Helt urspårad rasistdebatt?

Showing page 10 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #181: Postat: 2006-09-08 15:11:00
CMO
När det gäller islamofobi så finns det dels en sådan men det finns också ett högst berättigatavståndstagande från islamistisk extrimism, kvinnoförtryck, hederskultur, dödskult osv. Tystnaden från moderata muslimer gör tyvärr att man inte gör tillräcklig skillnad på muslim och muslim.
Inlägg #182: Postat: 2006-09-08 16:23:00
Janne B
181 CMO / Där kom poängen lite plötsligt. Så länge jag inte kan se att det pågår en fruktbar dialog i Sverige mellan moderata muslimer och fundamentalisterna, så torde jag fortsätta med viss islamkritik. Kritendomen har alltid präglats av intern kritik, ivrigt påhejad av rader av politiska och filosofiska rörelser.Detta har utvecklat kristendomen och hela Västerlandet.
Inlägg #183: Postat: 2006-09-08 16:27:00
Janne B
Islam har på ett obegripligt sätt levt i en slags andligt vakuum i 1000 år och exporterats i det skicket till Europa. Men före denna tid tyder ju mycket på att Islam utvecklade många goda sidor. Sedan tog diverse envåldshärskare över. Vilket är Islams förbannelse...vilket får Mohammads söner att fly hit.
Inlägg #184: Postat: 2006-09-08 16:55:00
El Guatusi
171/ Janne: BNP ar INTE detsamma som arbete&valstand! Den som stannar hemma med sina barn, vardar sina ldriga foraldrar, skoter om hemmet och lagar mat jobbar forvisso - men det ar ett arbete som inte ger utslag pa BNP! Om du satter BNP fore allt - aven livskvalitet - sa gor du allt for att fa ut alla vare sig de vill eller ej i arbetslivet. Och bryr dig foga om knytet foredrar att trostas av mamma i st f av dagispersonale
Inlägg #185: Postat: 2006-09-08 16:58:00
El Guatusi
eller om din far/mor foredrar att avsluta sitt liv i hemmets varme och gemenskap snarare an pa en anonym institution dar gardinerna dras ner vid 6-tiden. det vore bekvamt om BNP vore ett exakt matt pa livskvalitet, men verkligheten ar mer komplicerad an sa.
Inlägg #186: Postat: 2006-09-08 17:04:00
El Guatusi
Jag har alltid kritiserat manga muslimska staters behandlande av de egna invanarna och likasa den wahhabitiska islam som sprider sig over en frustrerad arabvarld. Unto har kallat mig "arabhatare" darfor att jag havdade att arbstaterna behandlat palestinierna lika illa som israelerna.
Inlägg #187: Postat: 2006-09-08 17:07:00
El Guatusi
Vi vet numera det mesta om Islams alla "baksidor": fundamentalism, kvinnofortryck, hedersmord, framstegsfientlighet osv osv. Vad jag ville saga ar, att det muslimska samhallet inte bara har daliga sidor. Det antiekonomiska basarsamhallet ar aven en ovilja att ta steget in i det opersonliga, homogeniserade o opersonliga moderna samhallet. En vilja att gora koprundan till ett socialt
Inlägg #188: Postat: 2006-09-08 17:10:00
El Guatusi
evenemang dar man pratar med varandra, kanner pa o luktar pa varan, diskuterar kvaliteten, dricker ett glas te tillsammans i Marocko ar det ofint att borja diskutera affarer innan det andra glaset ar urdrucket!, hor sig for om varandras barn, skvallrar. En kompis till mig berattar att hans mor gar ut o handlar tre ggr om dagen, av den enkla anledningen att hon finner noje i det.
Inlägg #189: Postat: 2006-09-08 17:16:00
El Guatusi
Ett samhalle som vart, som gjort diametralt motsatta val jamfort med det arabiska och fort det opersonliga till oanade hojder med manga ek. fordelar skadar vi idag en hel del oonskade bieffekter: familjeupplosning, ensamhet, alienation, stressjukdomar, historie- o rotloshet, tomhetskansla. Och dar menar jag att ett flitigare umgange med utomeuropeer faktiskt kan vara en "medicin" for manga svenskar.
