Inlägg #1: Postat: 2007-01-05 21:29:00
|
Uno Hansson |
Jag kan ju hänvisa till vad jag skriver på: Länk: sourze.se
Om det några mil utanför en storstad finns exempelvis 200 hushåll med nära cykel- och gångavstånd till varandra, så blir det ganska orimligt om dessa människor anser sig behöva kanske 300 – 450 bilar. Med en lämpligt utformad bilpool så skulle det kanske var tillräckligt med mindre än 100 bilar och kanske 30-talet fyr- och tvåhjulingar ATV och några släpvagnar.../
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-05 21:31:00
|
Uno Hansson |
/... Om var och en alltid har en mobil med sig, så kan det ju alltid finnas SMS-kontakt med alla de övriga. Skickar man ett ”samordnat” SMS till alla de övriga att man önskar åka med någon in till staden inom en halvtimme, eller att man själv tänker köra, så kan sådana meddelande samordnas till en ”lista” på allas mobilfönster på alla som vill åka med den närmaste timmen och en annan lista på alla som själva snart tänker köra.../
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-05 21:33:00
|
Uno Hansson |
/... När någon befinner sig inom staden och vill åka hem så kan det exempelvis dyka upp en karta på mobilen där alla som vill åka finns markerade via gps, samtidigt som en annan karta kan visa var bilarna just befinner sig. Dem som för tillfället inte vill vara med på någon karta eller lista kan naturligtvis enkelt koppla bort sig. Något som är viktigt är att var och en betalar för sig på enklast möjliga sätt.../
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-05 21:34:00
|
Uno Hansson |
/... Det som jag kan tänka mig är ett system som liknar betalkort, så att den som åker med någon som kör bilen, betalar genom att när man stiger in i bilen sätter in betalkortet i ett ”fack” och tar ur det igen när man stiger ur. Ett liknande system med samordnade transporter, skulle naturligtvis även kunna användas när någon meddelar att man ändå tänker hämta saker med släpvagn.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-05 21:44:00
|
Janne B |
GunnarL/ Ditt inlägg beslyser Miljöpartiets svagaste sida. Centern har intsett att ska " Hela Sverige Leva" så krävs bilar. Inte nödvändigtvis med dagen motorer, men ändå. Men MP politik medför att vi flyttar in från den goda miljön och in i städerna allihop. Men talesröret Eriksson bevisar ju genom sitt liv att det är fel i resonemanget.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-05 21:52:00
|
Uno Hansson |
På 1940-talet fanns det inte bensin för privatbilar utan bara några få gengasbilar. Då gick det utmärkt att samordna. Det fanns "mjölkabord" med jämna mellanrum längs grusvägarna på landet. Förrutom mjölktinan så fanns det ofta en "unikabox" med motboken och en lapp som han som stod på flaket på "mjölkalastbilen" tog med.../
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-05 21:53:00
|
Uno Hansson |
/... För att på hemvägen med skummjölken passera systemet och kanske närliggande apotek och järnhandel i stan. För dem som körde mjölken så fanns alltid någon krona extra i unikaboxen som tack för besväret. Något liknande samarbete borde kanske kunna väckas upp för att kunna fungera även idag.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-05 22:05:00
|
Joakim Steneberg |
MP är inte emot bilen i sig vad jag förstår det vore orealistiskt. Och inte utveckling heller. Jag är det inte. Det är de stora problemen med främst motorerna och bränslet.
Ingen vet om det går att lösa i tid, kanske 20 år framåt.
I så fall måste vi kanske välja.
Förbränningsmotorn eller livet!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-05 22:11:00
|
Uno Hansson |
Jag vet inte vad Maria säger idag. Men när jag var aktiv miljöpartist på 1980-talet så ville vi inte blandas ihop med MPmilitärpolisen, utan påängterade att det skall vara mp.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-05 22:43:00
|
Janne B |
6-7 Uno/ Ack vad jag minns mkt om denna tid.Dessa unikaboxar av pressad papp såldes över hela världen har det sagts mig. OM ett tag ska jag hålla ett anförande om min uppväxttid....
