|
Inlägg #101: Postat: 2006-09-06 16:59:00
|
|
stålis |
100/ Hann med en till sitter nyduschad i kallingar. Leif-Arne, skall du och jag börja föregå med gott exempel och enbart här på Sourze och i den resterande verkligheten bara använda ordet
"invandrare" om utlandsfödda? Och anmärka på alla som avviker från den principen i mån av upptäckt? Oavsett om de är våra åsiktsfränder eller inte? Gissa om vi blir populära!
|
| |
|
Inlägg #102: Postat: 2006-09-06 17:10:00
|
|
Leif-Arne |
Jodå, jag försöker vara konsekvent i att använda ordet invandrare enbart utifrån sin lexikala betydelse. Vad gäller påhopp så har jag fått sådana både från vänster och höger, det är bra, då vet jag att jag har någorlunda rätt kurs.
|
| |
|
Inlägg #103: Postat: 2006-09-06 17:22:00
|
|
Stig |
Flera av mina fastrar emigrerade till USA och de kallades hela tiden för svensk-amerikanare. Varför inte ta över denna kombination i Sverige för invandrarna ? Utvandrade svenskars tidning i USA " Svensk Amerikanaren Tribunen " styrkte deras känsla för ditt hemland. En tidning som jag fick läsa under tidiga barna -och ungdomsår.
|
| |
|
Inlägg #104: Postat: 2006-09-06 17:37:00
|
|
El Guatusi |
/88 Stalis: Jag anvande "samariten" som ex darfor att det ar ett typex pa ivandrares goda tillskott till vart samhalle o var kultur - men som inte syns i nagon STATISTIK. Jag ar sjalv invandrare sedan alltfor lange och ar inte langre helt uppdaterad om situationen i Sverige. Men lat mig citera en kompis fran Sthlm som har ett stort umgange med latinamerikaner.
|
| |
|
Inlägg #105: Postat: 2006-09-06 17:40:00
|
|
El Guatusi |
Denne helsvenske kompis uttryckte mentalitetsskillnaden mellan sina kompisar salunda: "Om jag sager till en svensk kompis att du ska flytta i helgen sa sager han Jaha, men gott flytt da. En colombiansk kompis sager Vilken tid ska jag komma med skapbilen?" Aven detta ar sant som inte syns i BNP-nuffror men som faktiskt hojer livskvaliteten i vart land.
|
| |
|
Inlägg #106: Postat: 2006-09-06 17:43:00
|
|
Janne B |
95 Leif-Arne/ Ja detta är det enda hållbara resonemang som en majoritet kan ansluta sig till. Andra tolkningar av begreppet invandrare är privata och används då oftast med en eller annan avsikt!
|
| |
|
Inlägg #107: Postat: 2006-09-06 17:48:00
|
|
Janne B |
105 /Detta tycker jag avspeglar en katolsk syn på tillvaron,man kan engagera sig i allt utan att det uppfattas som att "lägga sig i". Jag anser att svenskar är lika hjälpsamma men man måste liksom visa att "jag behöver hjälp av dig".
|
| |
|
Inlägg #108: Postat: 2006-09-06 17:58:00
|
|
El Guatusi |
107/ Ja, det kan nog stamma. Men mojligen avspeglade den somaliske taxichaffisens insats en muslimsk syn pa tillvaron? En aspekt av det muslimska som sallan och ogarna fors fram?
|
| |
|
Inlägg #109: Postat: 2006-09-06 18:34:00
|
|
GunnarL |
79/ Stålis, där tycker jag Du fick till ett ganska bra inlägg! Till Leif-Arne - som är väldigt noga med semantiken ibland mer noga än med innehållet i inläggen - vill jag gärna säga, att män som kommer från Norge är norrmän - inte nordmän. Förmodligen beror det konsekventa feluttrycket på bristande svenskakunskaper - men så ligger det till! Även Janne B skriver konsekvent fel! Kvinnor från Norge benämns för övrigt norskor.
|
| |
|
Inlägg #110: Postat: 2006-09-06 18:43:00
|
|
Janne B |
109 /Gunnar/ Ja jag skriver konsekvent fel, eller så som detta folk själva uttrycker saken. En slags artighet kanske.
|
| |
|
Inlägg #111: Postat: 2006-09-06 18:46:00
|
|
Janne B |
108 El G/ Sannolikt har du rätt om somalier. Vad är en muslimsk syn på tillvaron? Jag tycker denna skiftar ordentligt från land till land.
