Helt urspårad rasistdebatt?

Showing page 9 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #161: Postat: 2006-09-08 11:10:00
Janne B
151 Stålis/ Detta var de vackraste rader som någonsin skrivits om mig. Kanske jag skulle förstora dem och sätta dem på väggen. Jag är en kristen människa som drabbats av snällhet! Tack för de orden. Tänk om ni skrivit att den f d diakonen var elak.Då hade jag dragit täcket över huvudet en stund!
Inlägg #162: Postat: 2006-09-08 11:13:00
Janne B
Jag kan inte se att det råder något överskott på vänlighet, snällhet osv i Sverige och världen över, inte ens i EL G:s Arabien. Ibland känns det som om elakheten regerar/ Stålis är inte elak men vad skulle någon vinna på att jag lade mig till med stålis eller U:s språk? Jag tror att ni vill att jag ska vara den jag är. Signe er alla!
Inlägg #163: Postat: 2006-09-08 11:14:00
Janne B
Jag kan inte se att det råder något överskott på vänlighet, snällhet osv i Sverige och världen över, inte ens i EL G:s Arabien. Ibland känns det som om elakheten regerar/ Stålis är inte elak men vad skulle någon vinna på att jag lade mig till med stålis eller U:s språk? Jag tror att ni vill att jag ska vara den jag är. Signe er alla!
Inlägg #164: Postat: 2006-09-08 11:18:00
El Guatusi
Janne: Jag talar inte om nagot fiktivt "Arabia Felix" utan helt enkelt om kulturer dar manniskan star mer i centrum, medan det heliga BNP och konsumtionsvaror tenderar att dominera europens liv alltmer. I Sverige har vi hittills inte haft nagra problem med en tyrannisk harskarklass, men i det dagliga umgangen har svensken ofta varit sin likes tyrann.
Inlägg #165: Postat: 2006-09-08 11:22:00
El Guatusi
Vi svenskar kan vara mkt grymma aven mot slaktingar o "vanner" pa arbetsplatser, under lumpen eller kanske bara pa krogen en lordagskvall. Samtidigt ar vi ofta hogfardiga o nedklasserar andra kulturer. Jag har varit pa Luciafiranden som svenska "kolonier" i Milano ordnar, me
Inlägg #166: Postat: 2006-09-08 11:24:00
El Guatusi
jag klarar inte manga minuter i den stamning av overlagsenhet och arrogans som dar rader. Ar det sa oerhort fantastiskt att ha just ett svenskt pass, att vara blond o blaogd? // Jag tillater mig ocksa att reagera mot den overdrivna islamofobi som nu rader:
Inlägg #167: Postat: 2006-09-08 11:26:00
El Guatusi
i stallet for att utmala en hel religion som en potentiell fiende bor vi bekampa de beteenden som ar oacceptabla oavsett nationalitet/religion o forsoka inse att muslimer i manga fall kan berika vart samhalle. Ett samhalle som inte ar en perfekt ordning som hotas av utomstaende som tranger sig pa.
Inlägg #168: Postat: 2006-09-08 12:38:00
Leif-Arne
162 Björnen Bamse brukar säga att den som är väldigt stark måste vara väldigt snäll. Kanske är alla "elaka" människor egentligen bara väldigt små och rädda. Efter att ha citerat Bamse så riskerar jag väl att bli kallas kryptokommunist
Inlägg #169: Postat: 2006-09-08 12:41:00
Leif-Arne
167 Ingemar Stenmark svarade en gång på frågan hur det går att åka så mycket forare än alla andra: "Hä gå int å förklar för den som int begrip" En del vill inte fatta att världen inte är endimensionell. De tror att den är som ett gammalt foto, utan färjer djup och dimensioner.
Inlägg #170: Postat: 2006-09-08 12:43:00
Leif-Arne
"Färger". Man måste anstränga sig lite för att orka ta in att varje individ är unik, måste bli bedömd utifrån sina helt unika handlingar och egenskaper. Alla kanske inte har förmågan att göra detta, vilket nog inte motsäges av en del inlägg.
