|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-14 09:44:00
|
|
Mayito |
Nej, just det. Din fråga om den nya "samtyckeslagen" sätter fingret på just det absurda med att överhuvudtaget försöka få till en sån lag. Din vän hade för övrigt en väldigt stor tur. Det kunde väldigt enkelt ha gått mycket värre för honom.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-14 09:57:00
|
|
Annika Lundgren |
Jag tror inte att det är ovanligt. Så fungerar t ex en psykopat när någon har kommit för nära. De finns både bland män och kvinnor. I det avseendet är feminismen farlig och därför är jag antifeminist.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-14 10:50:00
|
|
peter_ |
Det är en kuslig utveckling. Många kräver att mannen ska kunna bevisa att det skedde under samtycke. Man vill att det ska räcka med att kvinnan påstår att ett samlag ägt rum och att det var mot hennes vilja. Då ska den anklagade bevisa sin oskuld. Då finns det inget som hindrar att en vilt främmande kvinna kommer upp till mig på stan, anklagar mig för att ha våldtagit henne någon gång tidigare. Jag åker i fängelse och hon kvitterar ut ersättning och skadestånd.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-14 15:55:00
|
|
Viveca |
Den nya lagen om sexuellt ofredande kommer att göra att många individer blir kränkta.Det är många kvinnor som också har svårt att hävda sig efter en våldtäkt och få ngn upprättelse.Komplicerade domar har gjort att det blir en .sådan obalanserad lag.Det är det här med alkohol vid tillfälliga förbindelser.Sjukt att behöva att bli så kränkt som din vän!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-14 16:03:00
|
|
Viveca |
Se till att barnen som är under 18 håller sig hemma och inte dricker sprit och få din unga son att få en bra syn på kvinnan,jag tänker på domar ibland unga personer.Väldigt,väldigt många våldtäktsutredningar läggs ner eftersom det helt enkelt inte finns resurser till det.Där i ligger problemet.Man kan inte komma åt problemet genom den nya lagen,och ännu mindre synen på offren.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-14 16:21:00
|
|
Mayito |
Ett exempel från dagens expressen.se där en hiv-smittad 15-årig flicka döms för att ha haft oskyddat sex med en 23-åring:
"Tonårstjejen friades i tingsrätten eftersom mannen ansågs ha utnyttjat att hon var kraftigt berusad. Den domen ändras nu av Göta hovrätt."
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-14 17:21:00
|
|
Jan E |
Om denna historia är helt sann kan man ju undra. Det finns åtminstone en viktig oklarhet, nämligen varför kvinnans samvete inför sin sambo skulle bli bättre om hon hittade på att hon blivit våldtagen? Kan ett samvete hos en person bli bättre med hjälp av en lögn? Jag skulle vilja påstå att det är en psykologisk omöjlighet. Man brukar ju få ordning på sitt samvete genom att tala sanning, eller hur? Och varför behövde hon öht berätta för sin sambo att hon haft sex med en främmande man?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-14 17:56:00
|
|
stålis |
Förslag: på varje krog finns i baren, i garderoben, inne på herr- och damtoa, ett kontrakt om samtycke, där båda parter skriver bevittnade
signaturer om att de samtycker till hanky-panky plus mys-pys mellan t ex klockan 03.00-06.00.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-15 14:23:00
|
|
Leena |
Jag har två erfarenheter på detta, en är att jag kämpade för en vän till mig. Han var anklagad och jag kämpade för hans rykte privat och vittnade för hans fördel. en td efter det var över berättade han sanningen och man kände sig dum ha trott på någon som hade gjort det. den andra var en kille som försökte tjata sig till vittna för honom...men aldrig mer.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-16 19:35:00
|
|
JEM |
Till er som tvekar på sanningshalten i denna historia kan jag säga att den är helt sann . Berättad av min vän direkt till mig. I förhören med kvinnan framgår hennes motiv till att ljuga. För övrigt blev kvinnan i sin tur anmäld för Falsk angivelse. Ärendet lades dock ner.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-16 19:49:00
|
|
Urban |
Haha, det är farligt att vara heterosexuell man. Att ni vågar!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-19 11:53:00
|
|
Chris.X |
...så återigen in på det för feminster extremt känsliga området hurvida kvinnor kan ljuga eller inte. ALLA typer av människor kan ljuga och göra hemska saker. Lyckligtvis vet redan de flesta detta, och förhoppningsvis kommer verkligheten ikapp de feminister som förnekar att falskanmälningar knappt inträffar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-12-26 06:15:00
|
|
tallex9 |
Så? Ge fan i att bli sexuellt attraherade av kvinnor på krogen, så svårt kan det väl ändå inte vara att hålla pitten i styr? Eller? Nä?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-12-10 14:39:00
|
|
jens cavallin |
Hur ett samtycke skall se ut kan man fundera över: blanketter som överlämnas? Eller besvara en kram, en kindpuss? Sam-tycke att tycka likadant.. Inte talas det så mycket i sådana sammanhang - tycket uttrycks på annat sätt? Att åka hem till någons bostad? Att börja klä av den andre, smeka - problemet är att se och erkänna b r i s t på samtycke. Oiika kulturer, olika tider: inte är det så länge sedan det var sed att beskärma sig och tacka nej först?
|
| |