|
| |
|
Inlägg #112: Postat: 2006-09-06 18:50:00
|
|
Janne B |
79 Stålis/ Väldigt bra innehåll, väl genomtänkt, fint formulerat. "Fem stjärnor". / Tyvärr kunde vi från Sverige inte kontrollera stormstyrkan i Jugoslavien och på en del andra håll. Men vi borde ha varit bättre förberedda och vi borde ha lärt oss nu!
|
| |
|
Inlägg #113: Postat: 2006-09-06 22:05:00
|
|
Friskytten |
Jag kan inte se att någon över huvud taget kommenterat den oumkullrunkelige Ståhlbergs förslag i svar 24. Ett modest svarsförsök kommer därför här: Angående invandringsstopp. Man måste alltid dela in invandring i respektive anhörig, arbetskraft och flyktinginvandring för att kunna resonera. Jag håller helt med om förslaget till begränsning av anhöriginvandring. Dock med tillägget att det bör "fördanskas" med försörjningsplikt i minst fem år för den som tar hit anhörig.
|
| |
|
Inlägg #114: Postat: 2006-09-06 22:07:00
|
|
Friskytten |
Flyktinginvandringen är inte mycket att diskutera egentligen. Finns det något som talar emot att sänka den till finsk nivå? Jag kan inte komma på något. Så arbetskraftsinvandringen. Det är ju denna fråga som egentligen är svår. Därför vill jag helt enkelt säga: löser vi anhöriginvandring och flyktinvandring enligt ovan får vi kraft och tid över för att skapa en bra debatt och en bra lösning om arbetskraftsinvandringen. Och detta är tills vidare min synpunkt i saken.
|
| |
|
Inlägg #115: Postat: 2006-09-06 22:10:00
|
|
Friskytten |
Återflytt av hederskulturentusiaster mot viss ersättning är väl ett helt relevant förslag. Måste förstås kompletteras med att ansökan om invandring och asyl sedan bara kan ske på svenska ambassader utomlands och då först efter att vederbörande klarat ett test som omfattar svensk lagstifning och vanliga svenska normer och seder och bruk. Och då syftar jag inte på seder och bruk i Rosengård utan majoritetssamhällets seder och bruk.
|
| |
|
Inlägg #116: Postat: 2006-09-06 22:12:00
|
|
Friskytten |
Avslutar med förslag till affirmationsövning att utföras t. ex i badrummet på morgonen. Upprepa ordet "majoritetssamhället" tio gånger eller tills du slutar kallsvettas. Upprepa sedan ordgruppen "svenska seder och bruk" enligt instruktionen ovan. Övningen upprepas varje dag tills begreppen känns naturliga i mun och psyke. Sedan två gånger i veckan resten av livet. Lycka till!
|
| |
|
Inlägg #117: Postat: 2006-09-06 22:13:00
|
|
GunnarL |
113/ "Oumkullrunkelig" är just vad Stålis är! Svenskan är ett fantastiskt språk! Det enda jag funderar på är om det möjligen heter "Oomkullrunkelig" - alltså o i stället för u.
|
| |
|
Inlägg #118: Postat: 2006-09-06 22:29:00
|
|
Friskytten |
Det heter oomkullrunkelig förstås. Jag tror att en tilltagande astigmatism gör att jag ofta stavar fel numera. Ska bege mig till optikern snarast.
|
| |
|
Inlägg #119: Postat: 2006-09-07 08:10:00
|
|
stålis |
Jfr. "invandrare" och "antisemit"!
Även det senare ordet används ologiskt, eftersom det bara avser fientlighet mot judar och inga andra semiter. Det viktiga med att använda orden som de flesta gör är, att det skapar kommunikation i stället för missförstånd. Om jag kallar Leif-Arne för invandrare, så skapar jag missförstånd hos de flesta. De ser en helt annan bild av Leif-Arne än den riktiga. De ser knappast en norrman i lusekofte framför sig.
|
| |
|
Inlägg #120: Postat: 2006-09-07 08:15:00
|
|
stålis |
På tal om norrmän så läste jag i natt en vansinnigt informationsrik artikel av sign. "Fjordman" i Brussels Journal. Han drar parallell mellan kvinnlighet och stöd för
massinvandring av misogyna muslimer. En ytlig paradox dock i överenstämmelse med kvinnors lust att vilja underkasta sig en stark man. I Norge har denna lust lett till att kvinnor uppmanats att tänka på att de lever i mångkulturellt samhälle och därför klä sig mindre utmanande.
|
| |