Inlägg #21: Postat: 2006-12-18 15:49:00
|
Janne B |
"Dagen är nära" hör jag i bakgrunden. En tanke som judar och kristna delat i alla tider...
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-12-18 16:31:00
|
stålis |
Tack för alla svar, hinner kanske bara beröra ett par. 13/ Det är ju precis vad jag hävdar, verkligheten är dynamisk och det var därför t ex ottomanska riket föll ihop. Vad som fungerar en period gör det inte nästa, etc. Imperier kommer och går, och ibland även, ack, nationalstater.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-12-18 16:31:00
|
stålis |
Nej, jag vill inte att Israel upphör som statsbildning; hon måste nog förbli dominerande judiskt för att inte göra det, men kanske via ett tillbakadragande till 1967 års gränser, men jag vill inte sitta på avstånd och leka expert.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-12-18 16:35:00
|
stålis |
16/ Jag trodde ett tag att de kallades sefardiska judar, men se där hade jag fel visade lite googling. Vet att Sharon dock är en palestinsk jude. Inte aschkenazi som många till staten Israel inflyttade är.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-12-18 16:38:00
|
stålis |
16 forts/ Jo, jag är medveten om att det fanns både ashkenazer och ursprungliga judar i Palestina före Israel. Och utspridda i arabvärlden. Men ditt svar ger mig dock rätt om att själva ordet Palestina är kontroversiellt tabu bland israeliska judar, att allt som anspelar på det såsom a palestinier, b palestinska judar om nuvarande i Israel boende sådana är känsligt.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-12-18 16:41:00
|
stålis |
16 forts/ Samtidigt känns det lite löjligt att jag sitter och skriver dig på näsan, som är gift med en israelisk jude och bor i Israel, plus har palestinska vänner, vad som är vad. Det är ungefär som om en spanjor skulle sitta och besserwissra om Sverige.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-12-18 16:55:00
|
stålis |
17/ Seems like weve been over this territory before snacka om att kunna uttrycka sig dubbeltydigt!, och att jag då skrev att jag trodde att även om det fanns personer från alla jordens hörn, så var de i de flesta fall judar som invandrat i enlighet med den lag som ger judisk invandring företräde law of the return. Ett slags immigrationistionistisk gräddfil!
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-12-18 16:59:00
|
stålis |
17 forts/ Hinner icke googla länk nu, men jag vet som ett faktum att Israel är till minst 80 procent judiskt. Något som jag tvivlar på euro-svenskar kan göra anspråk som sin andel av den demografiska fördelningen i detta land. Det var så för 5 år sen, men vår befolkningsmässiga verklighet förändras snabbt via massinvandringen över 70 000 i år och invandrares högre nativitet.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-12-18 17:01:00
|
stålis |
27/ Rättelse: "immigrationistisk" räcker fint, förstås!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-12-18 17:02:00
|
stålis |
28/ Rättelse: "göra anspråk på" naturligtvis.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-12-18 17:03:00
|
stålis |
Åter in communicado. Måste duscha igen och gå ut med jyckarna före färd in till Stockholmsnatten.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-12-18 17:32:00
|
Anna Veeder |
31/ Vilken imponerande renlighet...men jag vill fortfarande påpeka att t ex jemenitiska och marockanska judar är rätt olika både till utseende och kultur jämfört med ryska eller polska icke-religiösa judar. De har samma religion, men de hade på 40-talet väldigt olika uppfattning om allt möjligt, minst sagt.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-12-18 17:33:00
|
Anna Veeder |
Och även om det hänt en del sedan dess, t ex är majoriteten av Israels judiska befolkning så vitt jag vet numera född i landet, så kan du inte jämföra svenska lutheraner med den judiska befolkningen i Israel och dra slutsatser från det. Den israeliska befolkningen är långt mer heterogen än den svenska.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2006-12-18 17:37:00
|
Anna Veeder |
Sedan till det där med palestinska judar etc. Du som brukar gilla definitioner - Sharon är både ashkenazi, dvs hans familj härstammar från Östeuropa Ashkenaz är vad de medeltida judarna kallade Tyskland, Sefarad är Spanien, och "palestinsk jude" men han skulle nog inte uppskatta det uttrycket. Han skulle nog hellre kalla sig en sabra. Men om han vaknar kan jag ju fråga honom??
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-12-18 17:44:00
|
Anna Veeder |
För att återkomma till ämnet: en multietnisk stat kan visst fungera, men bara om medborgarna är beredda att ställa upp på ett gemensamt socialt kontrakt. I Israel är det sociala kontraktet en judisk och demokratisk stat som majoriteten ställer upp på och är beredda att försvara om så krävs. Märk väl - både judisk dvs precis som kristendomen är intimt förbunden med svensk kultur så är judendomen intimt förbunden med israelisk kultur och demokratisk.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-12-18 17:48:00
|
Anna Veeder |
Varken judisk teokrati eller rasistisk diktatur a la Lieberman skulle få samma uppslutning. Jag tror samma sak kan funka alldeles utmärkt i EU. Turkarna behöver inte bli kristna, men de måste acceptera väst-europeisk lagstiftning, mänskliga rättigheter, skydd för minoriteter etc. Skulle Israel gå med skulle samma sak krävas av dem. Det måste finnas en starkare gemensam nämnare i ett demokratiskt civilsamhälle än etnisk bakgrund och religion.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2006-12-19 15:27:00
|
stålis |
27/ "Covered this ground before" kanske hade varit bättre rent idiotmatiskt.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2006-12-19 15:36:00
|
stålis |
33/ Det tvivlar jag på. Jag tror att den gemensamma nämnaren för 80-90 procent är judisk identitet. Det är förresten vad som sägs på judiska hemsidor också. Att den procentsatsen är judar, övriga muslimer etc.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2006-12-19 15:38:00
|
stålis |
33/ Man kan inte utgå från att en del av den judiska majoriten är från Ryssland, andra från USA, vissa från Frankrike, Polen, Jemen, what have you och sen låtsas att detta tyder på stor heterogenitet, när de flesta invandrare och infödda i Israel delar en judisk identitet.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2006-12-19 15:40:00
|
stålis |
Det är som att de flesta invandrare till Sverige vore färgade missionärsättlingar från Afrika som trots år i förskingringen behållt en svensk-etnisk identitet och varje jul hälsat varandra med "Nästa år Stockholm".
|
|