|
Inlägg #61: Postat: 2006-09-06 11:35:00
|
|
Inger Olsson |
Vi m å s t e våga se faktum. Även om de är obehagliga. Jag tycker Stålis här ovan tar upp exempel som är skrämmande i sig.
Själv ser jag staden Landskrona gå under i vanmakt. 10--12-åringar, de flesta med invandrarbakgrund, tar över med rena maffiametoder.
Och i Norge, Leif-Arne, ställer sossarnas egen tidning "Aftonposten" frågor som vi i Sverige knappt vågar tänka?
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-09-06 12:40:00
|
|
Leif-Arne |
61 Bra Inger att du upplyser mig om hur det är i Norge. "Hurra nu, vet jag allt om Norge, nu skall världen få höra", liksom?
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-09-06 13:11:00
|
|
Inger Olsson |
61 Då missförstod du mig. Jag blev själv bra förvånad över den artikelserie jag läste och vilka frågor man tog upp och hur man vinklade. Det skrämde mig en del. Har läst liknande vinkling/argument i dansk media Sen hittade man annan text t i l l turismen - men det är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-09-06 13:14:00
|
|
Inger Olsson |
Poängen ligger i att våra sossar undviker gärna debatten medan man i Norge tar den. Fast hur?
Vad jag ytterst menar är att kulturkrockar är oundvikliga. Konflikter likaså. Ju mer man sopar under mattan ju större mängd fyller man soppåsen med till slut.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-09-06 13:17:00
|
|
Inger Olsson |
Till sist: jag rövslickar ingen. Spelar ingen vem det är och var den kommer ifrån.
Jag är mer intresserad av sanningen än så.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-09-06 13:18:00
|
|
Inger Olsson |
Till sist: jag rövslickar ingen. Spelar ingen vem det är och var den kommer ifrån. Det lärde jag mig som barn.
Jag är alltså mer intresserad av sanningen än så.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-09-06 13:25:00
|
|
Leif-Arne |
64 Jag tror att en stor skillnad mot Norge är att Sveriga har mycket större erfarenhet av , främst, arbetskraftsinvandring. Synen på främlingar är lite mer dubbel i Norge, gammalt tillbaka var de ofta så att man hade varit runt hela jorden men inte varit i grannsocken. Även historisk finns orsaker till varför man gärna vill vara för sig själv uppe på berget. Oslo är för övrigt inte speciellt repressentativt för mer än Oslo.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-09-06 13:30:00
|
|
Leif-Arne |
"Invandrare" används lite i denbatterna här ungefär som då den nyfrälste smeden fick en däng av smehalvan på tummen: Gud välsigne dig pöjk, men du vet vad jag menar.- Invandrare..- "men du vet vilka jag menar"
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-09-06 13:49:00
|
|
Inger Olsson |
64 Det tror jag också är en anledning. Även historiskt. Norge frigörs inte från Sverige förrän 1905.
Oslo är ju huvudstaden och mycket riktigt finns skillnader med övr. Norge. Naturen färgar också människan. Så sent som i slutet på 70-talet bodde jag med 3 norskor i Marocko. De kom från Tromsö, Trondheim och Oslo.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-09-06 13:49:00
|
|
Inger Olsson |
De andra två var helt övertygad om att hon från Tromsö var prostituerad för det vara alla där uppe. Det tog 2 veckor för dem att inse att deras föreställningsvärld var bra skevd. Och jag, som svensk, höll på att tappa hakan, antar jag.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-09-06 13:54:00
|
|
Inger Olsson |
Leif-Arne: Ordet "invandrare" är inte helt rätt att använda alltid. Före 80-talet kan man säga invandrare, tycker jag. Men eftersom situationen har förändrats, varken förutsättningarna eller skälen är längre lika, och vi har ist fått flyktingströmmar pga stora omfattande globala störningar. Kort men snyggt ord ;-
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-09-06 14:10:00
|
|
Leif-Arne |
71 Analogt den mensakandidat som i en annan text utgick från vådan av "massinvandring", utåfrån ordets båda led, invandrare är född i annat land men nu stadigvarande vistas i Sverige mass, utgående från mängdlära.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-09-06 14:10:00
|
|
Leif-Arne |
Då jag påpekade att de största grupperna invandrare i Sverige är nordmän, finländare och från ex juggo så vrider de som en krok i försöken att förklara att det inte är just DEN sortens invandring man avser utan att behöva tala i termer av selektering itifrån etnicitet, pigmentering eller religion.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-09-06 15:16:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne/ Du som växt upp i Norge. Ansåg dina äldsta släktingar att Sverige ockuperat Norge under hela 1800-talet och utsög detta land. Hörde du berättelser om övergrepp från svensk polis eller militär? Min bild är att Unionen var en rätt godartad historia. Svenskt kapital användes för att bygga upp industri, järnvägar, hamnar osv.?? En utveckling som bromsades 1905, men kom igång igen 1919 osv.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-09-06 15:18:00
|
|
Janne B |
Men detta är ju två olika saker. Nordmännen kan ju ha varit hatiska över svenska påstådda/ sanna övergrepp, samtidigt som Sverige försökte bygga upp landet. Du brukar inte skriva så mkt artiklar men du kanske kan skriva ngt nyanserat ändå!
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-09-06 15:25:00
|
|
Janne B |
De chilenare som kom hit kring 1975 tror jag i stort sett snabbt kom i lyckliga omständigheter här.De hade växt upp i en kristen katolsk miljö med starka socialdemokratiska inslag. De kände igen så mycket. De talade spanska, ett språk som någon miljon svenska turister träffat på söderut. ABF m.fl. hade spanskkurser.En del hade varit bönder, hantverkare, småföretagare, industriarbetare osv. Så även i detta avseende passade de in i Sverige. // Komma hit som somalier är något annat det!
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-09-06 15:55:00
|
|
Stig |
Bilden av övervägande mörka barn i medias bildurval är vinklad menade hon. Hennes påpekande är ju korrekt ovh behöver inte ha nånting alls att göra med rasism. Bara en verklighetsskildring och en önskan om bättre och sannare mediabevakning. Och att hon ska ha full rätt att tänka och uttrycka sig så måste ju vara utan apell. Däremot kan man möjligen anse att hennes bild är felaktig. Men det är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-09-06 16:00:00
|
|
stålis |
58/ Jag visste inte vad norrmän dricker i stället för punsch, därav "valpiss". Var trött, ångrade mig sen. Det viktiga emellertid är det här förlöjligandet av mina sällsynta stunder av fosterlandskärlek, nästan östasiatiska respekt för förfäder, att det reduceras till punschverandra och Heidenstam. Även en europabesjälad dock icke EU-dito småsvensk kan känna vördnad inför sitt eget lands skönhet och förflutna.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-09-06 16:01:00
|
|
stålis |
Och vilja bevara Sverige svenskt, i stället för kontrollerat av utländskt kapital, med en utomeuropeisk massinvandring som tränger tillbaka det specifikt svenska. Inget land el människa slipper undan förändringens vind, men det behöver inte ske med stormstyrka, så att dess invånare måste huka och ta skydd.Eller en annan metafor: resan till framtiden kan ske kontrollerat, man behöver inte som nu gasa på så att risken för olyckor och kringflygande bagage ökar.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-09-06 16:09:00
|
|
stålis |
61/ På tal om Landskrona. Här ur Helsingsborgs Dagblad: "Den hårda uppväxtmiljön i Kosovo ser Feriz och Pajtim som en stor anledning till att de är kriminella. Kanske den största. Men de ger också politikerna skulden. forts.
|
| |