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-05 22:47:00
|
Janne B |
8 Joakim/ Jag har för länge sedan löst problemet. En liten förbränningsmotor går på idealt lågt varvtal och driver en generator som ger så mkt ström som bilen i genomsnitt behöver. Inte mer. Vid bakhjulen sitter elektriska motorer som får sin ström via ett maelanbatteri. Som jämnar ut upp o nerförsbackar osv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-05 22:51:00
|
Janne B |
Mellanbatteriet behöver inte vara stort och tungt som på Toyota Prius, som krånglat till allt. Även om principen är bra./ Elmotorerna kan vara kopplade till steglösa växellådor, modell snöskoter. / En liten dieselmotor som går på lågt stadigt varv drar mininalt o ger minimala utsläpp. Saken är klar. Det är bara mina utvecklingspengar som saknas.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-05 23:05:00
|
Joakim Steneberg |
Det låter väldigt bra det där Janne!
Tyvärr är jag en teknisk idiot, även om jag är intresserad av bilar och transporter. Och så mycket kosing har jag inte heller...
Men har man en bra idé, oavsett område, så skall man inte ge upp!
Och mänsklig energis verkningsgrad är överlägset allt annat! verkningsgrad
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-06 08:19:00
|
Janne B |
Joakim/ Jag har frågat flera kunniga personer hur många hk/kw som behövs för att driva en bil i jämn fart framåt. De har svarat ca 50 hk/kw, två lite olika begrepp. Ändå har vi nu ofta motorer kring 150 i våra bilar. Rätt vansinnigt. EL-motorerna ska vara starka nog att klara backar och starter. Men förbränningsmotorn ska vara så liten som möjligt. Bara optimal.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-06 14:07:00
|
MLJohansson |
Uno/ Idén om bilpooler är fantastisk, frågan är varför människor har så svårt att förverkliga den, i städer såväl som på landet? Jag bor i förorten och åker kollektivt dagligen, så fort ekonomin tillåter en ny cykel så blir den mitt första alternativ men emellanåt har även jag behov av bil. Kan vara något stort som ska flyttas eller något avlägset ställe som ska besökas. Inte vill jag bli bilägare för dessa fåtalet tillfällen..
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-06 14:07:00
|
MLJohansson |
En bilpool i mitt bostadsområde där nära nog ingens ekonomi håller för bilägande.. vore underbart! Det största hindret ligger nog i att vi grannar inte känner varann, inte litar på varann och inte pratar med varann... Hur startar man då ett sånt här projekt..?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-06 15:02:00
|
Uno Hansson |
MLJ/ Kul att du gillar idén; kunde man t.ex. få tiotusentals som är bosatta längs tillfartsleder i Sverige att "kryssa för " att de verkligen är intresserade på en "webbsidebankett", så kanske man kunde få vägverket skulle sponsra programutvecklingen. DEt är ju inte så mycket aom fattas. Alla har mobil; varför skall då alla ha bil? kanske som slogan. På mobilfönstert kan ju dyka upp läsbars kartor och listor; SMS kan vara allanrop osv...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-06 15:07:00
|
Uno Hansson |
Det viktigaste tror jag är ett system med "betalkort" och bestämda "taxor". Den som kör betalar kanske bara hälften så mycket som varje passagerare. Så länge "betalkortet" sitter i "facket" så räknas allt ut automatiskt osv...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-06 15:13:00
|
Uno Hansson |
Ett gemensamt system för hela EU som även kan gälla ATV, släpkärror, cykelkärror osv., skulle få mycket stor betydelse. Man kan sälja utsläppsrättigheter osv... osv...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-06 15:20:00
|
Uno Hansson |
Jag har jobbat en stor del av mitt liv för att försöka bota min sociala fobi, och jag tror att många svenskar har en liten släng av samma åkomma om man jämför med t.ex. de italienare m.fl. som man ser på film har inte varit i italien. Med samåkning som en naturlig del av vardagen så skulle man kanske lära känna varandra och invandrare lite bättre och naturligare.
|
|