|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-13 15:18:00
|
|
Viveca |
Det ska inte vara en rättighet att adoptera!Jag är helt emot adoptioner.Samhället i dag ger en reflektion på en människa som som bryr sig allt för lite om sin omgivning.Det finns många barn som far illa i Sverige.Men självömnkan ligger nära till hands hos många som har en sk så stark längtan att man ska ta ett barn ifrån en annan kontinent och riva upp ännu mer sår i trasiga,fattiga människors liv.Det sista man gör är att överge sitt barn.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-13 17:21:00
|
|
Viveca |
Jag skojar inte!Det kan hända att jag är antingen eller,vad vet jag!Men det är min åsikt att människan i första hand bara har förmåga att känna empati vid katastrofer ,fattigdom osv när det väcker mörka saker som personen själv känner och upplever som lätt går att förväxla till att genuint vilja barnets bästa i adoptionsfrågan exempelvis.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-13 17:34:00
|
|
Viveca |
Det är också lätt att känna skuld som inte är befogad .Många betalar några hundra kronor för att ha ett fadderbarn,vilket är en fin tanke,men går man bakom knuten så finns det många man skulle kunna hjälpa här som har svåra levnadsförhållande.Att visa att man bara är shysst och genuint bryr sig och hoppas att familjen barnet kommer ifrån ska ska kunna återförenas med sin familj,men att dem blir avlastade.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-13 17:49:00
|
|
Viveca |
Jag skulle aldrig åka till andra sidan jordklotet och ta mig rätten att ta hit ett barn från sin moder och fader.Jag skulle i första hand tänka på familjen barnet kom ifrån och hjälpa dem på plats och lyssna på deras behov,inte skapa behov som man gör så ofta och förskjuta problemet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-13 18:24:00
|
|
Viveca |
Vilken smärta att ta det beslutet att behöva ha det som en utväg att lämna sitt barn på barnhem,så fruktansvärt!Vilken sorg!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-13 18:42:00
|
|
myrboa |
Ja där håller jag med dig Viveka.Att lämna bort sitt barn.måste vara det absolut svåraste och smärtsammaste beslut en människa kan/tvingas ta.Är du säker på att inte mamman fattade detta ohyggligt smärtsamma beslut i kärlek till sitt barn.Det finns så många orsaker och anledningar till människans olika val i livet. A-L
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-13 19:38:00
|
|
Sunny |
Nu Stålis har du åstakommit en 5 i mina ögon!
Ang Homosexuella förstår jag inte deras kamp att erövra en kyrka som förtryckt dem i århundaden!Som kvinna gick jag ur kyrkan som första åtgärd som myndig. Kyrkans kvinnosyn kan jag inte ställa upp på.
Alltså ej heller en kyrklig vigsel o detta hade jag ansett även om jag varit troende.Min 1.e man är kristen men kan inte ställla upp på kyrkans kvinnosyn.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-13 19:48:00
|
|
Stefan Pangchock |
Kom att tänka på att det finns religioner så som Taoism, Shintoism och Buddhism för att bara nämna några som fullt och helt accepterar äktenskap mellan homosexuella samt sex mellan homosexuella.
Länk: en.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-14 14:28:00
|
|
Viveca |
Jag är inte troende i ordets bemärkelse.Jag kan inte heller säga att jag inte är kristen.När en liten grupp i samhället blir särbehandlade exempelvis för sin sexuella läggning så får man provocera för att man ska uppmärksamma orättvisan att bli särbehandlad pga sin sexualitet som är privat och inte angår någon.
Men det slutar med att det blir en särgrupp som bildas som är rent osmaklig med en mun som bara går och nästan eggas oralt på sitt
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-14 14:56:00
|
|
Viveca |
Så länge det är vanligare att en kvinna är hora och mannen torsk så blir debatten i obalans.Det finns många kvinnor som kränker män något fruktansvärt på arbetsplatser sexuellt men det är tydligen accepterat.Debatten börjar också bli snedvriden åt andra hållet eftersom att män vill se sig som människa först och främst och inte som någon sexköpare eller våldsman så blir debatten i obalans för det skapar skador i intresset för utsatta kvinnor som är en större grupp bland exempelvis prostituerade.
|
| |