Demokratisk förnyelse i Tjeckien

Den här tråden diskuterar artikeln Demokratisk förnyelse i Tjeckien.
Inlägg #1: Postat: 2006-10-18 13:33:00
Lars Nilsson
Jaså, det vore välgörande om Bildt tog kraftag för att försvara kommunismen? Det skulle således vara det yttersta beviset på ett demokratiskt sinnelag. Tjeckerna kanske har ett bättre minne om kommunismens välsignelser än Esbati ?
Inlägg #2: Postat: 2006-10-20 05:40:00
bagge
Skillnaden mellan dig och tjecker att de faktiskt har upplevt kommunism.
Så även om jag inte delar deras åsikt om förbudet så har jag förståelse. Efter att ha bott i Tjeckien under 2 år så är jag inte förvånad över att det förslaget gick igenom. Det är oerhört många liv som på ett eller annat sätt blivit förstörda, familjer som har splittrats pga kommunismen.

Samtidigt så är Bildt smart nog att veta vad som är en stats inre angelägenheter.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-24 18:20:00
Nick
…mera eurokommunistiska KCSM. Det var som sent som i våras att KSM ändrade i sitt manifest formuleringen att det privata ägandet skall avskaffas med revolutionära medel, något som i Tjeckien efter 40 år av kommunistisk terror tolereras inte. De svenska SKU med sina goda relationer till den övriga europeiska gatstensvänster är förstås missnöjd med att ett annat EU land hanterar sina vänsterextremister med låg tolerans och inte med silkesvantar som Sverige.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-24 18:20:00
Nick
Ali Esbati skulle kunna börja med att grunda artikeln på korrekta uppgifter. Den sovjetnostalgiska KSM är INTE Tjeckiens största politiska ungdomsförbund, har INTE status av ett politiskt parti och KCSM är INTE dess moderparti. "Komsomolen" KSM har status av ett "medborgeligt samfund" och har givetvis goda politiska kontakter med det tjeckiska kommunistpartiet. Men den rabiata sovjetiska framtoningen i KSM har lett till att de kom på kant med den …
Laddar...