Jag en diskare och evig student

Den här tråden diskuterar artikeln Jag en diskare och evig student.
Inlägg #1: Postat: 2006-10-06 14:39:00
steno
Jag har läst dig sen du började på Sourze. Jag tror att du hade liknande besvär också när du tog studenten.Ditt dilemma delar du med många i arbetarklassen som försöker sig på en utbildning och klassresa. Svårigheter att uppträda offentligt, göra prov är typiskt för din och min generation som tidigt hade rollerna klara för oss. Folkskolan var inte till för att utveckla arbetarbarnen utan för att bevara status qvo och stansa ut nya underdåniga och flitiga arbetarskaror
Inlägg #2: Postat: 2006-10-06 15:25:00
Lars Nilsson
Intressant läsning Yngve. Man undrar hur Ditt liv utformats under bara minimalt ändrade betingelser.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-06 20:46:00
GunnarL
Fin artikel Yngve! Jag ber om ursäkt för min något burdusa kommentar angående Din lärarbehörighet! Det bottnade egentligen i en irritation över att Du inte svarade på min kommentar på Din artikel "Jag har upplevt klassamhället". Vi är ju födda ca en halvmil från varandra och Du kunde gott ha gett någon respons. Men som sagt - jag ber om ursäkt - och tycker att Du har skrivit en både bra och läsvärd artikelserie om Ditt händelserika liv!
Inlägg #4: Postat: 2006-10-08 21:27:00
Elvy
Yngve Karlsson, det är inte ovanligt att jag läser dina artiklar några gånger, och denna din artikel var inget undantag från det.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-09 10:40:00
Leif-Arne
Det är en tänkvärd text du presenterat. Läraryrket idag är så utsatt att man nog borde inleda utbildningen med en rejäl praktikperiod så ingen luras genomgå en utbildning för att sedan inte orka med pressen på jobbet.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-09 10:42:00
Leif-Arne
Sedan vet jag inte riktigt om en akademisk examen idag är någon klassres direkt. Gå ut i skogen och skaka på ett träd så ramlar det ned en arbetslös ekonom.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-18 18:24:00
Yngve K
På Junggrens kafé träffade jag en diskare som var 19 år och hette Ninos Chamoun. Han skriver i GP under avdelningen attityd.gp.se. Han skriver riktigt bra.Han skriver:"Alla diskare där ute som står och sjunger för sig själva medan de diskar för kung och fosterland."
Laddar...