|
Inlägg #41: Postat: 2007-01-11 12:44:00
|
|
Janne B |
40/ Anhåller om att få instämma. Jag läste Imngemar Hedenius, som nästan knäckte mig. Tog mig upp med hjälp av Sören Kirkegaard, även om min stavning inte är korrekt!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-01-11 12:51:00
|
|
Sunny |
Läste mycket Hedenius oxå som tonåring.Snöade in På Kierkegaard i 18 årsåldern!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-01-11 13:03:00
|
|
Janne B |
Sökte lite på Sören K nu och fann detta. "Det finns, enligt Kierkegaard, ingen objektiv uppfattning av världen, inget sätt att vara, som gäller för alla. Därför kommer alla försök att förstå världen enligt ett fast, och en gång för alla, slutligt system att slå fel.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-01-11 13:05:00
|
|
Janne B |
f. Var och en måste leva utifrån sina egna förutsättningar, träffa sina egna val och själv ta ansvar för sitt liv. Bara så, att genom sina egna fria val ge sitt liv innehåll, kan människan bli sig själv och i sanning existerande - eller som Kierkegaard formulerade det: "Det gäller att finna en sanning, som är sanning för mig, att finna den idé för vilken jag vill leva och dö." // Det var nog sådana tankar som betydde mycket för mig då jag var ca 22 år gammall.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-01-11 15:01:00
|
|
myrboa |
Mycket intressant! "Var och en måste leva utifrån sina egna förutsättningar..." skriver du.Betyder nte dessa tankar något för dig nu???
För mig är detta mycket centrala tankar/frågor.Att ta ansvar för sina egna livs-val skänker också frihet.Syndabocks-tänket och skulbeläggandet mister då sin "mission" och kraft. "Jag/Vi är någon! Jag/Vi kan något! Kanske inte det samma andra Kan..Vet..Är..Men dock, jag/vi ÄR och utifrån detta vara Älskar,Väljer.Känner,Tänker, Lever och Andas vi.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-01-11 15:38:00
|
|
Janne B |
45 / Jag har nog inga egentliga invändningar, men man kan kanske inte driva dem till sin spets alltid. Men det är nog i stort sett så jag har levt.// Jag har ibland pratat med mina nu vuxna barn om de stora valsituationerna i livet. De valen som kan se så små ut, men sedan styr resten av livet.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-01-11 15:42:00
|
|
Janne B |
Jag undrar om inte valet av kompisar i skolan hör till de stora valen i livet. Jag har tre syskon som har hållit kontakt med sina valda kompisar från 10-årsåldern. Hållit kontakt flera ggr om året i 50 år. De har bott kvar i sina hembygder hela tiden, vilket jag inte gjort.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-01-11 15:44:00
|
|
Janne B |
Reunions/ klassträffar har blivit en stor marknad för vissa företag, som åtar sig alla praktiska arrangemang. Behovet att träffa det gamla kära gänget tycks bestå tills döden skiljer oss åt...
|
| |