Jag skulle välja bilen om det inte var för miljön

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-01-06 15:24:00
Uno Hansson
Varför skall alla ha bil, när alla har mobil? är kanske bättre... eller kanske något ännu bättre...
Inlägg #22: Postat: 2007-01-06 15:33:00
Uno Hansson
Varför skulle inte tiotusen som bor längs tillfartslederna till en storstad gemensamt kunna sälja utsläppsrättigheter? Med Internet och "ikryssningsblanketter" som kommunikationsnav.
Inlägg #23: Postat: 2007-01-06 15:40:00
Uno Hansson
Med ett gemensamt och plomberat "histogrambaserat" system så skulle man exakt och mycket, mycket enkelt kunna mäta hur mycket som hela bilpoolsparken kör varje vecka eller varje månad för att bestämma "utsläppsbesparingen".
Inlägg #24: Postat: 2007-01-06 15:42:00
Uno Hansson
Utan att på något sätt externt kunna utläsa hur mycket som var och en kör förstås. histogramsystemet är då hårdvrubaserat!
Inlägg #25: Postat: 2007-01-06 15:44:00
MLJohansson
För att börja någonstans borde man väl kunna starta ett litet företag som hamnar nånstans mittemellan taxi-kollektivtrafiken- och hyrbilsföretag? Med miljövänliga bilar såklart... Täcka in ett mindre område som sedan när det blivit succé, för det kommer det att bli!! kan sprida sig över hela landet, hela världen...
Inlägg #26: Postat: 2007-01-06 16:08:00
Janne B
I det gamla samhället tvingade oss nöden att äga och bruka mkt gemensamt. Jag minns min bondby 1950 då 5-6 bönder hade flera maskiner gemensamt. Någon hade en extrahäst som fick jobba överallt. Gemensam smedja o byasåg fanns i många byar. En man gick runt i gårdarna med en mobil vedklyvare osv.SÅ kom den nya tiden då alla skulle ha sin egen traktor med mera.Varför är vi sådana?? Vi borde vara "Unoiter".
Inlägg #27: Postat: 2007-01-06 16:20:00
Janne B
SÅG ni SVT bilderna i går om de afrikanska byakvinnorna som hade mobiltelefoner. Men ej El i byn. De måste gå två mil för att ladda mobilerna. Men de anvvände dem till att få reda på marknadspriset på sina grödor, som de sålde. På det sättet fick de ut maxpris...Vilken värld vi lever i!
Inlägg #28: Postat: 2007-01-06 16:26:00
MLJohansson
min generation verkar dock inte vara så heltänd på den idén.. synd, för det skulle verkligen behövas att de här idéerna spreds lite mer.. vi är väl några som vill öka det gemensamma ägandet, samarbetet och ekologiska-ekonomiska tänkandet, men vi brukar mest mötas av himlande ögon och ignoranta fnysningar.. det äppelkäcka begreppet "hållbarhet" borde ju ligga i tiden men är fortfarande töntstämplat.. Som något skogsmulle o hans polare kan ägna sig åt, alla andra är upptagna med shopping... synd!
Inlägg #29: Postat: 2007-01-06 16:29:00
MLJohansson
27/ har själv besökt sydafrikanska byar utan fungerande avlopp eller vatten, el var absolut inte att tänka på... men mobiler hade var och varannan, flashigare modeller än min egen beror väl iofs kasnke mest på mitt ointresse för såna saker.. Säger inte att detta skulle vara fel på något sätt, alltid underlättar det deras hårda vardag på något sätt, t.ex. så som du beskrev.. Men det ger mig ändå en känsla av att det är en konstig värld vi lever i..
Inlägg #30: Postat: 2007-01-06 16:56:00
Joakim Steneberg
26 50-talet framstår idag som drömmen, även i USA. Men så skenade utvecklingen, medan andra blev efter. Mer teknik, urbanisering och kvinnor som ville/skulle ut och knega.
Idag behövs två för att försörja en familj, i stället för vars en halvtid. Urbanisering/dagis/snabbmat/egen bil osv. är delvis nödvändigt för att hinna med. Utanför city/köpcentrum är det dött...
Inlägg #31: Postat: 2007-01-06 17:00:00
Joakim Steneberg
Vi har blivit lurade, och naturen och tredje världen är förlorarna!
Och felet ligger mycket hos betongpolitikerna. De som antingen vill proletarisera folk, eller vill ha proletära väljare. Kneg, kneg.
Dåliga eller onödiga varor och vanor!
Inlägg #32: Postat: 2007-01-06 17:27:00
Uno Hansson
Svar 30-31/Mycket krims-krams är idag mycket billigare, lksom kläder. Men maten och andra dagligvaror är inte billigare än på 50-talet och boendet och resor till jobbet är mycket dyrare och tar längra tid än när man alltid hade gång- och cykelavstånd.
Inlägg #33: Postat: 2007-01-06 17:39:00
Uno Hansson
28/MLJ, det är ingen alls vits med gemensamt ägande, när vi snart kan föra över även småsummor med en sekundsnabb tryckning på mobilen utan kostnad. På så sätt kan vi hyra av varandra istället för att äga allt själva. Ju bättre man sköter sina egna saker ju mer tjänar man. Hundra personer kan i princip äga tre sker var som hyrs ut till de 99 andra. Det som behöver tillverkas är då 300 olika saker istället 30 000! Även om detta kanske är något överdrivet teoretiskt, så blir inbesparingarna enoema.
Inlägg #34: Postat: 2007-01-06 17:55:00
Uno Hansson
25/ställ frågor: Länk: vv.se
Länk: vv.se
i övrigt, sök på "bilpool" eller "bilkooperativ" på Google. Där finns fler att fråga. Jag var själv medlem här: Länk: majornas-bilkoop.se innan sambon fick färdtjänst och ensam cyklar jag alltid inom Göteborg.
Inlägg #35: Postat: 2007-01-06 17:58:00
Uno Hansson
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...