Nobels tröstpris till tanter?

Den här tråden diskuterar artikeln Nobels tröstpris till tanter?.
Inlägg #1: Postat: 2006-12-11 14:25:00
Thomas L. Aabo
Bra ståhlis.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-11 14:36:00
Elina
BRA! Det är ointressant om kvinnor får Nobelpris eller ej, urvalet är ju så begränsat samt effekten för andra kvinnor. Mer viktigt om vem tex diskar hemma, tar hand om ungarna eller har kvinnor samma lön som man på samma jobb. Varför hör man aldrig om kvotering av kvinnor till renhållningen, gruvor, bilskrot mm?
Inlägg #3: Postat: 2006-12-11 14:37:00
Joakim Steneberg
Ja det var ju det här som min egen artikel i ämnet handlade om. Om jag får föra fram den, som plockades längst ner på den stora dagen!
Om kvinnor resonerade som Cecilia Hagen så skulle man ju förstå varför det inte blev några Nobelpris.
Hon verkar mest nöjd med att få skryta om sina många Nobelmiddagar.
Förr i världen var hon väl rabiatfeminist, det var då Guillou fortfarande hade lite kritik att komma med innan kompanjonskapet med Marklund mot sådana, och Hagen var främsta objektet!
Inlägg #4: Postat: 2006-12-11 17:22:00
Jan E
Nu är det ju ganska dumt att ge sig på Cecilia Hagen som är en klok person och långtifrån någon kvoteringsförespråkande rabiatfeminist. Det enda hon gör är att hon påstår att män har en tendens att välja män. Och så är det säkert ofta. Men när det gäller naturvetenskaperna så gissar jag också att det faktiskt finns färre kvinnliga forskare, vilket i sin tur beror på det gamla vanliga om att rådande könsroller alltjämt missgynnar kvinnors studie- och karriärmöjligheter.
Laddar...