|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-06 23:03:00
|
|
loose change |
vreden om hur saker går i världen lättade en stund medan jag läste din artikel. Jag är inte ensam, tänkte jag, men det visste jag redan. Nu är det frågan, vad ska vi göra för att organisera oss och försöka ändra riktning på samhälle. Efter jag har planeten känner att det duger inte länge att jag lever miljövänligt, men hur går man ett steg längre?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-06 23:04:00
|
|
loose change |
vreden om hur saker går i världen lättade en stund medan jag läste din artikel. Jag är inte ensam, tänkte jag, men det visste jag redan. Nu är det frågan, vad ska vi göra för att organisera oss och försöka ändra riktning på samhälle. Efter jag har sett planeten känner att det duger inte länge att jag lever miljövänligt, men... hur går man ett steg längre?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-07 12:45:00
|
|
myrboa |
"...alla förändringar börjar hos individen." säger du....så Sant! Det är den stora sanningen som gäller i alla sammanhang. Den gäller den inre likväl som den yttre miljön."Storbolag,Makt,Pengar osv." Är intet utan människor/människan..Det är hur människan använder "makten,storbolagen,penningen" som avgör .I/för egna syften eller vad som gagnar helheten.A-L
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-07 12:52:00
|
|
myrboa |
..."vi människor sitter ihop genom våra handlingar.." fint sagt och sant.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-07 13:05:00
|
|
MLJohansson |
På ett sätt kan jag nästan "glädjas" åt alla de vaningsrapporter som sköljer över oss... Inte för innehållets skull i sig såklart, utan för att jag tycker mig märka att media ger allt större utrymme åt dessa frågor. Och det tror jag är vad som krävs för att folk kasnke ska börja fatta. När Greenpeace står på stan når de nästan bara ut till de som redan bryr sig, men Expressens löpsedlar skulle kunna väcka medvetenheten hos fler med lite svarta krigsrubriker!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-07 13:06:00
|
|
myrboa |
.."vi betraktas som lite konstiga för att vi handlar ekologiskt..." Ja du..så fort någon inte bara "pratar om".utan också i handling "gör pratet" då känner sig många hotade .Har upplevt något liknande många gånger både då jag själv eller andra FÖRVERKLIGAT ORDEN I HANDLING...det stör. Det "borde" vara tvärtom.."Konstgt" att inte "göra" något..att blunda och "låtsas blind och döv" för allt som sker i vår värld. A-L
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-07 13:12:00
|
|
myrboa |
På något sätt verkar vi leva i en "Tvärtomvärld" där de destruktiva krafterna är ett helt naturligt inslag..accepteras..bejakas..tas som helt självklar.Medan den konstuktiva livskraften ses som "konstig"..misstros..osv
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-07 13:21:00
|
|
myrboa |
Utan rent vatten..ren luft..ren jord kan inte människan leva och må bra Otroligt många fågelarter håller på att dö ut..fiskarter..osv.Läste att träden är "Jordens lungor" och vad gör vi med våra skogar.Visst vi behöver skog/träd för husbyggen osv men lite eftertanke vore inte så dumt.Eftersom "människan" är den som åstadkommer förstörelsen har hon också kraft att sluta förstöra. A-L
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-07 13:26:00
|
|
myrboa |
Avslutar med Moder Theresas ord.
"Vi kan tro att det vi gör bara är en droppe i havet men utan den droppen vore havet mindre." A-L
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-07 14:33:00
|
|
MLJohansson |
I New York igår var det 22 grader varmt, uteserveringarna fulla av solande människor. De brukar ha snö den här tiden på året... Man behöver ju inte ens leta skrämmande fakta längre, de bara ramlar över en oavsett om man vill veta eller inte.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-07 15:36:00
|
|
Inger-Sofia |
Ekologi..att tänka längre,som du "säger". tänka på våra barns framtid,att kunna leva och verka på denna vår jord.Solidaritet,vackert ord,men många verka tro att det är något man skall ha för/till sig själv,jag tror dom har missat eller inte känner till ordets rätta innebörd.Med vredens engagemang,för att väcka oss till eftertanke, har orden färgats "röda". utan intag av vin.Det har du gjort BRA
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-07 16:57:00
|
|
CMO |
Skojar du? Det är få saker som retar upp folk mer än om man ifrågasätter det "gröna evangeliet". Det svenska folket verkar speciellt hemfallet åt miljöpuritanism. Förmodligen någon slags kompensation för avkristningen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-07 18:17:00
|
|
west-d |
visst ska vi vara rädda om vår miljö men vi ska oxå vara medvetna om att det myglas då det tex gäller miljö vänlig mat alldeles förmånga litar på att allt är ok........
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-07 18:25:00
|
|
west-d |
Den här texten är okej men att lägga sig i vad andra människor handlar då man är i affären är inte okej, jag skulle bli ganska så arg om någon skulle göra det mot mig...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-11 21:22:00
|
|
Unto S |
Döden sprider sig även österut. I min barndoms gammelskog fanns höga granar med grenar fyllda av skägglav i långa trådar. Vi brukade göra mustascher av dem. För några år sedan promenerade jag i samma skog med samma gamla granar, frågade brorsan vad som hade hänt med lavarna. Det blev ett enkelt svar: ”Miljöförstöringen.” Kollade i Nationalencyklopedin, där står ”skägglavar är mycket känsliga för luftföroreningar och har på många håll försvunnit mer eller mindre”.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-15 15:09:00
|
|
CMO |
"Många av mina svenska studenter blir väldigt provocerade när jag säger att det är en myt att öknen breder ut sig i norra Afrika. De tror att jag skojar med dem."
- Ulf Helldén, professor i naturgeografi,
|
| |