Prata svenska i Sverige! Varför då?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-01-08 19:25:00
Ramona Fransson
Det ska till en stort självförtroende för en lärare som står med ett antal elever som pratar med varandra på ett språk som inte läraren begriper och som därefter lägger upp ett gapflabb. Om läraren frågar vad pratade ni om? Svaret kan lika gärna bli: Om att plocka svamp! Vad gör den läraren då? Och om detta upprepas varje dag, varje lektion. Hur kommer det att sluta för den läraren? Säg det?
Inlägg #2: Postat: 2007-01-09 18:48:00
mintcar
Det går inte att lagstifta om saker som det där. Eleverna i ditt exempel saknar hyffs och de borde låta bli att tala bakom ryggen på läraren och sina klasskamrater, av hänsyn till dem. Sådana exempel på när det kan vara fel att använda ett främmande språk kan inte dölja den underliggande motivationen till lagförslaget, och lagar som ter sig orättfärdiga följs inte.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-09 19:12:00
mintcar
Om du vill veta vad jag mer konkret skulle göra i den situationen jag är lärarstudent, så skulle jag be dem sluta och följa upp med lämpliga straff om det skedde systematiskt. Den mycket viktiga skillnaden är att felet de har gjort är att vara respektlösa, INTE att de har talat sitt hemspråk.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-09 19:12:00
mintcar
Jag tror också att det är viktigt att inte överreagera. En lärare som konstant blir misstänksam när eleverna talar på ett främmande språk är troligtvis mycket osäker och kommer få problem. Det går inte att följa alla konversationer i ett klassrum ändå. Men om det sker mitt framför ansiktet på läraren och med en uppenbar avsikt att väcka löje så bör det inte accepteras.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-09 19:12:00
mintcar
Det behövs hur som helst inte någon klumpig, orättfärdig lag som bara skulle misstänkliggöra lärarens rättmättiga krav på hänsyn och respekt.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-10 14:09:00
Ramona Fransson
Säg mig, mintcar, vad är ett lämpligt straff i dina ögon? Och hur ska du veta att det är lagligt att straffa dem på det sätt du nu vill göra? Ett av kruxen i den svenska skolan är straffen, få lärare är medvetna om vad de får och inte får göra. Du som student har kanske redan fått läst lagen om det? Om så är fallet skulle du göra många en tjänst om du skrev om vad en lärare får och inte får göra. Det skulle garanterat uppskattas!
Inlägg #7: Postat: 2007-01-10 16:28:00
mintcar
Det brukar oftast räcka med en sträng tillsägelse, även om den vanligtvis måste upprepas i oänlighet. Annars är den vanligaste metoder i skolan idag att utesluta dem från lektionsundervisningen om de stör arbetsmiljön, och kräva enskillt arbete för att kompencera. Alternativt kvarsittning på lägre stadier, jag vet inte så noga om det.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-10 16:28:00
mintcar
Om eleverna förutom störande beteende har koncentrationssvårigheter och annat som hindrar dem från att fullfölja utbildningen på föreskrivet sätt, så behöver de extraundervisning—men det är en annan fråga. Jag skulle inte säga nej till större befogenheter, förresten.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-10 16:33:00
Leif-Arne
7 Nja vet inte riktig, jag har erfarenheter som föreståndare för en handelsklass under ett år. Fåglarna vet om jag i grund hade mer nytta av mig sergantsgrad än kollegerna av sina gruppedagogiska övningar på lärarhögskolan.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-10 17:18:00
Janne B
9 / På 1800 talet var det ofta rotesoldaten som utsågs till lärare. För han hade lärt sig diciplin och kunde därtill läsa och skriva. Bra färdigheter för lärare...
Inlägg #11: Postat: 2007-01-10 20:58:00
Leif-Arne
10 Just Rasken känner jag stor sympati för, kanske rentav viss identifikation.
Inlägg #12: Postat: 2007-01-10 21:03:00
GunnarL
11/ I Raskens är min gammelmorfar med! Han hette Ask och korpralen säger: "Du Ask Du har en bra och rejäl kärring därhemma!" Den kärringen var min gammelmormor som jag träffade som barn. Hon hette Matilda och dog när jag var 10 år.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-10 21:06:00
GunnarL
f/ Om henne skulle man kunna skriva en hel bok. Hon blev med barn med en stilig karl som rymde till Amerika för att slippa ta sitt ansvar. Hon var givetvis utskämd och gifte sig med Ask, som var änkling med fyra barn med sig i boet! Så på bröllopsmiddan var de sju personer. Sen fick de sex gemensamma barn därefter. Ja, det var andra tider!
Inlägg #14: Postat: 2007-01-10 21:11:00
Leif-Arne
13 Jag tror en del av förklaringen till Mobergs storhet är att han beskriver människor och deras vardag som skulle kunna vara anfader till rätt många av oss. Ibland glömmer man hur oerhört detta land utvecklats på 150 år.
Inlägg #15: Postat: 2007-01-10 21:15:00
Leif-Arne
Samma gäller förvissa allas vår Astrid, i symmerhet böckerna om Emil. Det har varit mig en förmån att träffa äldre människor i Vimmerbytrakten som pekat ut loika byar och orter som hon lånat ifrån. Vad gäller just Lönneberga så har det mig berättats att det egentligen bara är fattistugan som där har sitt ursprung.
Inlägg #16: Postat: 2007-01-10 21:33:00
GunnarL
14/ Jag arbetspendlar ca 10-15 mil varje dag och fördriver då tiden med att lyssna på talböcker. Senast en samling noveller som Moberg skrev innan han blev riktigt känd. Mycket bra prosa som än i dag är aktuell och mycket intressant att lyssna på. Jag träffade honom några gånger personligen och är från samma bygd och igenkännandet finns fortfarande. Han var en riktigt stor författare!
Inlägg #17: Postat: 2007-01-10 21:37:00
GunnarL
15/ När det gäller Astrid Lindgren är hon ytterligare en smålänning som gett oss mycket i läsväg. Ibland, Leif-Arne, irriterar det mig när Du kallar Bush´s Irakkrig för "stolleprov". Stolleprov hittade Emil på - det var sällan allvarligt. USA:s orättfärdiga krig är lite allvarligare! Snickerboa räcker inte riktigt till! Men Emil är en stor favorit hos mig - jag ser filmerna med samma förtjusning nu som för 30 år sedan.
Inlägg #18: Postat: 2007-01-10 21:41:00
Leif-Arne
17 Jag får väl ta detta i beaktande, om inte annat så av respekt för Astrid. Annars apropå inget vad tycker du som verkar i de trakterna, om New waves projekt i Kosta och Orrefors?
Inlägg #19: Postat: 2007-01-10 21:47:00
GunnarL
18/ Kosta har ju levt upp på ett sätt som är otroligt. Villapriserna går upp, det är gott om arbetstillfällen, Torsten Jansson är så nära en Gud som man kan komma! Sen är det bara att hoppas att det inte blir en tillfällig bubbla. När det gäller Orrefors så har ju Nybro kommun inte varit lika positiv som Lessebo så där kommer det nog att gå långsammare.
Inlägg #20: Postat: 2007-01-10 21:50:00
GunnarL
f/ Men sammantaget så är det ju ett enormt lyft! Och med tanke på den kinesiska etableringen i Kalmar - med alla dess internationella besökare - så kanske det kan bli bra! Jag hoppas verkligen det, för människorna i den regionen behöver verkligen ett litet lyft. Jag bor inte precis nästgårds nu, men det är min barndoms marker.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...