|
Inlägg #141: Postat: 2006-09-07 23:29:00
|
|
GunnarL |
130-140/ Ja, Janne, Du är en realist i motsats till alltför många! Sossarna har historiskt gjort ett bra jobb. Vad jag nu konstaterar är att de har en partiledare som inte tycker att arbetslösheten är ett problem det löser sig av sig själv.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2006-09-07 23:33:00
|
|
GunnarL |
f/ Ett parti som inte har någonting emot att vi kanske går emot en energikris i vinter... Ett parti som inte vill ha någon ordning och reda i skolan...- det kan ju såra de små barnen! Ett parti som realiserat ut vårt försvar till underpris, ett parti som mest ser till att funktionärerna får bra egna pensioner.......osv.
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2006-09-07 23:34:00
|
|
Janne B |
Fullständigt obegripligt att hävda detta hela sommaren för att 20 dagar före valet kasta in ett Arbetsprogram via Nuder???
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2006-09-07 23:35:00
|
|
GunnarL |
f/ Nej, jag är trött på det hela! Nu behövs nya krafter! Det tråkiga är att jag tror inte att det blir ett skit bättre. Min hustru och jag har haft en lång diskussion om detta i kväll och det enda vi kommer fram till är det gamla tråkiga - det var bättre förr!
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2006-09-07 23:37:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag skulle kunna skriva på i bästa AlfVerner eller stålis-stil men det är sent och jag får hejda mig nu. Väckarklockan sover inte.
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2006-09-07 23:39:00
|
|
GunnarL |
f/ Måste dock notera att detta skrivs under rubriken "Helt urspårad rasistdebatt" - fölåt Stig Gustin - men så kan det ofta bli på den här sidan!
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2006-09-07 23:40:00
|
|
Janne B |
142 Gunnar/ Jag skulle kunna fortsätta på det temat en stund...Det finns självklarheter. Barn kan inte lära sig i en stökig miljö i de kommunala skolorna. Jag har levt nära fem väldigt olika friskor, men de hade det gemensamt att där fanns en lugn studiemiljö. Som gjorde att även barn med problem kunde lära sig något.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2006-09-07 23:41:00
|
|
Janne B |
God Natt
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2006-09-08 08:21:00
|
|
stålis |
El Guatusi utgår från två egna erfarenheter av hjälpsamma invandrare och generaliserar negativt om svenska folket plus att hans två bussiga invandrares bussighet är skäl nog mot ett invandringsstopp?
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2006-09-08 08:23:00
|
|
stålis |
Ja, han till och med talar om mentalitetsskillnader mellan araber och svenskar till svenskarnas nackdel. Snacka om att generalisera om folkslag!
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2006-09-08 08:26:00
|
|
stålis |
144-146/ Tack för roande, ärliga och intelligenta rader, Gunnar L.
Och visst har du rätt om Janne B.
Generellt är han en modig realist, men ibland får han attacker av sin beryktade snällism. Finns det medicin mot den åkomman?
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2006-09-08 08:47:00
|
|
El Guatusi |
Stalis: Jag talar om mina erfarenheter av umgange med muslimer, det var det som var uppe till diskussion. Jag konstaterade att den muslimska kultur jag varit i kontakt med - de persiska o arabiska - har MANGA mycket goda egenskaper som saknas i det svenska overinidividualiserade samhallet. Jag talar om verklig vanskap ej grundad pa opportunism, gastfrihet, starka familjeband, konvivialitet och livsgladje.
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2006-09-08 08:51:00
|
|
El Guatusi |
Och jag konstaterar nar jag ar i Sverige att jag ser fler ledsna, trasiga o deprimerade manniskor pa en dag i Sthlm an pa en vecka i Kairo eller Casablanca dar folk ofta lever i stor materiell armod. Jag bli beklamd av den svenska ensamheten, familjebandens upplosning, bristen pa vilja att kommunisera o umgas. Inga valfardsreformer kan rada bot pa de fenomenen som langsamt loser upp var sociala gemenskap.
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2006-09-08 09:43:00
|
|
Inger Olsson |
El Guatusi: Den skapade! ensamheten har redan fått svåra konsekvenser. Många är mycket störda. Framförallt barn och ungdomar. Ensamhet är inget normalt tillstånd för arten Homo Sapiens. Det blir hennes undergång....
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2006-09-08 09:53:00
|
|
El Guatusi |
Inger: Sant, manniskan ar manniska endast tillsammans med andra. Min mor har alltid levt efter den devisen, har alltid stallt upp for vanner och bekanta, alltid fixat middagar eller bjudit pa en fika, bjudit in folk till sitt landstalle. Ifjol hoftopererades hon och tvingades halla sig stilla i ett par manader.
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2006-09-08 09:55:00
|
|
El Guatusi |
Tror du att alla de hon stallt upp for, bjudit pa middagar och helger pa landet holl kontakten under de manaderna? Fragade om hon behovde hjalp med att ga ut med hunden, fa hem mat? Ringde o fragade hur hon madde? Kom forbi med en blomma? Nej, minsann, tystnad.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2006-09-08 09:59:00
|
|
El Guatusi |
Hade hon haft de minsta kunskaper i det italienska spraket sa hade jag mer eller mindre tvingat henne att flytta hit. Det existerar inte att folk ar sa j-a opportunistiska o sjalviska att de inte hjalper en van i en liknande situation. Men nu mar min mor bra, och vannerna later sig bjudas ut pa landet utan storre motstand... Vi svenskar kan vara forjavliga.
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2006-09-08 10:07:00
|
|
Inger Olsson |
Jo, allt för jävliga. Men dö får man minsann inte! Då står den medicinska tekniken färdig för att användas...
Vi lägger stor tonvikt vid o r d e t och predikatsfyllnad titlar och rövslickeri men glömmer ? kroppsspråket.
Fast, å andra sidan får man ibland fly när dessa "andra" konstant trugar med mat och kakor. Det är l i t e jävligt ;-
|
| |
|
Inlägg #159: Postat: 2006-09-08 10:10:00
|
|
Inger Olsson |
Ensamhetegotripperi"ha det för materiellt bra" hör, tycker jag, historiskt ihop. "Svågerpolitik" och korruption lurar nu runt hörnet.
|
| |
|
Inlägg #160: Postat: 2006-09-08 10:12:00
|
|
Inger Olsson |
Människan s k a kämpa. Åtminstone lite mycket. Hon måste spegla sig i andra i detta tillvarons kämpande. Lidandet är "passion". Inte bara till för Jesus ;-
|
| |