|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-01 00:13:00
|
|
Jan E |
En lördagkväll med Fidel, jippi! Jag håller med om att det ser illa ut på papperet, men vet vi verkligen att det blir en hyllning raktigenom? Vi får väl anledning att återkomma.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-01 01:37:00
|
|
JEM |
En vetenskaplig undersökning utfördes för ett par år sedan på SVT. Undersökningen syftade till att ta reda på vilken politisk tillhörighet de anställda på SVT hade som kollektiv. 37 röstade på Vänsterpartiet visade det sig. Med tanke på V:s totala röstantal av svenska folket måste andelen vänsterpartister på SVT anses som dominerande. Mot den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att man där bestämt sig för att hylla en mördare!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-01 06:50:00
|
|
Per W |
Jag väntar med att uttala efter det jag sett programmen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-01 06:50:00
|
|
Per W |
"uttala mig" ska det vara
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-01 11:06:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv är jag fascinerad av SVT:s folkbildningtanke att populasens behov av styrkande och upplyftande underhållning efter arbetsveckans slut, i de kapitalistiska saltgruvorna, skall tillgodoses av Castro. Under en hel kväll, för säkerhets skull.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-01 14:31:00
|
|
steno |
Ser fram emot programmet. Fidels karriär är väl snart slut så det är logiskt att SVT speglar Fidels och Kubas utveckling från att ha varit USA:s horhus under Batista till ett samhälle som trots världsbojkott kunnat ge folket den bästa levnadsstandarden av länder i jämförbara regioner. Minus är givetvis diktaturen och fängslande av oliktänkande.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-01 14:34:00
|
|
steno |
Sedan är det klart, vare sig man hatar eller älskar Kuba under Fidel så är det befogat att spegla en viktig epok i vår tid.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-01 14:43:00
|
|
steno |
De som har lättillgängligare intressen har ju svensk underhållning, Lotto,Amekas funniest homevideos,,Dum och ännu dummare, Feta husdjur, Snuten i Hollywood, På spåret mm.att välja på. En sak är klar, Bush kommer inte att få en helkväll när han går Ha en trevlig kväll!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-01 15:44:00
|
|
steno |
Nu väntar jag bara på Ståhlberg, Friskytten, Biff mfl
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-01 17:00:00
|
|
Unto S |
Äntligen! Äntligen vågar SVT vara en Fri Television! I morgon, lördag, kommer jag att sitta fastklistrad framför TV:n. Under tiden kollar jag en annan fri TV-kanal som är fri från kapitalismens och USA-imperialismens diktatur. Nämligen Aljazeera, som har börjat sända på engelska. Jag förstår att Lars Nilsson är besviken, en nyliberal, hjärntvättad bombliberal. Lars Nilsson, som har vuxit upp i ett gammalkommunistiskt hem. Heja SVT – den Fria Televisionen !!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-01 18:52:00
|
|
GunnarL |
Jag fattar inte resonemanget i kommentarerna här! Man skall ägna en temakväll på TV2 åt Cuba. Här verkar många tycka att det handlar om "vänstervridning", att "nu vågar TV2" och jag vet inte allt. Utan tvivel är väl Castros revolution och styre av Cuba en historisk händelse och dessutom en - i sammanhanget - unikt varaktig sådan!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-02 11:42:00
|
|
Unto S |
Vi lever i ett fritt land – vi är så fria exkl. Lars Nilsson och hans fobivänner att vi vågar sätta oss framför TV:n ikväll och titta på programmet om Fidel Castro och Kuba. Det är några timmar kvar, under tiden kan vi läsa artiklar och insändare om Kuba som den borgerliga fria pressen har vägrat ta in i sina tidningar. Här är adressen: Länk: svensk-kubanska.se
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-12-02 11:45:00
|
|
Lars Nilsson |
Kan berätta lite egenupplevt för alla här som kommenterat hur tjusigt livet är på Cuba. Jag har besökt sådär ett 20-tal öar/länder i Karibien från Trinidad i söder till Bahamas i norr. I inget land - inkl Haiti, ett av världens fattigaste länder - har jag stött på folk som hellre skulle vilja bo på Cuba. Och om det nu är så bra på Cuba varför söker sig fattiga människor från Karibien sig till USA istället för Cuba?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-12-02 17:24:00
|
|
El Guatusi |
Schoris ord om "renassansfurste" ar inte helt malplacerade. Machiavelli larde ju ut vissa eviga visdomar om hur giftampuller o stiletter lampligen hanteras. Castro kan nog sin Machiavelli ganska bra: mellan 40.000 o 70.000 landsman har han hunnit med att avratta, Farbror Mysskagget.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-12-02 18:46:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag saknar 4 timmars sändning med de som flytt Castros Kuba. Deras berättelser hade varit intressantare i mina ögon!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-12-02 22:17:00
|
|
Lars Nilsson |
Nu är kl 22.15. Orkar inte se mer på TV2:s ohöljda hyllning av Castro. Det här måste vara lågvattenmärket alla kategorier för SVT.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-12-03 11:50:00
|
|
Anna Drangel |
Har inte SVT visat oräkneliga dokumentärer om Hitler också?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-12-03 13:03:00
|
|
Joakim Steneberg |
Kapitalism och kommunism. Två sidor av samma mynt. Det ena ger det andra, beroendet tycks vara rätt ömsesidigt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-12-03 14:18:00
|
|
Lars Nilsson |
Tom Aftonbladets ledare idag, som är skriven av den gamle revolutionsromantikern Olle Svenning, var kritisk. Han skriver "SVT tog igår upp tävlan med den kubanska. Fyra välvilliga timmar med Fidel till lördagsfesten. Som jag minns en normal dagstablå i Havanna: Fidel hos vetenskapsmän, el comandante inspekterar baseballplanen,...försläser för barnen och klappar dem"
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-12-06 07:10:00
|
|
Janne B |
Solen kommer att skina extra fint i dag för SVT-chefen har lovat en rejäl intern granskning av Castrokvällen. "Kritiken delvis rätt" säger hon. Ja ingen har väl sagt att det var helt fel...
|
| |