|
Inlägg #21: Postat: 2006-10-14 10:45:00
|
|
Janne B |
18 / Citat: Varfor har vi aldrig ens forsokt analysera ett skyhogt skattetrycks inflytande // Så du tror att saken inte debatterats. Detta körde Bertil Ohlin med redan 1948. Högern har alltid haft detta som ett inslag i sina valkampanjer. / Det kräver ett oerhört pedagogiskt arbete att förklara våra höga skatter och det har delvis misslyckats.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-10-14 10:48:00
|
|
El Guatusi |
21/ Debatten verkar ha forts i ljudisolerade rum. Vi blir ju fortfarande lika forbluffade varje gang vara folkvalda myglar, ljuger, skyller ifran sig och blanekar.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-10-14 10:49:00
|
|
Janne B |
Jag tror att skattemoralen var oerhört hög i Sverige så länge alla tyckte att pengarna användes till vettiga och begripliga ändamål. Men enligt många har vår U-hjälp gått till länder som fortsatt utvecklats sämst. Pengar har gått till det dyrbara JAS-projektet. Nya järnvägar genom enorma glesbygder. Om jag anser att pengar mina kastas i Stockholms ström så blir jag allt ovilligare betalare.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-10-14 10:52:00
|
|
El Guatusi |
Det pedagogiska arbetet ar nog svart pga det till viss del bygger pa onsketankande. Svensk sjukvard ar inte battre an europeiska genomsnittet och att garantera medborgarna sakerhet pa gator och torg klarar inte ordningsmakten av.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-10-14 10:52:00
|
|
AlfVerner |
0>Ingen har kritiserat Gudrun Shyman hårdare än jag och jag är vänsterpartist. Bl a när hon svarade en journalist om skattefusket; "att det var en sak mellan henne och skattemyndigheten", där hon helt avslöjade sin politiska oduglighet genom att inte förstå skatten som både uttryck för samhälle, solidaritet, fördelning, demokrati och hur en utebliven medlemsavgift tvingar andra att betala mer för samma standard.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-10-14 10:52:00
|
|
Janne B |
Tidningarna, medierna blir av kommersiella skäl förbluffade. Folk omkring mig blir inte förbluffade. De har en något cynisk inställning till politiker.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-10-14 10:54:00
|
|
AlfVerner |
2> Kan du minnas uttrycket "politiskt luder" om Gudrun Shyman???
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-10-14 10:56:00
|
|
Janne B |
24 El G/ Jag tror att säkerhetsfrågan i våra miljöer som folk är mkt missnöjda med. Det har dragits in polisstationer i hela kommuner. På andra stationer finns inte poliser fast det påstås det på dörrskylten. Lag o Rätt är statens viktigaste uppgift. Den betalar folk gärna till, men bara om den fungerar. men de betalar inte till en telefonsvarare..
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-10-14 10:57:00
|
|
AlfVerner |
8>Makten styr språkbruket. En råtta är en råtta och en råtta ska rökas ut. Vad kallas det när kriminella ministrar undanhåller skatt så att vårdköerna förlängs eftersom skattepengarna inte räcker för att anställa fler inom vården?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-10-14 10:57:00
|
|
El Guatusi |
En annan aspekt som sallan talas hogt om: enligt manga sociologer tyder hogt skattetryck pa ett illa fungerande samhalle. I ett gott samhalle gor staten bara det som regionerna inte klarar av, regionerna gor bara det som kommunerna inte klarar av och kommunerna bara det som familjerna inte klarar av den s k subsidiaritetsprincipen.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-10-14 10:58:00
|
|
AlfVerner |
8>Vad kallas det när samma ministrar ställer sig upp och använder just försämrad sjukvård som ett argument för att privatisera vården, så att man själv kan ta sina oskattade pengar och hålla sig med en privatläkare?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-10-14 10:59:00
|
|
Janne B |
25 Alf Verner/ Väl formulerat, tack så mycket. Ja det citatet var ju hennes bottennapp,men hon sa bra genomtänkta saker också.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-10-14 10:59:00
|
|
El Guatusi |
Vander man pa detta resonemang kan man saga, att ju samre solidariteten ar i ett givet samhalle, desto mer maste kommuner, regioner, stat rycka in - med hogre skattetryck som resultat. Om nu teorin har ngn sanning i sig vilket den antagligen har och Sverige har ett hogt skattetryck sa ar slutsatsen att solidariteten och familjesamhallningen ar utomordentligt svag i vart land.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-10-14 11:01:00
|
|
AlfVerner |
8>Det språkbruk som utvecklas får sin känslomässiga näring JUST FRÅN DE SVIN som sitter med sugrören in i den hårt arbetande samhällskroppen och som utnyttjar sina positioner och förser sig med rikedomar som dom inte är i närheten av att ha gjort sig förtjänta av. Ni ska vara nöjda så länge det stannar vid ett språkbruk, jag tror inte det gör det så länge till.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-10-14 11:01:00
|
|
Janne B |
27 / Nej sådana uttryck glömmer jag fortast möjligt, för de är inte jysta. Jag vill inte bli kallad,....
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-10-14 11:03:00
|
|
El Guatusi |
Jag ar inbiten AIKare sa mig far ni garna kalla Gnagare!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-10-14 11:04:00
|
|
AlfVerner |
33>Just det och ansvaret för det vilar på den socialdemokratiska nomenklaturen i allmännhet och Göran Persson i synnerhet. Man röstade inte för alliansen, man röstade mot Göran Persson.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-10-14 11:06:00
|
|
El Guatusi |
Alf: Jag tror mkt hart pa devisen, att varje folk har de politiker det fortjanar.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-10-14 11:07:00
|
|
AlfVerner |
35>Är Gudrun Shyman juste när hon väljs in på ett mandat av mig, avlönas med mina pengar, byter fot och hoppar av, men fortsätter att låta sig försöjas av mig?? Du måste förstå att alla uttryck har en grund och GS har med karft gjort sig förtjänt av uttrycket "politiskt luder".
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-10-14 11:09:00
|
|
Janne B |
33 El G/ Eller så är det så att vi är världens mest solidariska land men vi har visat det genom skattsedeln, inte genom att ha mormor boende hos oss etc. Förutom skatterna samlar ju Kyrkor och Röda Korset etc in helt enorma solidaritetspengar till projekt insatser världen runt. Vi visar alltså solidaritet på annat sätt än folk vid
Messinasundet.
|
| |