|
Inlägg #1: Postat: 2001-08-26 14:34:00
|
|
Leo |
Detta är rasistiskt mot Gud!
Vi kom inte på Gud, han kom på oss! och skapade oss sedan!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-08-27 09:15:00
|
|
Camilla Ekstedt |
Om människan skapade Gud...vem skapade då människan...vem skapade det som skapade människan...vem skapade.......
Existensiella, intressanta frågor med många teorier.
Undrar vem som kan "skapa" ett svar?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-08-27 16:42:00
|
|
Johannes R |
det är inte guds budskap i det att han reviderade gamla testamentet och lät Jesus sprida tankar om tolerans och kärlek och ta på sig människornas synder som är farligt, utan människornas rädsla. rädslan att inte vara älskad leder till mörker.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-08-28 00:25:00
|
|
jimmy |
jag blir så less på alla som inte vet vad de pratar om innan de öppnar käften, eller i detta fall fingernedsättningen. hur mycket har unge per läst bibeln? det är ett löjligt och låt mig säga inkompetent sätt att försöka provocera. provocera hellre inom något område som du behärskar. bättre lycka nästa gång.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-08-28 02:07:00
|
|
Fredrik Jung-Abbou |
En helt fantastisk text. Egentligen kan man helt skita i rätt och fel i texten. Det häftiga är att se reaktionerna hos folk. Jag anser att man aldrig kan avskriva ngt som osant som inte går att bevisa. Alltså kan detta vara helt sant som du skriver. Borde man även som religiös lägga med en milliprocent att det som inte kan bevisas kan vara falskt? det ställer otroligt mycket som är "sant" på sin spets om man tillåter sig tänka med den lilla felmarginalen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-08-28 10:13:00
|
|
suz |
ok,,nu har jag läst, och det är ju så det är,anser jag, människan skapade gud då den behövde en far ett rättesnöre att fråga till råds,,skapade en trygghet i sin okunskap,
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-08-29 01:59:00
|
|
Gitta Gislén |
En mycket tänkvärd text. Du fångar verkligen människans vilja till makt. Jag tror förstås att det finns en "gud" bortom människornas tankar, ord och fantasi, något som vi inte kan greppa ens om vi försökte i evighet. Men min föreställning grundar sig förstås på min subjektiva tro och upplevelse. Det kan inte bevisas och alltså inte användas som ett maktverktyg, bara för att visa kärlek - och i det har vi ju samma mål, eller hur? Kram/Gitta
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-08-29 12:46:00
|
|
Susanne Englund |
Du har skrivit en mycket bra text.
Däremot håller jag inte med dig till fullo, men jag tror att det är viktigt att vi som kallar oss kristna och troende städar upp i våra Gudsbilder så att Gud inte reduceras till projektion av oss själva.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-08-30 00:03:00
|
|
Nihilist |
Vacker berättelse.
En del människor saknar eget tänkande.
Då kan det vara bekvämt att luta sig på ordspråksboken.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-08-30 03:43:00
|
|
anna |
din krönika var okej fram till den plötsligt överdramatiska avslutningen. behövdes ett hollywoodslut? jag tror att människors irritation härleder från den delen, som på ett plötsligt sätt påstår något hårt som inte är en naturlig slutsats följande av artikeln. man måste väl skilja på mänskligt beteende och ideologi?
|
| |