutera vilka offer man skall ha tysta minuter för. Och det är inte helt lätt. Som världen ser ut.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-08 21:28:00
|
|
GunnarL |
1/ Nej, om vi på allvar skulle ge alla människor lika värde skulle vi nog tyvärr tvingas stå stilla och tysta i stort sett dygnet runt. Det är illa - mycket illa!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-08 21:43:00
|
|
Unto S |
Lars Nilsson yrar: ”Men hallå; var inte bombningarnas syfte att just döda oskyldiga?” World Trade Center i New York var den tyranniserande kapitalismens finansiella högborg och symbol. Pentagon i Washington är den tyranniserande kapitalismens militära centrum och symbol. Vita huset i Washington är den tyranniserande kapitalismens politiska centrum och symbol. Vem är skyldig? Hade man krossat flygplanen t.ex. mot Disney World hade jag hållit med om oskyldiga!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-08 21:52:00
|
|
Unto S |
Och vad hände sedan? Jo, den tyranniserande kapitalismens hämndaktioner har orsakat minst en miljon oskyldiga människors död. - Du läste rätt, OSKYLDIGA!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-08 21:53:00
|
|
Leif-Arne |
3 Paradoxen med 9-11 var väl att just den aktionen finansierades av en superkapitalist. 2 fel gör väl inte 1 rätt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-08 21:56:00
|
|
Leif-Arne |
Att med olika argument försvara bombningar överhuvudtaget, oakta förment "högre syften", hjälper enbart till skruva våldsspiralen än djupare ner i sin perversa logik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-08 22:07:00
|
|
Unto S |
Du menar att man skulle anfalla med slangbella istället? Den tyranniserande kapitalismen kan använda miljarder dollar till avancerade vapensystem för att hålla fattigt folk i styr. De förtryckta kan i bästa fall använda stenar mot sina förtryckare som t.ex. i Israel. Beträffande 11/9, jag tror inte att det behövs skärskilt mycket pengar för att utbilda piloter. Att jag personligen tar avstånd från 9/11 attacken är däremot min egen angelägenhet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-08 22:14:00
|
|
Leif-Arne |
6 Min poäng är att ingen "vann" något överhuvudtaget med 9-11. Där åstadkomms bara död och lidande i en serie perversa handlingar. Jag må vara naiv, men politiker som Gandi och Mandela åstadkom en hel del genom att vägra delta i våldets orsakverkan spiral.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-08 23:24:00
|
|
Lars Nilsson |
3/ Unto säger: "Hade man krossat flygplanen t.ex. mot Disney World hade jag hållit med om oskyldiga". Förklara då på vilket sätt de som dödades i New York var skyldiga! Till vad? Gått till jobbet? Av en slump befann sig i området?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-08 23:28:00
|
|
Lars Nilsson |
Klart att det var en manifestation mot USA som land men inte var det ett misstag från förövarna att 3000 personer dog. Eller inbillar sig verkligen Unto det? Klart det var ett av syftena förstås.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-09 11:18:00
|
|
Unto S |
>10 Lars Nilsson. Det är alltid så att oskyldiga dör när amerikanerna bombar, efteråt beklagar man. Sedan gör man samma sak igen. Dessutom har amerikanernas ockupation i Irak orsakad 655 000 oskyldiga människors död. Förresten, alla irakier är oskyldiga, därför att det var USA som angrep Irak, och grova lögner gav dem ”rätten” till anfallet. Israel är en annan aggressiv militärmakt. Varje gång dom anfaller palestinierna dör flera oskyldiga än s.k. skyldiga.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-09 11:19:00
|
|
Unto S |
Om situationen i Afghanistan vet vi så lite om. Hur många som dör där av våld och hunger kan vi bara ana om. Opiumodlingarna däremot blomstrar, Afghanistan är överlägset största leverantör av heroin, det märker man nu när priset på narkotikan är låg och tillgången stor, och Stureplansnoblessen kan festa i heroindimmorna. Frågan är, varför får supermakten USA härja, bomba och döda fritt utan att man drar dom till internationella domstolen? Varför får Israel göra samma sak?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-09 11:21:00
|
|
Unto S |
Jag har stor förståelse för de islamistiska befrielseorganisationerna när dom har anammat den västerländska synen på oskyldiga offer som är att det gör inget om oskyldiga människor dör i kampen mot ”ädlare” mål. USA:s ädla mål med Irakkriget är att kunna ha kontroll över oljan, sedan gör det inget om 655 000 oskyldiga människor dör. Huvudsaken är att den västerländska medelklassen viktigaste väljarkåren kan köra sina stadsjeepar etc.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-09 11:22:00
|
|
Unto S |
Beträffande islamisternas ”ädla” mål – jag är ateist och det får bli svaret på alla religiösa tvångsmetoder. Heligt krig? Det var européer som hittade på det ordet när dom skulle befria Jerusalem på medeltiden genom heligt krig mot muslimer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-09 11:30:00
|
|
Leif-Arne |
Invasionen av Irak var förvisso ett stolleprov, bestickande är även att där finns andra förmodligen lika despotiska och blodtörstiga regimer som till skillnad från Irak har tillgång till massförstörelsevapen, däremot ingen olja.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-09 11:34:00
|
|
Leif-Arne |
Det mest tragiska är väl ändå att just 9-11, gav Busken viss, inhemsk, legitimitet för vad som sedan skedde. Resultatet är en situation där det bara finns förlorare, i särklass mest irakierna, men även medborgarna i USA som får betala med gigantiskt budgetunderskott samt döda unga män och kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-09 12:06:00
|
|
Unto S |
Satans mördare! USA har anfallit flera mål i Somalia. Enligt den somaliska regeringen har flera dödsoffer krävts. Anfallande flygplan typ AC 130 har automatvapen som kan avlossa tusentals skott i sekunden, den har speciell sökarutrustning och kan tjänstgöra dygnet runt. Det är oklart hur många som dog i attackerna. – Men vad vi förstår har det krävts flera offer, säger regeringstalesmannen A Dinari. En far sörjer sin 4-åriga son som dog i en av attackerna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-09 12:10:00
|
|
Leif-Arne |
Jo visst är det perverst. Och än fler rekryter till Al Qaida. Visst är det terrorism vare sig man har uniform och sitter i ett flygplan eller har bombbälte.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-09 12:20:00
|
|
Unto S |
Perverst? Carolina Gynning, har tröttnat på ”plasttuttarna” och ska sälja implantaten på internet. – Jag tänker auktionera ut dem på Ebay. Pengarna ska gå direkt till offren för inbördeskriget i Rwanda, säger hon. Hon uppmanar folk att bjuda på implantaten. – Ju mer pengar desto bättre.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-09 12:23:00
|
|
Leif-Arne |
19 Du är väl inte spekulant?
|
| |