Mellanöstern: planerat kaos?

Den här tråden diskuterar artikeln Mellanöstern: planerat kaos?.
Inlägg #1: Postat: 2006-12-15 18:03:00
Eleni Schmidt
Jag tycker faktiskt att din analys var ganska kompetent.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-16 01:28:00
Gabriel Carlsson
Divide et impera.
Zoom ut perspektivet lite.
Pågår nu inbördeskrig mellan olika politiska/religiösa folkgrupper i irak ?
Al-Qaidas plan är att ena den islamiska världen till en superstat. Så vem tjänar på inbördeskriget ? Kan den breda ut sig i framtiden om USA drar sig ut eller stannar kvar, eller kommer muslimer att ena sig ?
Hur mycket pengar spenderar USA på s.k legosoldater i irak och vad gör dom där ?
Inlägg #3: Postat: 2006-12-16 01:29:00
Gabriel Carlsson
Om du vågar läsa vad som skrivs av reportrar utanför gröna zonen klarnar det lite. Men gör inte vardagen ljusare.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-16 19:17:00
stålis
Min fredsplan för Mellanöstern: dela upp Libanon och Irak i mindre etniska enheter. Kompensera de som förlorar oljeinkomster i Irak på detta.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-17 22:38:00
Lars Nilsson
T.Friedman i Meet the Press:Om du tar ett steg tillbaka och ser på vad som pågått där under det senaste åren: I Iran har man just haft en konferens om varför förintelsen inte ägt rum. I Irak strider man över vem som är de rättmätiga arvtagarna till profeten Mohammed. Och i Syrien, där dödar regeringen primiärministern i grannlandet och vill slippa undan med p-böter. Det här är en freakshow. Okej? Det finns ingen annan del av världen som uppför sig så här.
Inlägg #6: Postat: 2006-12-18 19:09:00
Sunny
En förnuftets röst som ropar o öknen? Anna V. Jag hinner inte sitta vid datorn den här tiden på året så jag passar oxå men min ananlys är rätt nattsvart så den skulle bara förstöra eran Jul.Eller channoka stavas det så?
Laddar...