Inlägg #171: Postat: 2006-09-08 12:47:00
Janne B
164 El G/ Förmodligen menar du det Lyckliga Arabien som aldrig funnits och inte finns nu heller. Du skriver kritiskt om BNP, vilket inte är något annat än arbete med varor och tjänster. det som gett fysiskt välstånd i den kristna världen där Arbete alltid hållits högt.
Inlägg #172: Postat: 2006-09-08 12:48:00
Leif-Arne
Visst kan vi ha en diskussion om reglerna för anhörig invandring, men blanda då inte ihop detta med en massa unk om kultur och etnicitet. Där finns förvisso problem med kriminalitet och arbetslöshet i vissa områden, men där handlar det om en massa samverkande orsaker. Kulturell inkompabilitet kan för visso ha någon del i detta, men inte avgörande.
Inlägg #173: Postat: 2006-09-08 12:52:00
Janne B
Så är det inte i muslim/arabvärlden. Där är kvinnorna förvisade till en skuggtillvaro.Halva arbetskraften ställd åt sidan. Männen tycks mer tro på ödet än på vikten av effektivt arbete."Om Allah vill". Då blir det total misär för dem som inte har Olja att sälja./ Libanon som består av ca hälften kristna har en helt annan syn på vikten av arbete och välstånd. Nu saboterat av flera parter.
Inlägg #174: Postat: 2006-09-08 12:59:00
Janne B
172 Leif-Arne / Leijonborg försökte säga något om detta i går. Han menade att om vi inte upprätthåller Lag och Ordning i invandrarstadsdelarna som i andra kvarter så är det en våldsam diskriminering. Om polisen snabbt rycker ut till de fina stadsdelarna så ska de rycka ut lika snabbt till de multikulturella områdena. / Hoppas jag hajade honom rätt.
Inlägg #175: Postat: 2006-09-08 13:09:00
Leif-Arne
173 Åxå detta är en sanning med modifikation, jag känner en del bosnier som är muslimer, deras syn på jämställdhet mm. skiljer sig inte mycket från min. Då kan nog en och annan syrian vara mer "traditionell"
Inlägg #176: Postat: 2006-09-08 13:19:00
Janne B
175 / Bosnier har växt upp i en blandkultur mellan muslimskt, katolskt och ortodoxt. De har varit vana vid olika slags "heliga byggnader och böcker". Jag har ca 30 av dem runt mig i kvarteren här. De är helt flexibla vad gäller kläder, jobb och annat. De sänder sina barn till Missionskyrkans sånggrupper och scout./ Det tror jag inte en arabisk muslim skulle göra.
Inlägg #177: Postat: 2006-09-08 13:22:00
Janne B
Syrianerna är en av flera kristna minoriteter från Orienten, som fått kämpa oerhört för sin överlevnad. Påminner mycket om judarnas sätt att överleva i olika kulturer. Druserna under Jumblatt har mer kompromissat sig fram osv.
Inlägg #178: Postat: 2006-09-08 13:27:00
Janne B
Omkring 1995 träffade jag en biskop från en liten kristen minoritet från Kaukasus-området. Han stod där med vitt skägg och imponerande klädsel och berättade hur NOA med sin Ark landat på deras heliga berg Arrarat. Jag med min klena tro satt där bara och lyssnade på denne märkliga man, som förföljts av kommunismen etc. Hans kyrka hade ofta hotats av total utplåning...men de få hade behållit tron.
Inlägg #179: Postat: 2006-09-08 13:33:00
Leif-Arne
178 Det är väl lite poängen, att där inte finns någon slags kategorisk kasualitet som muslim bakåtsträvare, kristen progressiv. Det finns som bekant mågna slags djur i vår herres hage. Egentligen tror jag inte det är de som är så starka i tron som behöver sätta sig på sina medmänniskor, utan de som egentligen inte är så rackarns säkera, egentligen.
Inlägg #180: Postat: 2006-09-08 15:05:00
CMO
ElG du har en ängels tålamod med GunnarL och andra som verkligen ger syn för sägen för din kritik av svenskar med sin överlägsna och småaktiga attityd. Visst har du rätt i att vi har mycket att lära av andra kulturer inklusive den arabiska. Samtidigt har de mycket att lära av oss. De som mest skulle behöva denna lärdom är dock oftast inte mottagliga.
Showing page 9 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...