|
Inlägg #1: Postat: 2006-10-04 13:15:00
|
|
Leif-Arne |
Att flickor rent generellt klarar sig bättre i skolan beror på att "hö-hö", kulturen lever kvar bland alltförmånga. Se på arbetsmarknaden, fordoms efterfrågan av kroppsarbetare har klingat av. I högstadiet kan man fortfarande få status geom en "jag skiter väl i allt, hö-hö" attityd. På gymnasiet börjar en del killar få kalla fötter, IV och ingen praktikplats, då är det så dags. -"Jamen det är inte mitt fel det är de dumma feministernas fel"
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-10-04 14:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
Nu har du väl ändå missat något Leif-Arne! Här handlar det om att pojkar som får samma poäng på prov ändå får sämre betyg än flickor med samma poäng Alla killar är inte inne på din hö-hö-linje, även om den finns, och varför kan man fråga sig varför. Oinspirerande eller subjektiva lärare?
Och det finns mycket att tillägga om dominansen av kvinnliga lärare,
Det är ju inte bara betygen som man kan ifrågasätta i skolan som bekant!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-10-04 14:57:00
|
|
peter_ |
Jag håller med dig i en del. Dock ger jag inte så mycket för beskrivningen av hur "män" är. Skulle man få prostatabesvär av att sitta och pinka? Hursomhelst, jag skulle aldrig sätta mig och pinka på en offentlig toalett. Däremot gör jag det hemma och jag kräver att mina söner gör det också.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-10-04 17:33:00
|
|
Totte B |
När orden man och män används för att beskriva negativa saker - Men då var dom också bara män ... . När tonfallet från PK debattörerna låter som om det var företrädare från KKK som använde "the N-word", när man talar om män. Vilken självbild får då pojkar?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-10-04 18:10:00
|
|
Franklin |
Även om jag kan hålla med dig om en del som att det finns för få manliga förebilder i skolan så är den här texten lite för spretig och osammanhängande. Den känns inte rätt på något sätt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-10-04 18:14:00
|
|
Friskytten |
Tänkvärt det här med att förr fick grabbarna åtminstone stå under manlig ledning åtminstone när de gjorde lumpen om de inte hade fått uppleva detta någon annanstans. Nu är denna sista utpost av manlig påverkan på unga män nästan utrotad, och skolan allt mer befolkad av tokiga feministtanter som tror att grabbar ska lösa konflikter genom "att sitta ner och prata". Tro fan att ungdomar har problem!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-10-04 22:19:00
|
|
Urban |
Hihi, skyll er själva är min kommentar! Har hela mitt liv konfronterats med höhö-grabbar som knappt har läst en bok, än mindre är kapabla att formulera en intelligent mening. Handikappade av sin mansroll som stämplat verbal förmåga, känslighet mm som kvinnligt, bögigt och lågstatus. Nu sitter ni där och är lätta offer för kvinnlig könsmakt. Det blir mer och mer uppenbart att de enda männen som kan hantera dagens situation är bögarna, ni andra är rätt lost. Sorry.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-10-06 00:47:00
|
|
SandorB |
Ironiskt nog ökar andelen män ju högre upp i skolväsenden man kommer. I början är det väldigt få för att så småningom vara en majoritet vid universitet och högskola. Kan det bero på strukturer som resulterar i att män skaffar högstatusjobben inom utbildningsväsendet och kvinnor lågstatusjobben? Ur ett feministiskt perspektiv skulle det vara önskvärt med fler män tidigare i skolan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-10-07 15:38:00
|
|
mintcar |
Du förstör en god poäng genom att osanningsenligt hävda att kvinnor oförtjänt tar alla bra jobb. Jag kan gå med på att det finns en tendens att välja kvinnliga chefer med könet som motivation inom vissa delar av näringslivet, men statistiken är fortfarande överväldigande manligt dominerad. Dessutom är det fördomsfullt att förutsätta att kvinnorna är mindre lämpade för jobbet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-10-07 15:39:00
|
|
mintcar |
Hur ska du kunna avslöja den antagoniserande och mansfientliga sidan i den feministiskt influerade offentliga debatten om du kommer med sådana tendentiösa påståenden?
|
| |