Som man ropar får man svar Tobias

Den här tråden diskuterar artikeln Som man ropar får man svar Tobias.
Inlägg #1: Postat: 2001-08-17 11:14:00
tobias
Jag har läst delar av den svenska rapporten du talar om som är en sammanställning av andra redan gjorda rapporter och undersökningar. Jag tycker bara det är märkligt att han valt de rapporter som visar upp de mest negativa resultaten. Det finns väldigt många rapporter som kommit med betydligare positivare slutsatser och resultat som motbevisar resultaten i denna rapport. Jag kommer med ett debattsvar snart ;
Inlägg #2: Postat: 2001-08-17 11:20:00
Frida Berglund
Tack! Hade inte de faktabaserade argumenten själv så att jag kunde ge mig in i debatten.
Inlägg #3: Postat: 2001-08-17 12:56:00
Fredrik
Cannabis är lömskt! Man mår inte dåligt av det dagen efter och beroendet smyger på. Jag tycker om att röka och gör det ca 1ggr/vecka. Men jag börjar känna att det vore ok med en joint trots att det är arbetsvecka. Jag har ett stabilt liv i övrigt så jag tror nog att det är färdigrökt för del. Det kanske inte är så skadligt, men man blir avtrubbad och passiv. Minst 2-3 dagar efter är man lite långsammare.
Inlägg #4: Postat: 2001-08-17 13:12:00
Anna
Jag har inte heller kontrollerat fakta men däremot har jag ett antal vänner som röker cannabis regelbundet och de har blivt så jävla tröga och korkade att de inte längre ingår i min bekantskapskrets. Det räcker för mig.
Inlägg #5: Postat: 2001-08-17 13:56:00
Kristina
Bra att du tog upp biverkningarna som förekommer.
Tycker att det är tragiskt att vissa är så blåögda att de faktiskt tror att det är oskadligt.
Inlägg #6: Postat: 2001-08-17 14:36:00
micke
Självklart vill man inte att folk ska röka cannabis. Men faktum är att förbudet idag är i princip meningslöst, och blir så ännu mer med tiden. En legalisering skulle eventuellt minska kriminaliteten, samt skapa en barriär mellan cannabis och tunga droger.
Inlägg #7: Postat: 2001-08-17 20:50:00
per
Vill bara påpeka ett faktafel i din artikel: en "joint" bestående av delar från blomman och inte delar av löv innehåller en tredjedel så mycket tjära som motsvarande mängd tobak. Löv innehåller mer tjära än tobak, men normalt röker man blomdelarna eftersom löven knappt innehåller någon THC. För övrigt röker nog cannabisrökare inte lika många jointar som rökare röker cigaretter. Till yttermera visso går det utmärkt att äta cannabis, vilket fullständigt eliminerar cancerrisken.
Inlägg #8: Postat: 2001-08-17 20:54:00
per
Jag rökte mer eller mindre varje dag när jag var i Australien i sex månader. När jag kom hem slutade jag tvärt att röka. Det var nu över tre månader sedan, med ett undantag för Roskilde.

Jag blev i alla fall inte beroende...
Inlägg #9: Postat: 2001-08-18 03:06:00
tobias
ang. statistik: det där slitna citatet från Mark Twain var en dålig motargumentation. Statistik ger oftast en mycket bra bild över verkligheten. Kom inte och säg något annat. kom med ett bra argument isåfall
Inlägg #10: Postat: 2001-08-18 11:09:00
suz
en nära släktingtill mej röker, och han är seg/trög/dum i huvudet, så till den grad att mina då minderåriga barn insåg att han var missbrukare och dom tyckte han var dum i huvudet,
Inlägg #11: Postat: 2001-08-18 12:22:00
Tam
Ramströms avhandling innehåller mycket oklarheter. Jag förstår inte varför svensk stat och propagandamaskineri inte har "mer kött på benen" än att de slipper läsa sammanställningar av medicinska rapporter från personer som inte är medicinskt kvalificerade.

Jag tror betydligt mer på WHO när de sammanställer det vi vet om cannabis. Jag behöver INTE läsa en sammanställning från en psykolog som uppbär statlig lön.
Inlägg #12: Postat: 2001-08-18 15:06:00
björn jalkeby
börge, hur definierar man ett cannabismissbruk?
Inlägg #13: Postat: 2001-08-18 20:03:00
Randi
Tack Börje !
Bra att någon skriver som det är :
Randi
Inlägg #14: Postat: 2001-08-19 13:02:00
bez
"Det är allmänt vedertaget" och "det är allmänt accepterat" kan jag tyvärr inte se som någon fakta överhuvudtaget.

Ang. lungcancer: en marijuanajoint gör man själv, de ser och innehåller inte samma sak som ett paket cigaretter. Du röker "budsen", dvs blomman, ej bladen. Dessutom röker man inte 20 jointar om dagen. En kanske. Eller en i veckan.

Beroendet ligger på samma nivå som att en människa blir beroende av tv-såpor. Kaffe och nikotin är hundra gånger mer beroendeframkallande!
Inlägg #15: Postat: 2001-08-19 13:10:00
Ronnie
Börje,
vad frågan gäller är väl huruvida vår gällande lagstiftning hjälper eller stjälper? Om de ungdomar ni så tappert vill rädda från knarkträsket använder sig mindre av cannabis, om 1 gram hasch i fickan verkligen är en bra orsak att göra en "vanlig svensson" till kriminell? Jag är för avkriminalisering. En lag som ingen följer är meningslös. Därför kan vi gå mot rött ljus.
Inlägg #16: Postat: 2001-08-19 17:24:00
ur Illustrerad Vetenskap
Länk: user.tninet.se

Läs och lär.
Inlägg #17: Postat: 2001-08-20 08:54:00
Charlotte
Men...går det inte att i alla fall fundera över vad som är ungefär lika farligt? Alkohol vs. Tobak vs. Cannabis. Vågar man göra en stor undersökning där man jämför dessa droger? Tänk om resultatet inte alls blir som politikerna tänkt sig....
Inlägg #18: Postat: 2001-08-25 20:07:00
Börge vill
ha kvar sitt jobb.

Han får betalt att sprida propaganda. Måste kännas jobbigt nu när folk börjar ifrågasätta lite, Börge? Inte medvind precis hela tiden? Trist att behöva anstränga sig ordentligt för att hitta lite riktiga fakta istället för att fabricera ihop nån stackars ungdom som rökte hasch och sen gick och mördade hela sin familj?
Inlägg #19: Postat: 2002-01-03 19:57:00
Göran Axelsson
Hur skall man kunna ta denna artikel på allvar när författaren Börge Hellström undertecknar med falska titlar. Börge Helström är varken förbundssekreterare eller ungdomsansvarig på KRIS.
Laddar...