Otrevliga kunder eller rasistiskt bemötande?

Den här tråden diskuterar artikeln Otrevliga kunder eller rasistiskt bemötande?.
Inlägg #1: Postat: 2006-10-03 20:45:00
Janne B
Om du hade satt ditt sista stycke först, det om att du tycker om Sverige och svenskarna, så hade jag fått ett helt annat intryck av artikeln. Infödda svenskar är som uttorkade svampar i sitt behov av lite erkännande från nysvenskarna. Har du märkt det?
Inlägg #2: Postat: 2006-10-03 21:39:00
HonkyTonkMan
Det är så himla typiskt, man säjer nåt, ett tips, en upplysning om att i Sverige gör vi på ett annat sätt, lite kunskapsförmedling i sedvänjor eller samhällskunskap. Det kvittar hur hänsynsfullt man försöker uttrycka sej. Och hur reagerar "nysvensken"? Ett ilsket: Jävla rasist!
Inlägg #3: Postat: 2006-10-03 21:55:00
Ramona Fransson
En gång fick jag en komplimang för att jag talade så bra svenska är född i Sverige men ser utländsk ut skrattade och sa tack så mycket. Som sagt ta det med en klackspark, när du betjänar kunder, gäster, patienter i serviceyrken, kommer det alltid någon med a bad day, och tar ut det på dig oavsett om du ör blond och blåögd eller mörk med bruna ögon.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-04 01:17:00
Daniel Wijk
kan säga att jag är ledsen att se folk bli utsatta för sådant här. Man tror på något sätt att Svenskar skulle kunna förstå att folk som kommer hit inte kan lära sig ett nytt språk och en hel kultur på ett par år. Det är lätt att sätta krav och det är svårt att vara överseende och trevlig mot folk för att dom gör sitt bästa.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-04 09:15:00
Leif-Arne
Återigen med risk för att orsaka hjärnblödning hos vissa. Begreppet invandrare har lite att göra med rasism. Som invandrare av blek modell utsätts jag inte för rasism, däremot utsätts svenskar av solbränd sort för rasism. Klarar vi inte att göra en distinktion mellan kriminella och knäppgökar av varierande pigmentering och tro, och skötsamma, hyggliga medmänniskor så kommer vi att få en tillvaro som liknar ett gammalt svartvitt negativ.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-04 09:18:00
Mine
Sverige åt den kämpande arbetarrörelsen,annars känner sig svensken som en främling i eget land så har det ju hetat i 50 år och mer.Personalpoitik sammanhållning har ju bedrivigts på många arbetsplatser lika barn leka bästbåde när det gäller alkohol och sexvanor m.m.___fått för intet ge för intet_____
Inlägg #7: Postat: 2006-10-04 10:43:00
steno
Hade en kortkarriär i betyg i den tidiga ungdomen. Nog finns det gott om otrevliga människor som tror de har ett övertag när de går in i en butik eller en krog och vill utnyttja det. Otrevliga människor uttrycker sig nog också rasistiskt. Normala månniskor gör det inte medvetet
Inlägg #8: Postat: 2006-10-04 10:48:00
Friskytten
Vilken makalös arrogans. "Då brukar jag svara att mänskliga rättigheter är globala, känner inga gränser och att jag ska driva den frågan var än jag lever så länge jag lever." Ja, visst. och om du lyckas se till att hedersmordsentusiaster sprids till alla jordens länder så har du ju att göra resten av livet med din trevliga hobby att verka "för mänskliga rättigheter". Hur dum får man bli?
Inlägg #9: Postat: 2006-10-04 16:16:00
steno
Det är märkligt att varenda artikel kommenteras i främlingsfientliga termer, ett obegripligt hat väller fram bara för att någon med utländskt namn berättar om sina positiva och negativa erfarenheter som säljare. Var är Sourze på väg?
Inlägg #10: Postat: 2006-10-05 16:48:00
stålis
Utanförskap är något som drabbar många, liksom diskriminering.
Är det inte etnisk bakgrund, så är det ålder eller utseende av annat slag. "Fulhet", fetma, etc. Minns ett DN-reportage om Fadde och Spy bar för några år sen då Fadde berättade hur han valde bort fula kvinnor och bara släppte in snygga.
Inlägg #11: Postat: 2006-10-08 16:56:00
PB
Intressant med tanke på vad jag själv upplevt och fått ta del av genom bekanta. Om vi vänder på steken. Om personal med invandrarbakgrund beteer sig otrevligt mot svenskar. T ex busschauffören som kallade de svenska kvinnliga resenärerna för "horor", släppte inte av dem på rätt hållplats och sedan skrattar dem i ansiktet när han får veta att de skulle anmäla honom. Rasism kan ta sig olika former, även åt "andra hållet".
Inlägg #12: Postat: 2008-04-26 11:39:00
Ragnhild Blücher
Det är oerhört vanligt att personer med sydeuropeiskt utseende blir behandlade som zigenare. Vi måste lära oss att zigenarna är orientaler med gulaktig hy, medan sydeuropéerna endast har det svarta håret gemensamt med dom. Sydeuropéerna reagerar med rätta mot detta, och vi svenskar får lära oss mer om europeiska folkslag. Det är påbjudet !
Laddar...