God Helg eller Jul?

Den här tråden diskuterar artikeln God Helg eller Jul?.
Inlägg #1: Postat: 2006-12-26 23:57:00
Friskytten
På Skeppbron i Gamla Stan hänger det ovanför körbanan, efter slottet om man kommer från centrum, en skylt: GOD HELG. Unket. För övrigt är de ju förstås allmänt småroliga på DO. Notera t.ex. vilka språk de talar enligt deras hemsida: "Amarinja, arabiska, bulgariska, engelska, finska, franska, isländska, italienska, nederländska, persiska, ryska, serbokroatiska, spanska, svenska, teckenspråk, tigrinja och tyska." Norska och danska behärskar man alltså inte...
Inlägg #2: Postat: 2006-12-27 12:15:00
stålis
Fakta är kung, som Göran Hägg predikar, och visst är det så. Tyvärr slank ett ev. sakfel från utkastet med i den färdiga texten. DO har mig veterligen inte ännu bannlyst "God Jul", och rekommenderat "God Helg", men, som sagt, mig veterligen! Skulle inte alls förvåna mig om så ändå skett.
Inlägg #3: Postat: 2006-12-27 14:31:00
Anna Veeder
Hjälp. Kan bara bidra med att jag säger "Ramadan Karim" till mina muslimska palestinska vänner, "Id Milad Mabruk" till de kristna palestinierna och de säger "Chag Sameach" till mig. Och jag säger både Merry Christmas och Happy Hanukka. Det måste väl vara ok?
Inlägg #4: Postat: 2006-12-28 14:33:00
stålis
Om man ser religion och oskrivna lagar och skrivna dito som sammanflätade, så inser man att väst hamnar i ett underläge gentemot t ex islam, om man i en slags anda av religionsfrihet jämställer alla religioner och försök utrota kristna inslag i det offentliga. I muslimska länder tillåts inte ens kristna att missionera.
Laddar...