Inlägg #190: Postat: 2006-09-08 17:17:00
Janne B
Jag vet inte om den låga levnadsstandarden materiellt sett bveror på Islam eller äldre sedvänjor. Men för mig är det glasklart att man kan inte få sjukvård och hälsovård för alla, bra vetenskapliga skolor osv. om inte fler Arbetar och betalar skatt. BNP mäter inte allt, men ett stigande BNP ger möjlighet till sociala välfärdsanordningar, eller hur?
Inlägg #191: Postat: 2006-09-08 17:20:00
Janne B
Ditt Basarsamhälle låter så lugnt och harmoniskt och är säkert bra för nerverna, men det skapar inte det välstånd som även araber har rätt till. / Oljepengar gör bara ett fåtal rika. "Arbete åt alla" sprider välstånd! Hur vill du utveckla området. Hur ska de få samma rätt till sjukvård som du och jag har?
Inlägg #192: Postat: 2006-09-08 17:27:00
El Guatusi
Janne: Men om ett alltfor frenetiskt samhalle skapar manga problem som pa sikt blir svara att losa sa undrar man om vi inte gatt till overdrift. Overgivna aldringar, barn som placeras framfor en teve eller dator for att inte stora, folk som jagar runt o inte har tid att tala med varandra allra minst i kultider, som borde vara den tid vi bryr oss lite mer.. det ar inte nodvandigtvis skapelsens krona.
Inlägg #193: Postat: 2006-09-08 17:31:00
El Guatusi
191/ Jag idealiserar inte basarsamhallet, men inte heller supermarketditot. I min stad Siena stanger den ena frukthandeln, charkuteriet, pizzicherian, bageriet efter den andra o ersatts av mode- eller accessoarbutiker. Den underbart vackra stadskarnan toms langsamt pa sina traditionella invanare o sina traditionella aktiviteter. Om 50 ar ar det kanske som Nordeuropa, dar alla handlar pa stormarknader? Jag gladjer mig inte at den utvecklingen.
Inlägg #194: Postat: 2006-09-08 17:32:00
El Guatusi
Rattelse 192: jultider
Inlägg #195: Postat: 2006-09-08 17:34:00
Janne B
192 El G/ jag menar inte att "såga" hela ditt resonemang.Det finns säkert många goda värden i det du skriver, vi har blivit för frenetiska, visst är det så. Våra nervsystem mm är inte skapade för detta intensiva liv. 1/3 av oss blir utslagna, vi orkar inte med.
Inlägg #196: Postat: 2006-09-08 17:35:00
Janne B
Vi ägnar mer tid åt våra apparater än åt våra grannar, nära o kära. Det är ett rätt syntetiskt samhälle. Men var finns det en bra balanspunkt mellan vår skadliga stress och Orientens lugn. Fanns den punkten på olika håll i Libanon. Fanns alltså!
Inlägg #197: Postat: 2006-09-08 17:44:00
El Guatusi
196/ Den dagen da hela Orienten inkl. Kina & Indien lever som vi blir det problem, garanterat. Shop until you drop-tankandet blir farligt om det anammas av 3 miljarder till, o inte bara for miljon.
Inlägg #198: Postat: 2006-09-08 18:39:00
Janne B
Medan vi skriver så är det väl premiär i klväll för Al Gores film på nästan samma tema. Den har skakat om många, men en dansk statistiker skaratta åt den i media i går.
Inlägg #199: Postat: 2006-09-08 18:40:00
Janne B
Bilden på Kilimanjaro nästan helt utan vit topp skakade om mig. Egentligen har jag varit skakad sedan jag läste "Tyst Vår" av R C då jag var mycket ung. Vi hade en professor Georg Bodström då, som också sände mkt varningssignaler. Har vi lärt något tro?
Inlägg #200: Postat: 2006-09-08 18:42:00
Janne B
Är det så enkelt som att Västerlandet tagit för sig så mycket att Jorden förstörs och inget utrymme finns för skola och sjukvård i stora delar av världen? Min 27 åriga dotter skulle säkert svara ja...hon som jobbat med de fattiga folken i flera år.
Showing page 10 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...