Hur allvarligt är klimathotet egentligen?

Den här tråden diskuterar artikeln Hur allvarligt är klimathotet egentligen?.
Inlägg #1: Postat: 2006-11-09 14:43:00
Janne B
Det är svårt att finna ett viktigare ämne än detta. Så här borde följa en oändlig tråd av inlägg, kommentarer. Jag hör till dem som läste mina första katastrofböcker på 1960-talet, av prof Georg Boström och andra. Nya larm kom under de följande årtiondena, som delvis slagit in, som ökenspridningen och befolkningningstillväxten. Vi är nog tre ggr så många som 1950.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-09 16:03:00
stålis
Har oroat mig sen 1973 för höjd havsnivå på grund av polarisarnas avsmältning förutom att hamna bakom järnridån och nu i ett islamskt Europa.
DN skrev -73 att det skulle minska syret i atmosfären om si och så mycket regnskog försvann, och nu vill FN plantera en massa trän. Skogar verkar antagligen avkylande på en jord som fått feber. En dansk klimatolog viftar bort alla varningar som obefogade och om de inte är det, så beror det snarare på förhöjd solaktivitet.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-09 16:09:00
Jan E
Man ska naturligtvis ta varningarna på allvar, men däremot vara skepisk till de sensationslystna kvällstidningskampanjerna om miljöhotet. Man ska alltid misstro Aftonbladet och Expressen när det gäller komplicerade och mångfacetterade samhällsfrågor. Bättre att ta del av den välgjorda filmen ”Planeten” som nu kommer att gå i fyra avsnitt i SVT1. Al Gores film ”En obekväm sanning” bör man också se.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-09 16:27:00
Inger-Sofia
Hej angus.ett viktigt spörsmål du tar upp.det svåraste av allt, är nog, människors bekvämlighet.Vi vill nog förändra,ändra på det vi vet är fel,men det är svårt.då vi vant oss och inte prövar något annat.Det vore ju tragiskt om det måste gå så långt,att det inte finns några alternativ längre,utan vi tvingas göra drastiska åtgärder.må väl
Inlägg #5: Postat: 2006-11-09 18:57:00
Elina
Mark Lynas: OVÄDER är en bok värt att läsa. Som Expressen skriver sant i detta fall "Lätt att läsa och svår att glömma".
Inlägg #6: Postat: 2006-11-09 23:01:00
Jan E
Idag har bloggsveriges värste lögnare – Dick Erixon - överträffat sig själv i dumdryghet. Först har han en bloggpost med rubriken ” VÄRLDEN BELÖNAR PALESTINSKT VÅLD” som är så lögnaktig att man baxnar – men det är en annan historia. Sedan hånar han grovt uppmärksamheten i media kring klimatförändringarna; ”JORDENS UNDERGÅNG ÄR NÄRA!!!” raljerar han och tycker att han är jättefyndig.
Inlägg #7: Postat: 2006-11-10 01:02:00
Janne B
PLANETEN i SVT i kväll var nog det mest olycksbådade jag sett. Stora delar av detta har vi ju sett förut, som smältande glaciärer. Men nu blev det en totalbeskrivning av läget över stora delar av jorden. Över 90 av alla glaciärer smälter nu. 40.000 år gammal snö och is försvinner från topparna och dalgångarna. Snabbt.
Inlägg #8: Postat: 2006-11-11 02:42:00
Elvy
Nu har jag läst en mycket angelägen artikel, och en del kloka kommentarer, och har inte så mycket mer att tillägga, än att svenskarna i gemen, kommer aldrig att klimathotet på allvar, så länge vi i sverige eller dess närhet, är förskonade från dom svårare naturkatastroferna.
Laddar...